I. A differenciálás elmélete
Önálló művek
1. IV. Logopédiai Napok Konferencia, Sopron 1998. márc. 27-28. : A differenciáló pedagógia - mint az oktatás jövőképe / szerk. Márkné Ettlinger Zsuzsa, Földes Tamás. - Sopron : OM : Sopron Megyei Jogú Város, 1998. - 134 p. 376 L 76
2. Bánki Vera - Bálványos Huba : Differenciálás a művészeti nevelésben. – [Budapest] : OKKER, 2002. - 188 p. - (Differenciáló pedagógia) 370 B 28
3. Báthory Zoltán : Tanulók, iskolák - különbségek : Egy differenciális tanításelmélet vázlata. - 3. átd. kiad. - Budapest : OKKER K., 2000. - 330 p. 371 B 41
4. Differenciált fejlesztés – kooperatív tanulás : jegyzet / szerk. Hunyady Györgyné. – Bp. : ELTE TÓFK, 2003. – 244 p. 371 D 66
5. A differenciált fejlesztés pedagógiája és pszichológiája / szerk. Sassné Kiss Gabriella [et al.]. – Debrecen : Kölcsey F. Ref. Tanítóképző Főisk., 2003. – 190 p. 371 D 66
6. A differenciált fejlesztést segítő vizsgálati módszerek / szerk. Pinczésné Palásthy Ildikó, Girasek János, Kathyné Mogyoróssy Anita. – Debrecen : Kölcsey F. Ref. Tanítóképző Főisk., 2003. – 210 p. 370 D 66
7. Hortobágyi Katalin : Elméleti és gyakorlati szempontok a differenciált oktatás tervezéséhez és szervezéséhez. - Bp. : OPI : OPKM, 1985 [!1986]. - 27 p. - (Belső műhelytanulmányok ; 16.) 371 H 83
8. Hortobágyi Katalin : A tanulási folyamat differenciálásának elvei és gyakorlata : feldolgozási program pedagógus továbbképzés számára. - [Bp.] : FPI : IFA : OKI, 1995 . - 94 p. 371 H 83
9. Horváth Attila : Kooperatív technikák : hatékonyság a nevelésben. – [Bp.] : IFA : OKI, [1994]. – 96 p. – (Altern füzetek : módszerek ; 7.) 371 H 84
10. Kagan, Spencer : Kooperatív tanulás. – Bp. : Ökonet Kft., 2001. – XVIII, [356] p. – (Mestersége tanár).(Soros oktatási könyvek) 371 K 11
11. Komprehenzív iskolai breviárium / [szerk. Nahalka István]. – Bp. : Sulinova, 2004. – 414 p. – (Komp könyvek) 371 K 67
12. Lappints Árpád : Tanuláspedagógia : A tanulás tanításának alapjai. - Pécs: Comenius Bt., 2002. - 309 p. 371 L 28
13. Nádasi Mária, M. : Adaptivitás az oktatásban. - Pécs : Comenius Bt., 2001. - 144 p. 371 N 12
14. Nádasi Mária, M. : Egységesség és differenciáltság a tanítási órán. - Bp.: Tankvk., 1986. - 152 p. - (Korszerű nevelés) 371 N 12
15. Neményi Eszter, C. - Radnainé Szendrei Julianna : Matematikai füveskönyv a differenciálásról : Differenciálás a matematikatanításban. - [Budapest] : OKKER, 2001. - 127 p. - (Differenciáló pedagógia) 371 N 42
16. Orbán Józsefné : Humanisztikus kooperatív tanulásszervezés (HKT) : Tanfolyami segédanyag. – Pécs : BMPI, 1995. – 79 p. 371 O 46
17. Pedagógusok pedagógiája / szerk. Golnhofer Erzsébet és Nahalka István. - Bp. : Nemzeti Tankvk., 2001. - 353, [3] p. 370 P 52
