Eseménynaptár
< 2024. november >
H K SZ CS P SZO V
28293031123
4 5 6 7 8910
11 12 13 14 151617
18 19 20 21 22 2324
25 26 27 2829301
Következő esemény:
"Tüzet viszek" - kompetencia alapú nevelés - bázisóvodai jó gyakorlat
Galériák
Hasznos linkek
Interreg
Mindenki Iskolája

Iskolai könyvtári jogszabálygyűjtemény_2012

2012. november 12.
Az iskolai könyvtár és a könyvtárostanár az új jogszabályokban

2011. évi 190. törvény a nemzeti köznevelésről

22. A tanítási év rendje, a tanítási, képzési idő, az egyéb foglalkozások

53. § (1) Az iskola - a tanórai foglalkozások mellett - a tanulók érdeklődése, igényei szerint tanórán kívüli foglalkozásokat szervez.
(6) Az iskolában működő iskolai könyvtárnak lehetővé kell tennie, hogy szolgáltatásait a tanulók és a pedagógusok minden tanítási napon igénybe tudják venni.

27. A gyermekek, a tanulók kötelességei és jogai, a tankötelezettség
45. § (1) Magyarországon - az e törvényben meghatározottak szerint - minden gyermek köteles az intézményes nevelés-oktatásban részt venni, tankötelezettségét teljesíteni.
(6) A tanuló joga különösen, hogy
c) igénybe vegye az iskolában és kollégiumban rendelkezésre álló eszközöket, az iskola és kollégium létesítményeit és az iskolai, kollégiumi könyvtári szolgáltatást,

35. A pedagógus kötelességei és jogai

62. § (12) Az iskolai, kollégiumi könyvtárostanár, könyvtárostanító a neveléssel-oktatással lekötött munkaidő keretében biztosítja a könyvtár nyitva tartását, a könyvtári órákat. Munkaköri feladatként a kötött munkaidő többi része hetven százaléka – a könyvtár zárva tartása mellett – a munkahelyen végzett könyvtári munkára (az állomány gyarapítása, gondozása, könyvtári kutatómunka), iskolai kapcsolattartásra, a további harminc százaléka a munkahelyen kívül
végzett felkészülésre, könyvtári kapcsolatépítésre, állománygyarapításra, továbbá a  pedagógus-munkakörrel összefüggő más tevékenység ellátására szolgál.

63. § (1) A pedagógust munkakörével összefüggésben megilleti az a jog, hogy
i) az iskola könyvtárán keresztül használatra megkapja a munkájához szükséges tankönyveket, tanári segédkönyveket, az intézmény SZMSZ-ében meghatározottak szerinti informatikai eszközöket,

98. § (1) Egyéb foglalkozást a nevelési-oktatási intézményben pedagógus-munkakörben foglalkoztatott alkalmazott tarthat.
 (7) Iskolai, kollégiumi könyvtárostanárnak vagy könyvtárostanítónak alkalmazható az is, aki a 3. mellékletében foglaltak szerint az iskolában, kollégiumban pedagógus-munkakör betöltésére jogosító tanítói vagy tanári végzettséggel és szakképzettséggel, továbbá iskolarendszeren kívüli oktatásban szerzett emelt szintű könyvtárosi szakképesítéssel rendelkezik.

2. melléklet a 2011. évi CXC. törvényhez
A nevelő- és oktatómunkát közvetlenül segítő alkalmazottak finanszírozott létszáma

10 könyvtáros vagy könyvtárostanár/tanító 1–100 tanuló között 0,5
11 könyvtáros vagy könyvtárostanár/tanító 101–500 tanuló között 1
12 könyvtáros vagy könyvtárostanár/tanító 500 tanuló felett 2

3. melléklet a 2011. évi CXC. törvényhez
A nevelési-oktatási intézményekben pedagógus-munkakörben alkalmazottak végzettségi
és szakképzettségi követelményei

14 könyvtárostanár (tanító) könyvtárpedagógia-tanár, informatikus könyvtáros és tanító
vagy tanár vagy szociálpedagógus


20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet A nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról

4.§
(2) Az iskola, kollégium SZMSZ-e az (1) bekezdésben foglaltakon kívül
g) az alapfokú művészeti iskola kivételével az iskolai, kollégiumi könyvtár SZMSZ-ét tartalmazza

92. § (1) Az óvodai törzskönyv az óvodára vonatkozó legfontosabb adatok vezetésére szolgál.
(2) Az óvodai törzskönyv tartalmazza
k) az óvoda könyvtárának adatait (állományát, állományának gyarapodását, csökkenését) nevelési évenként,

120. § Diákönkormányzat
(5) Az iskolai, kollégiumi diákönkormányzat véleményét – az Nkt. 48. § (4) bekezdésben meghatározottakon túl –
f) a könyvtár, a sportlétesítmények működési rendjének kialakításához,

161. § (1) A 2. melléklet határozza meg azokat a kötelező (minimális) eszközöket és felszereléseket, továbbá helyiségeket, amelyekkel a nevelési-oktatási intézményeknek rendelkezniük kell [a továbbiakban: kötelező (minimális) eszköz- és felszerelési jegyzék]. (Új iskola, kollégium indítása esetén az induló könyvtári állományba tartozó dokumentumok száma nem lehet kevesebb az előírt állomány ötven százalékánál. A teljes könyvtári dokumentumállományt három év alatt kell elérni.

