Az EFOP 3.1.2-16-2016-00001 számú, A köznevelés módszertani megújítása a végzettség nélküli iskolaelhagyás csökkentése céljából című – az Eötvös Loránd Tudományegyetemen Mindenki iskolája című – projektben partnerségben a hazai nagy pedagógusképző egyetemekkel és az egri Eszterházy Károly Egyetem konzorciumi vezetésével 2018 és 2021 között négy dunántúli megyében tartottunk akkreditált pedagógus-továbbképzéseket nevelőtestületi szinten, kihelyezve vagy online kontakt formában.
Ezen kívül 5 iskola kapott a térségünkben az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar vezetésével komplex fejlesztést, támogatást, valamint 12 digitális gyakorlati módszertani kötet[1] jelent meg, szabadon hozzáférhető módon.
A fejlesztéseket kutatás kísérte, amely a bevont iskolák pedagógusai és tanulói körében mérte fel az iskola hatékonyságát, tanítási-tanulási klímáját, a személyes kötődéseket, a tanulók motivációjának összetevőit, viszonyulásukat, kötődésüket.[2]
A projekt megvalósítását honlap támogatta számtalan, folyamatosan követhető adattal, tudásbankkal stb. http://mindenkiiskolaja.elte.hu/
A szombathelyi Regionális Képzési Alközpont az ELTE Savaria Regionális Pedagógiai Szolgáltató és Kutató Központban (SRPSZKK) működött szakmai vezetővel, képzési koordinátorral, megyei képzésszervezőkkel, szakmai és pénzügyi asszisztenssel. Együttműködő partnereink a bevont iskolák fenntartói és magasan kvalifikált képzői gárdánk voltak.
Győr-Moson-Sopron, Vas, Veszprém és Zala megyében az 5, komplex fejlesztésben részt vett iskolán kívül 183 iskolában 231 képzési csoportban 4640 pedagógus vett részt a továbbképzéseken, közülük 4361 fő kapott tanúsítványt.
Megye | Iskolaszám | Csoportszám | Résztvevők száma | Tanúsítványok száma |
Győr-Moson-Sopron | 64 | 82 | 1579 | 1450 |
Vas | 35 | 40 | 839 | 793 |
Veszprém | 45 | 56 | 1085 | 1047 |
Zala | 39 | 53 | 1137 | 1071 |
4 megyében összesen | 183 | 231 | 4640 | 4361 |
A pedagógus-továbbképzési kínálat részint már meglévő, korábban az SRPSZKK és az egyetemi karok által akkreditáltatott tanfolyamokból és a projekt során fejlesztett képzésekből állt össze. Közös jellemzőjük, céljuk a módszertani kultúra jobbítása, frissítése, a tanulói kollaboráció erősítése a kompetencia-fejlesztéssel együtt, valamint az érzelmi, szociális kultúra, attitűd pozitív befolyásolása.
Képzési portfóliónk, amelyből az iskolák szabadon választhattak egy vagy kettő továbbképzést:
A projekt eredményeinek tanítási folyamatba való beépülésén túl a fenntartási időszakban vállaljuk az ELTE SRPSZKK által fejlesztett továbbképzések esetében az időközben lejáró engedélyű akkreditációk aktualizálását és újbóli engedélyeztetését, a képzések hirdetését és igény szerinti megszervezését immár nem nevelőtestületi, hanem nyílt képzésként.
Köszönjük az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar szakmai vezetését,
a fenntartók és a részt vevő általános iskolák együttműködését,
valamint képzőink színvonalas munkáját!
[1] A módszertani kötetek elérése: http://mindenkiiskolaja.elte.hu/index.php/tudasbank/ (20211125)
[2] Fehérvári Anikó, Paksi Borbála és Széll Krisztián (2021): Számít-e az iskola? Az iskolai lemorzsolódás vizsgálata. ELTE, Budapest. http://mindenkiiskolaja.elte.hu/index.php/szamit-e-az-iskola-az-iskolai-lemorzsolodas-vizsgalata/ (20211125)