18. Pirisi Jánosné - Pesti Gézáné : Hogyan igazodjunk a helyi és egyéni különbségekhez? : Rugalmas szervezet - rugalmas működés és differenciált képességfejlesztés az általános iskola kezdő szakaszában. - Pécs : Baranya M. Ped. Int., 1996. - [4], 46 p., [5] t. fol. - (Pedagógiai szisztéma ; 1.) 371 P 72
19. Szemelvények a differenciált fejlesztés témaköréből / szerk. Pinczésné Palásthy Ildikó, Girasek János, Kathyné Mogyoróssy Anita. – Debrecen : Kölcsey F. Ref. Tanítóképző Főisk., 2004. – 300 p. 371 Sz 56
20. Sztanó Pálné : Differenciált képességfejlesztés az olvasási nehézségek kiküszöbölésére. - Szhely. : VMPI, 1993. - 46 p. - (Gondolkodó ; 1993/1.) 372 Sz 94
Folyóiratcikkek, tanulmányok
1. Bálványos Huba : Differenciáló fejlesztés a vizuális nevelésben. In: Gyermek - nevelés - pedagógusképzés / [szerk. Bollókné Panyik Ilona]. - Budapest : Trezor, 1999. - p. 139-154. 370 G 82
2. Baranyi Károly : Jobbra szelektív iskola. In: Új Ped. Szemle, 1997. 1. sz. - p. 20-32. X
3. Báthory Zoltán : A differenciálás tantervi összefüggései. In: IV. Soproni Logopédiai Napok 1998. március 27-28. : A differenciáló pedagógia - mint az oktatás jövőképe / [szerk. Márkné Ettlinger Zsuzsa, Földes Tamás]. - Sopron : "Fogjuk a kezed" Egyes., [1998]. - p. 1-10. 376 L 76
4. Báthory Zoltán : Komprehenzivitás és differenciálás. In: Új Ped. Szemle, 1993. 12. sz. - p. 38-42. X
5. Boreczky Ágnes : Kultúrazonos pedagógia : a differenciáláson innen és túl. In: Új Ped. Szle, 2000. 7-8. sz. - p. 81-90. X
6. Császár Zsuzsa : A földrajz tantárgy adaptív oktatásának lehetőségei. In : A Földrajz Tanítása, 2000. 5. sz. - p. 18-23. X
7. Demeter Katalin : A differenciálás két útja. In : Tanító, 1994. 1. sz. - 10. p. X
8. Egri Olga Judit : Differenciált képességfejlesztés tanítási órán és tanórán kívül. In : Módszertani Közlemények, 2004. 3. sz. – p. 124-126. X
9. Fekete Edit – Juhász Lászlóné : Minőségfejlesztés a tanulás – tanítás folyamatában : BGR, kooperatív technikák (1. rész). In :Tanító, 2004. 5. sz. – p. 4-5. X
10. Földes Tamásné : Differenciáló pedagógia - egyéni bánásmód. In: IV. Soproni Logopédiai Napok 1998. március 27-28. : A differenciáló pedagógia - mint az oktatás jövőképe / [szerk. Márkné Ettlinger Zsuzsa, Földes Tamás]. - Sopron : "Fogjuk a kezed" Egyes., [1998]. - p. 128-132. 376 L 76
11. Fürst Györgyné : Tanórai differenciálás az alapozó szakaszban holland modell alapján. In: Hogyan Tovább, 2000. 2. sz. - p. 7-8. X
12. Gósy Mária : A differenciálás megvalósításának lehetőségei az alsó tagozatban. In: Csengőszó, 1998. 1-2. sz. - p. 3-7. X
13. Hortobágyi Katalin : Differenciálás. In : Iskola és pluralizmus / szerk. Mihály Ottó. - Bp. : Edukáció, 1989 [1990]. - p. 149-164. 370 I 74
14. Huszár Gáborné - Szakácsné Kupeczki Éva : Differenciálás és fejlesztő pedagógia, avagy mit tehetünk a "nehéz" gyerekekért. In: Budapesti Nevelő, 1999. 1. sz. - p. 64-70. X