64. Az iskolai, kollégiumi könyvtár működésére, eszközeire, felszerelésére vonatkozó szabályok
163. § (1) Az iskolai, kollégiumi könyvtár az iskola, kollégium működéséhez, pedagógiai programjának megvalósításához, a neveléshez, tanításhoz, tanuláshoz szükséges dokumentumok rendszeres gyűjtését, feltárását, megőrzését, a könyvtári rendszer szolgáltatásainak elérését és mindezek használatát, továbbá a könyvtárhasználati ismeretek
oktatását biztosító, az intézmény könyvtár-pedagógiai tevékenységét koordináló szervezeti egység.
(2) Az iskolai, kollégiumi könyvtár SZMSZ-e szabályozza működésének és igénybevételének szabályait. E rendelet határozza meg azokat az előírásokat, amelyeket minden iskolai, kollégiumi könyvtár működtetésénél meg kell tartani, továbbá amelyek figyelembevételével a könyvtár igénybevételével és használatával kapcsolatos rendelkezéseket el kell készíteni.

(3) A könyvtári SZMSZ mellékletét képezi
a) a gyűjtőköri szabályzat,
b) a könyvtárhasználati szabályzat,
c) a könyvtárostanár, könyvtáros munkaköri leírása,
d) a katalógus szerkesztési szabályzata,
e) a tankönyvtári szabályzat.
(4) Az iskolai, kollégiumi könyvtár állományába csak a könyvtár gyűjtőkörébe tartozó dokumentum vehető fel.
(5) A tankönyveket külön gyűjteményként kell kezelni, a külön gyűjtemény nyilvántartásának és használatának sajátos szabályait a tankönyvtári szabályzatban kell rögzíteni.
(6) Az iskolai, kollégiumi könyvtár SZMSZ-ét – elfogadása előtt – iskolai könyvtár szakterületen köznevelési szakértői tevékenység folytatására jogosult szakértővel kell véleményeztetni.
164. § (1) Az iskolai, kollégiumi könyvtár nyilvános könyvtári feladatokat is elláthat, ha azt a könyvtárat működtető iskola, kollégium alapító okirata lehetővé teszi, továbbá az iskola, kollégium vezetőjének kezdeményezésére bejegyezték a nyilvános könyvtárak jegyzékébe.

 (2) A nyilvános könyvtár iskolai, kollégiumi könyvtár feladatait is elláthatja, ha e tevékenységre az alapító okirata feljogosítja, továbbá iskolai, kollégiumi könyvtárostanárt, könyvtárostanítót alkalmaz, és megfelel az e rendeletben meghatározott követelményeknek.

165. § (1) Az iskolai, kollégiumi könyvtár felszerelésének alapkövetelménye
a) legalább egy olyan, a használók által könnyen megközelíthető helyiség, amely alkalmas az állomány (állományrész) szabadpolcos elhelyezésére és legalább egy iskolai osztály egyidejű foglalkoztatására,
b) legalább háromezer könyvtári dokumentum megléte,
c) tanítási napokon a tanulók, pedagógusok részére megfelelő időpontban a nyitva tartás biztosítása.
(2) Az iskolai, kollégiumi könyvtárnak rendelkeznie kell a különböző információhordozók használatához, az újabb dokumentumok előállításához, a könyvtár működtetéséhez szükséges nyilvántartások vezetéséhez, katalógus építéséhez szükséges eszközökkel.
(3) Az iskolai, kollégiumi könyvtár kapcsolatot tart a többi iskolai, kollégiumi könyvtárral, a pedagógiai-szakmai szolgáltatásokat ellátó intézmények könyvtáraival, a nyilvános könyvtárakkal, és együttműködik az iskola székhelyén működő közkönyvtárral.
(4) A könyvtárostanár a nevelő-oktató tevékenységét könyvtár-pedagógiai program alapján végzi.

