Eseménynaptár
< 2025. március >
H K SZ CS P SZO V
242526272812
3 4 5 6 789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31123456
Következő esemény:
A pedagógus továbbképzés rendszere az óvodavezetés gyakorlatában: újdonságok és kötelezettségek a 419/2024 (XII.23) Korm.rendelet alapján - óvodavezetők műhelymunka-sorozata
Galériák
Hasznos linkek
Interreg
Mindenki Iskolája
Írói pályázat, podcast adás szervezése a Bod Péter országos könyvtárhasználati verseny vármegyei fordulóján

Írói pályázat, podcast adás szervezése a Bod Péter országos könyvtárhasználati verseny vármegyei fordulóján

2025. február 24.

Immáron 31. alkalommal, "Elsők a világban" témával hirdette meg a 2024/2025-ös tanévre a Bod Péter országos könyvtárhasználati versenyt a Könyvtárostanárok Egyesülete és a Magyar Nemzeti Múzeum Közgyűjteményi Központ Országos Széchényi Könyvtár a Nemzeti Tehetség Program továbbá a Kulturális és Innovációs Minisztérium támogatásával. A megmérettetésen 1993 óta olyan gyerekek teszik próbára tudásukat, akik az információk megtalálásában és használatában ügyesek, szeretnének azonban még hatékonyabbak lenni. Ebben a tanévben a kiemelt téma az elsőség: a történelemről, a kiemelkedő teljesítményekről, a szenzációkról fontos, hogy megbízható helyekről szerezzünk adatokat, a célnak megfelelően, és azokat a szerzők megkárosítása nélkül, forrásmegjelöléssel használjuk fel. A verseny izgalmas, érdekes, élményszerű, hiszen nem a megszokott iskolai feladatokból áll, továbbá nem kötődik csupán egy-egy tantárgyhoz. 

Célja a tehetséggondozás, a tanulók információs műveltségének – azon belül is leginkább könyvtárhasználati tudásuk, szövegértésük, logikus gondolkodásuk és kreativitásuk – fejlesztése. Feladata továbbá az önálló tanuláshoz szükséges kompetenciák fejlesztése, az iskolai tanulási folyamat során részekre bontott ismeretelemeket egységbe foglaló, szintetizáló, az információs műveltséget és a forráshasználati képességeket mozgósító tudás mérése, értékelése. A verseny komplex, a tanulók könyvtárhasználói ismereteire, jártasságára épít, melynek fontos része az információkeresés, információkritika, információhasználat etikus módon, kézikönyvhasználat, könyvtári katalógus (adatbázis) használat, internetes információkeresés, logikus gondolkodás, problémamegoldás, szövegértés.

Idén országosan 670-en neveztek, közülük 42 településről 78 iskola 185 diákja jutott tovább az országos írásbeli fordulóba, amely egyben a vármegyei megmérettetés is. Február 24-én vehettek részt a vármegyei továbbjutók intézményünk koordinálásával az ELTE Savaria Egyetemi Könyvtárban, amely 2025-ben már a 19. alkalommal ​​​​​​biztosított helyet. 12 tanuló versenyzett, 6 fő 7-8. évfolyamos az I. korcsoportban, és 6 fő 9-10. évfolyamos a II. korcsoportban. A fiatalok két részből álló feladatsort oldottak meg 90 perc alatt, kategóriánként eltérő feladatokkal. Mindkét korcsoport feladatlapja egy ismeretterjesztő magazinhoz, az Élet és Tudományhoz kapcsolódott. A 7-8. évfolyamos tanulók azon a gondolatmeneten mentek végig részfeladatok segítségével, hogy miként készülnének fel egy olyan cikk megírására, amelyet ebben a lapban szeretnének megjelentetni. A 9-10. évfolyamos diákok a pályaválasztási döntésük támogatásához használták a színes, szerteágazó tartalmú magazint.

A 7-8. évfolyamosok feladatlapja egy szövegértési feladattal kezdődött, melyben egy számukra kiírt írói pályázat feltételeit kellett értelmezni. Az időszaki kiadványok jellemzőinek ismeretében fel kellett térképezni a lap jellemzőit, hogy megismerjék: mibe írnának, kinek kell elküldeni, milyen rovatokkal működik a lap. Ezután az elsők témában kellett elsőkről adatokat gyűjteni és ellenőrizni is, hiszen a hiteles állítások alapvetően fontosak, ha közzé akarunk tenni valamit. Galamb József több dologban is elsőként számontartott magyar mérnök, a leglassúbb állatok és Hugonnai Vilma, az első magyar orvosnő témái közül végül ez utóbbi témában haladt tovább a feladatsor. Ennek során könyvtári adatbázisokban kellett utánajárni, hogy mások írtak-e a témában, majd a diftéria betegségen keresztül az orvostudomány fejlődését szemléltették néhány adattal.

A 9-10. évfolyamos diákok az újságot arra használták, hogy annak témái és szerzői mentén szervezzenek egy pályaválasztással kapcsolatos podcast adást kortársaiknak. Az egy-egy tervezett műsorszámban megjelenő szakmákkal kapcsolatban előadót kellett választaniuk, például a Magyar Tudományos Akadémia ezzel a céllal működtetett Alumni adatbázisából. Nemcsak keresniük kellett, hanem a meghívotthoz munkájukkal kapcsolatban kérdéseket is kellett fogalmazni. A kiválasztott foglalkozások nagyon szerteágazóak voltak, hiszen az ajándékba kapott ismeretterjesztő lapszámok és a könyvtárban elérhető források is minden témára kiterjednek, szélesítik a látókört. Így fókuszba került a nyelvész, a gyümölcskertész, a tudományfilozófus, a bankár és a keresztrejtvény-készítő is.

A feladatok megoldásához szükség volt a könyvtár állományára és internetre is. A versenyzőknek használniuk kellett az ajándékba kapott Élet és Tudomány lapszámokon túl például lexikonokat, határozókönyveket, könyvtári katalógust, a MATARKA cikkadatbázist és több információforrást, melyek kiválasztásában nagy szabadságuk volt. Az Élet és Tudomány kiadójának, a Tudományos Ismeretterjesztő Társulatnak (TIT) köszönhetően a gyerekek 2-3 lapszámot kaptak ajándékba. 

Bízunk benne, hogy a korábbi évekhez, évtizedekhez hasonlóan most is köszönthetünk vasi tanulót az országos döntőn. 

Köszönjük a részvételt, a könyvtárostanárok felkészítő munkáját! Gratulálunk a szerepléshez!

Képgalériánk itt elérhető!

 

 

 


 

Megosztás