15. Huszár Gáborné - Szakácsné Kupeczki Éva : Mit tehetünk a "nehéz" gyerekekért? : (1 –2. rész). In: Tanító, 2000. 7. sz. - p. 20-21., 8. sz. – p. 12-13. X
16. Kókayné Lányi Marietta : Differenciált oktatás. In : Pedagógiai Műhely, 2004. 2. sz. – p. 65-68. X
17. Kovács János - Kristály Mária : Az egyéni munka tervezése, szervezése, megvalósítása a pedagógiai gyakorlatban és a 3. osztályos magyar irodalom egy témakörén belül. In: Válogatás az 1986. és 1988. évi pedagógiai pályázatokból / szerk. Frisch Gyula. - Veszprém : MPI, 1989. - p. 119-168. 371 V 26
18. Kovácsné Csányi Csilla : Differenciált feladatok alkalmazása a kémiaoktatásban. In: Budapesti Nevelő, 1997. 1. sz. - p. 45-49. X
19. Kovácsné Csányi Csilla : Differenciált feladatok alkalmazása a kémia oktatásban. In: Módszertani Lapok: Kémia, 1997. 2. sz. - p. 22-25. X
20. Kőszegi Bertalanné : Differenciálás csoportmunkában alsós matematika órákon. In: Iskolakultúra, 1999. 12. sz. - p. 75-78. X
21. Kuknyó János : A differenciálás megvalósítása az oktató – nevelő munkában : [kutatás]. In : Pedagógiai Műhely, 2004. 2. sz. – p. 46-64. X
22. Kuknyó János : A differenciálódás megjelenése az iskola fontosabb tanügyi dokumentumaiban. In : Pedagógiai Műhely, 2003. 4. sz. – p. 6-13. X
23. Kuknyó János : A differenciálódás megjelenése az iskola fontosabb tanügyi dokumentumaiban : [kutatás]. In : Pedagógiai Műhely, 2004. 2. sz. – p. 26-38. X
24. Kulcsárné Papp Enikő : A differenciáló pedagógia mint a sikeres integráció feltétele. In: IV. Soproni Logopédiai Napok 1998. március 27-28. : A differenciáló pedagógia - mint az oktatás jövőképe / [szerk. Márkné Ettlinger Zsuzsa, Földes Tamás]. - Sopron : "Fogjuk a kezed" Egyes., [1998]. - p. 41-52. 376 L 76
25. Lányi Katalin : A differenciálás lehetőségei a pedagógiai folyamatban. In : Budapesti Nevelő, 2004. 1-4. sz. – p. 120-126. X
26. László Ágnes : A tanulók eltérő képességeihez való alkalmazkodás problémái az iskolarendszerben. In : Új Ped. Szemle, 2004. 1. sz. p. 99-110. X
27. Mikecz Pálné : A tanulási nehézségek megelőzése, a kialakult tanulási nehézségek kezelése. In: Módszertani Lapok: Alsó Tagozat, 2001. 3. sz. - p. 2-13. X
28. Nagyné Suba Tünde : Néhány szó a differenciálásról. In : Tanító, 1995. 1. sz. - 6. p. X
29. Oroszné Deák Judit : Differenciálás az iskolában : Az iskola közvetlen társadalmi környezetéből fakadó sajátosságok, hatások a differenciálás iskolai megvalósításában : [kutatás]. In : Pedagógiai Műhely, 2004, 2. sz. – p. 10-25. X
30. Oroszné Deák Judit : Iskolai differenciálás : Az iskola pedagógiai kultúrája és az iskolai differenciálás összefüggései : [kutatás]. In : Pedagógiai Műhely, 2004. 2. sz. – p. 39-45. X
31. Perjés István : Örömtelen iskola? : az egalitárius és a differenciális pedagógia dilemmái. In: Iskolakultúra, 2001. 9. sz. - p. 59-66. X