166. § (1) Az iskolai könyvtár alapfeladata
a) gyűjteményének folyamatos fejlesztése, feltárása, őrzése, gondozása és rendelkezésre bocsátása,
b) tájékoztatás nyújtása a dokumentumokról és szolgáltatásokról,
c) az intézmény helyi pedagógiai programja és könyvtár-pedagógiai programja szerinti tanórai foglalkozások tartása,
d) könyvtári dokumentumok egyéni és csoportos helyben használatának biztosítása,
e) könyvtári dokumentumok kölcsönzése, beleértve a tartós tankönyvek, segédkönyvek kölcsönzését.
(2) Az iskolai, kollégiumi könyvtár kiegészítő feladata
a) az Nkt. 4. § 5 pontja szerinti egyéb foglalkozások tartása,
b) a nevelő-oktató munkához szükséges dokumentumok többszörözése,
c) számítógépes informatikai szolgáltatások biztosítása,
d) tájékoztatás nyújtása az iskolai, kollégiumi könyvtárak, a pedagógiai-szakmai szolgáltatásokat ellátó intézményekben működő könyvtárak, a nyilvános könyvtárak dokumentumairól, szolgáltatásairól,
e) más könyvtárak által nyújtott szolgáltatások elérésének biztosítása,
f) részvétel a könyvtárak közötti dokumentum- és információcserében.
(3) Az iskolai könyvtár a (2) bekezdésben meghatározottakon kívül közreműködik az iskolai tankönyvellátás megszervezésében, lebonyolításában.
167. § (1) Az iskolai, kollégiumi könyvtár gyűjteményét a helyi pedagógiai programnak megfelelően, a tanulók és a pedagógusok igényeinek figyelembevételével kell fejleszteni.
(2) A köznevelési intézmény számára vásárolt dokumentumokat könyvtári nyilvántartásba kell venni. A könyvtáron kívül elhelyezett dokumentumokról lelőhely-nyilvántartást kell vezetni.
(3) A könyvtár SZMSZ-ében kell meghatározni az iskolai, kollégiumi könyvtár
a) könyvtárhasználóinak körét,
b) a beiratkozás módját, az adatokban bekövetkezett változások bejelentésének módját,
c) a szolgáltatások igénybevételének feltételeit,
d) a könyvtárhasználat szabályait,
e) a nyitva tartás, kölcsönzés idejét, a nyitva tartás és a kölcsönzés módját és idejét,
f) a tankönyvtári szabályzatot, a tartós tankönyvekre vonatkozó szabályokat,
g) katalógusszerkesztési szabályzatot,
h) a könyvtárostanár, könyvtárostanító munkaköri leírását.
(4) Az SZMSZ-nek a könyvtárhasználat kérdéseit meghatározó rendelkezéseit nyilvánosságra kell hozni.

JEGYZÉK
a nevelési-oktatási intézmények kötelező (minimális) eszközeiről és felszereléséről
2., Iskola

17. könyvtár (adattár, klub) iskolánként 1
Általános iskolában, gimnáziumban, továbbá a szakközépiskolában, szakiskolában, ha általános műveltséget megalapozó évfolyama van, kivéve, ha a feladatot nyilvános könyvtár látja el. A létesítésre kerülő könyvtár legalább egy olyan a használók által könnyen megközelíthető helyiség kell, hogy legyen, amely alkalmas háromezer könyvtári dokumentum befogadására, az állomány (állományrész) szabadpolcos elhelyezésére és legalább egy iskolai osztály egyidejű foglalkoztatására.

110. 11. Könyvtár
111. tanulói asztal, szék egy iskolai osztály, egyidejű foglalkoztatásához szükséges mennyiségben életkornak megfelelő méretben; mozgáskorlátozottak és gyengénlátók esetén
állítható magasságú, dönthető lapú, peremes, egyszemélyes asztalok; mozgáskorlátozottak
székei állítható magasságú ülőkével, lábtartóval.

6. Könyvtár (adattár, klub) kollégiumonként 1
A létesítésre kerülő könyvtár legalább egy olyan a használók által könnyen megközelíthető
helyiség kell, hogy legyen, amely alkalmas háromezer könyvtári dokumentum befogadására, az állomány (állományrész) szabadpolcos elhelyezésére és legalább egy iskolai osztálylétszám
egyidejű foglalkoztatására.


SNI irányelvek – könyvtári, távoli elérésű szolgáltatások, stb.