32. Petőné Mérai Julianna : A feladatcsoportos differenciálásról. In: Iskolakultúra, 1994. 19. sz. - p. 35-38. X
33. Pirisi Jánosné : Differenciálás : Különbség az egységben - egység a különbségben. In: Tanító, 1990. 3. sz. - p. 1-3. X
34. Pirisi Jánosné : Optimális egyéni fejlődést biztosító rugalmas szervezeti keretek az alapozó szakaszban. In: Tanító, 1989. 11. sz. - p. 1-4. X
35. Szerdahelyi Gáborné : Időtakarékos differenciálás az alsó tagozatban. In: Iskolakultúra, 1992. 16. sz. - 15-18. p. X
36. Takács Gábor : Gondolatok a differenciált matematikatanítás szükségességéről, lehetőségéről. In: Módszertani. Közlemények, 1991. 4. sz. - p. 189-193. X
37. Takács Gábor : Gondolatok, példák a differenciált képességfejlesztésről. In: Módszertani Közlemények., 1991. 1. sz. - p. 21-28. X
38. Új Imréné : Egyéni képességfejlesztés: differenciált tanulásszervezés. In: Tanító, 1998. 3. sz. - p. 8-9. X
39. Vastagh György : Hogyan tanítsuk az intelligens gyerekeket? In: Megyei Pedagógiai Körkép, 2002. 2-3. sz. - p. 33-36. X
40. Vreugdehil, Kees : A belső differenciálás fejlesztése. In: Új Ped. Szemle, 1995. 10. sz. - p. 36-40. X
41. Zengő Attiláné : A teljesítmény-differenciálás tantervi és tanulásszervezési problémái a matematika tantárgy esetében. In: Megyei Pedagógiai Körkép, 1993. 1. sz. - p. 23-25. X
42. Zsoldos Jánosné : A differenciált képességfejlesztés szervezeti formái. In: Ped. Tükör, 1990. 2-3 sz. - p. 75-88. X
II. A differenciálás gyakorlata
Önálló művek
1. Arányiné Haman Ágnes : Kooperatív tanulási és tanítási technikák alkalmazása a kémiaoktatásban. – Bp. : Flaccus K., 2004. – 63 p. 371 A 78
2. Csala Istvánné - Ranschburg Ágnes : A kronológiai és topográfiai képesség fejlesztését szolgáló program 11-12 éves gyermekek számára : Program a differenciált egyéni bánásmódhoz az általános iskola kezdő szakasza számára tanórai és tanórán kívüli foglalkozásra történő felhasználásra. - Bp. : OKI, 2000. - 27 p.
Internetről letöltött anyag. 912 C 36
3. Differenciált képességfejlesztés a 6. osztályos matematikatanításban / szerk. Gombócz Ernő. - Pécs : BMPI, 1992. - 2 db
1. Feladatok. - 72 p.
2. Megoldások...feladattárhoz. - 75 p. 371 D 66
4. Differenciált képességfejlesztés az 5. osztályos matematika tanításában / szerk. Selényi Miklós. - Pécs : BMPI, 1991. - 2 db
1. Feladatgyűjtemény : Segédanyag a differenciált képességfejlesztéshez az 5. osztályos matematikában. - 158 p.
2. Megoldások az 5. osztályos matematika differenciált képességfejlesztés feladatgyűjteményéhez. - 137 p. 371 D 66
5. Elekes G. Sándor : Játékos logikai tehetséggondozó program : elvek és minták : Program a differenciált egyéni bánásmódhoz az általános iskola kezdő szakasza számára tanórai és tanórán kívüli foglalkozásra történő felhasználásra. - Bp. : OKI, 2000. - 66 p.
Internetről letöltött anyag. 160 E 37
6. Foglalkozástervezetek gyűjteménye 2. : humanisztikus kooperatív tanulás / szerk. Orbán Józsefné. – Pécs : JPTE 2. Sz. Gyakorló Isk., 1999. – 169 p. – (Humanisztikus iskolaprogram kiadványai) 371 F 68
7. Földi Józsefné – Török Endréné : Visszapillantó : Irodalmi – nyelvtani munkafüzet differenciált foglalkozásokhoz 5. osztályosoknak. – Tatabánya : K-EMÖPI, 2003. – 88, 18 p. 809 F 83
8. Kapcsos könyv a matematika differenciált tanításához az 1-6. évfolyamon, I. : KOMP program / C. Neményi Eszter, Radnainé Szendrei Julianna [et al.]. – [Bp.] : [OKI], 2001. – [647] p. 371 K 15
9. Kerékgyártó Éva - Kórósi Kálmánné : Feladatgyűjtemény a tanulási képesség fejlesztéséhez : Program a differenciált egyéni bánásmódhoz az általános iskola kezdő szakasza számára tanórai és tanórán kívüli foglalkozásra történő felhasználásra. - Bp. : OKI, 2000. - 45 p.
Internetről letöltött anyag. 371 K 39
10. Kerékgyártó Éva - Kórósi Kálmánné : A tanulás tanítása, tanulása : Szokásrendszerek, tanulási technikák kialakítása, fejlesztése az 1-4. osztályban : Program a differenciált egyéni bánásmódhoz az általános iskola kezdő szakasza számára tanórai és tanórán kívüli foglalkozásra történő felhasználásra. - Bp. : OKI, 2001. - 71 p.
Internetről letöltött anyag. 371 K 39
11. Kőrösné Mikis Márta : Kalandozások információországban : Informatikai fejlesztő program az egyéni bánásmódhoz 6-11 éves gyermekek számára : Program a differenciált egyéni bánásmódhoz az általános iskola kezdő szakasza számára tanórai és tanórán kívüli foglalkozásra történő felhasználásra. - Bp. : OKI, 2001. - 37 p.
Internetről letöltött anyag. 024 K 90
12. Kurucz Istvánné - Varga Lívia : Módszertani útmutató a Számolj velünk! 1- 4. osztályos taneszköz használatához. - Győr : GY-M-S MPI, 2000-2001. – 27, 27, 39, 38, [1] p. [4 db]
Iskolafejlesztés - másképp Projekt : Differenciálás a tanórán részprogram. 371 K 99
13. Kurucz Istvánné - Varga Lívia : Számolj velünk! : Gyakorló feladatlapok 1 – 4. osztály. - Győr : GY-M-S MPI, 2001. – 59, 57, 110, 69, [1] p. [4 db]
Iskolafejlesztés - másképp Projekt : Differenciálás a tanórán részprogram. 372 K 99
14. Lépésről lépésre iskolai program 1-2. köt. / szerk. Hunyady Györgyné. – Bp. : OPKM, 1998. - 275, 259 p. 371 L 55
15. Matematika mindenkinek : differenciált matematika-feladatrendszer az iskolakezdőknek / C. Neményi Eszter, Radnainé Szendrei Julianna [et al.]. - [Bp.] : BTF, 1998. - 45 p. + 3 mell. 107, 50, 14 p. 371 M 40
16. Misinszki Lászlóné : Nyelvi játékok, rejtvények : Gazdagító program 3-4-5. Osztályosok részére : Program a differenciált egyéni bánásmódhoz az általános iskola kezdő szakasza számára tanórai és tanórán kívüli foglalkozásra történő felhasználásra. - Bp. : OKI, 2001. - 13 p.
Internetről letöltött anyag. 809 M 70
17. Pirisi Jánosné - Pesti Gézáné : Matematika II. : Differenciált pedagógiai eljárások a gyakorlatban : Folyamatelemzésre épülő képességfejlesztés a kezdő szakaszban. - Pécs : BMPI, 2000. - 150 p. - (Differenciált pedagógiai eljárások a gyakorlatban : Pirisi - Pesti pedagógiai szisztéma ; 2.) 371 P 72
18. Szőcs Tiborné - Fluxa Ottóné - Hegedűs Lászlóné : Írj helyesen! : Gyakorló feladatlapok a helyesírás intenzív fejlesztéséhez 1 – 4. osztály. - Tatabánya : KEMPI, 1999. – 54, 75, 80, 99 p. [4 db]
Iskolafejlesztés - másképp Projekt : Differenciálás a tanórán részprogram. 372 Sz 91
19. Szőcs Tiborné - Fürst Györgyné : Módszertani útmutató az Írj helyesen! 1 – 4. osztályos helyesírási taneszköz használatához. - Győr : GY-M-S MPI, 2000. – 12, 18, [4], 18, 28 p. [4 db]
Iskolafejlesztés - másképp Projekt : Differenciálás a tanórán részprogram. 371 Sz 91
20. Torda Ágnes : Figyelemfejlesztő program : Program a differenciált egyéni bánásmódhoz az általános iskola kezdő szakasza számára tanórai és tanórán kívüli foglalkozásra történő felhasználásra. - Bp. : OKI, 2000. - 18 p.