A mozgáskorlátozott tanulóknál fokozott figyelmet kell fordítani a tanulás összetevőinek tanítására, az egyénre szabott tanulás módszereinek (típusának, csatornájának) megválasztására, a könyvtárak nyújtotta speciális szolgáltatások megismertetésére ezzel elősegítve az önálló tanulás képességének kialakulását.
2.2.5. A Nat és a választott kerettanterv alkalmazása a helyi tanterv készítésénél
Informatika
A könyvtári informatika területén kiemelt jelentőségűek a távoli/internetes elérést biztosító szolgáltatások és a tanuló által elérhető könyvtárak (iskolai és települési) speciális, mozgáskorlátozottakat segítő szolgáltatásainak, lehetőségeinek megismerése.
3. A látássérült (vak, aliglátó, gyengénlátó) tanulók iskolai fejlesztésének elvei
3.3.1.1. Fejlesztési területek - nevelési célok
A tanulás tanítása
- Ismerjék meg a könyvtárak látássérülteket segítő szolgáltatásait, az elektronikus könyvtárakat (pl: Magyar Elektronikus Könyvtár), azok tanulásban betöltött szerepét.
3.3.2. A Nat és a választott kerettanterv alkalmazása a helyi tanterv készítésénél
Informatika
- A könyvtári ismeretek tartalmazza a Braille-, valamint az elektronikus könyvtárak használatát és a könyvtárak egyéb web2-es és látássérülteknek szóló szolgáltatásait.
3.4.1.1. Fejlesztési területek - nevelési célok
- A tanulók sajátítsák el az iskolai könyvtár, az internet használatát, ismerjék meg a a könyvtárak látássérülteket segítő szolgáltatásait, az elektronikus könyvtárakat (pl: Magyar Elektronikus Könyvtár), azok tanulásban betöltött szerepét.
3.4.2. A NAT és a választott kerettanterv alkalmazása a helyi tanterv készítésénél
Informatika
- A könyvtárhasználat az iskolai könyvtár használatára korlátozódik azzal a kiegészítéssel, hogy a túl segíti a gyermekeket hogy megtanuljanak meg ismeretlen könyvtárban segítséget kérni és ezúton tájékozódni. A könyvtári informatika területén kiemelt jelentőségűek a távoli/internetes elérést biztosító szolgáltatások és a tanuló által elérhető könyvtárak (iskolai és települési) speciális, látássérülteket segítő szolgáltatásainak, lehetőségeinek megismerése. Lehetőség szerint ismerjék meg az elektronikus könyvtárat és igénybevételét, a látássérülteket érintő információkat közlő weboldalakat.
4. A hallássérült (siket, nagyothalló) tanulók iskolai fejlesztésének elvei
4.2.2.1. Kiemelt fejlesztési feladatok
A tanulás tanítása
Az iskolai évek során sajátítsák el az önálló tanulást segítő eszközök (pl. számítógép, internet, elektronikus és iskolai könyvtár) készségszintű használatát. Ismerjék meg a különböző típusú könyvtárak hallássérülteket támogató szolgáltatásait.
4.3.3. A Nat és a kerettantervek alkalmazása a helyi tanterv készítésénél
Informatika
A könyvtári informatika területén kiemelt jelentőségűek a távoli/internetes elérést biztosító szolgáltatások és a tanuló által elérhető könyvtárak (iskolai és települési) speciális, hallássérülteket segítő szolgáltatásainak, stb.

110/2012. (VI. 4.) Kormányrendelet A Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról

NAT 2012 tartalmak:

5. A tanórai foglalkozások iskolai megszervezésére vonatkozó rendelkezések

7. § (1) A nemzeti köznevelésről szóló törvény 27. § (1) bekezdés szerinti tanórai foglalkozások megszervezhetők a hagyományos, tantermi szervezési formáktól eltérő módon, így különösen projekt oktatás, erdei iskola, múzeumi foglalkozás, könyvtári foglalkozás, művészeti előadáshoz vagy kiállításhoz kapcsolódó foglalkozás formájában is, amennyiben biztosított az előírt tananyag átadása, a követelmények teljesítése, a tanítási órák ingyenessége, a tanulói terhelés korlátozására vonatkozó rendelkezések megtartása.

I.1.1. Fejlesztési területek – nevelési célok

A tanulás tanítása

A tanulás tanítása az iskola alapvető feladata. Minden pedagógus teendője, hogy felkeltse az
érdeklődést az iránt, amit tanít, és útbaigazítást adjon a tananyag elsajátításával, szerkezetével,
hozzáférésével kapcsolatban. Meg kell tanítania, hogyan alkalmazható a megfigyelés és
a tervezett kísérlet módszere; hogyan használhatók a könyvtári és más információforrások;
hogyan mozgósíthatók az előzetes ismeretek és tapasztalatok; melyek az egyénre szabott
tanulási módszerek; miként működhetnek együtt a tanulók csoportban; hogyan rögzíthetők és
hívhatók elő pontosan, szó szerint például szövegek, meghatározások, képletek. Olyan tudást
kell kialakítani, amelyet a tanulók új helyzetekben is képesek alkalmazni, a változatok
sokoldalú áttekintésével és értékelésével. A tanulás tanításának elengedhetetlen része
a tanulás eredményességének, a tanuló testi és szellemi teljesítményeinek lehetőség szerinti
növelése és a tudás minőségének értékelése.

NAT műveltségi területek:

Írás, szövegalkotás terület, ismeretszerzés, tanulás, technika, tudomány, kultúra, informatika, ezen belül könyvtári informatika: minden szinten.

Megosztás