Internetről letöltött anyag. 376 T 66
21. Torda Ágnes : Hallási emlékezetfejlesztő program : Auditív szekvenciális emlékezeti feladatok : ASZE 1-20 : Program a differenciált egyéni bánásmódhoz az általános iskola kezdő szakasza számára tanórai és tanórán kívüli foglalkozásra történő felhasználásra. - Bp. : OKI, 2000. - 28 p.
Internetről letöltött anyag. 376 T 66
Folyóiratcikkek, tanulmányok
1. Bartha Jánosné : Szövegalkotás tanítása differenciált munkaszervezéssel. In: Tanító, 1999. 9. sz. - p. 15-16. X
2. Fekete Edit – Juhász Lászlóné : Minőségfejlesztés a tanulás – tanítás folyamatában : 2. rész : A kooperatív technikák gyakorlati alkalmazása. In : Tanító, 2004. 6. sz. – p. 26-27. X
3. Hegedűs Ferencné : Anyanyelvi feladatok differenciált foglalkoztatáshoz : 1-2. rész. In : Tanító, 2004. 2. sz. – p. 11-12., 3. sz. – p. 10-11. X
4. Kondásné Krausz Mária : Feladatlapok a differenciált oktatás szolgálatában. In: Módszertani Közlemények, 1992. 1. sz. - p. 24-26. X
5. Kocsis Tiborné : Differenciált tanulásszervezés a képességfejlesztés szolgálatában. In: Tanító, 1998. 7. sz. - p. 28-29. X
6. Pákozdi Erika : A differenciálás lehetőségei természetismeret-órákon. In: Tanító, 1999. 3. sz. - p. 9-11., 4. sz. – p. 24-25., 5. sz. – p. 16-18., 6. sz. – 19. p., 7. sz. – 24 p., 8. sz. – p. 17-18., 9. sz. – p. 17-18., 2000. 2. sz. – 19 p., 3. sz. – p. 20-21. X
7. Pákozdi Erika : Az élettelen természet tényezőinek vizsgálata 6-7 éves korban. In: Tanító, 2000. 1. sz. - 8. p. X
8. Pákozdi Erika : A víz érzékelhető tulajdonságainak vizsgálata 9-10 éves korban. In: Tanító, 1999. 10. sz. - 20. p. X
9. Takács Gábor : Differenciált tevékenykedtetés matematikaórán. In : Tanító, 1994. 8. sz. - p. 5-6. X
10. Török Tamás : Differenciálás az alsó tagozatos matematikatanításban. In : Tanító, 2003. 8. sz. - p. 4-6. X
11. Vetési Istvánné : A kreatív szövegbefogadás fejlesztése. In: Tanító, 1999. 5. sz. - p. 14-15. X
Videofilmek
1. Lépésről lépésre : Kooperatív csoportmunka az iskolában / szerk. Zágon Bertalanné. – Bp. : Ec-Pec Alapítvány, 2004. – 1 vk. (VHS) (20 min). – (Ec-Pec filmek) V - 731
2. Lépésről lépésre : Terem és környezet / szerk. Zágon Bertalanné. – Bp. : Ec-Pec Alapítvány, 2004. – 1 vk. (VHS) (18 min). – (Ec-Pec filmek) V - 733
Készítették a Vas Megyei Pedagógiai Intézet könyvtárosai.
Szombathely, 2005. április 8.