Április 25-én és 26-án rendezte meg az ELTE Savaria Regionális Pedagógiai Szolgáltató és Kutató Központ a XXVI. Savaria Országos Történelem Verseny döntőjét a 9. és 10. évfolyamos tanulók számára. Mintegy háromezer tanuló indult országszerte a rangos tudáspróbán, a 9. évfolyamosok közül 273, a 10. évfolyamosoknál 242 diák jutott be a vármegyei fordulóba, a kétnapos döntőn 15-15 versenyző mérte össze felkészültségét a pénteki írásbeli és a szombati szóbeli fordulón Szombathelyen.
A megnyitón Lenkai Nóra, az ELTE Savaria Egyetemi Központ rektori biztosa köszöntötte a megjelenteket a konferenciateremben. Hangsúlyozta, hogy a történelem nem csupán egy tantárgy, hanem egy olyan kulcs, amely segít megérteni a múltunkat, és amelynek ismerete nélkül nem teljesedhet ki a jelenünk és a jövőnk. A verseny nem csak a tudás bizonyítására ad lehetőséget, hanem arra is, hogy a résztvevők új szemszögből tekinstenek a múlt eseményeire, felismerjék azok fontosságát a mai világban. Továbbá a közös tanulásról, a fejlődésről, az együttműködésről és a kapcsolatépítésről is szól. - emelte ki mondandójában a rektori biztos.
A műsorban az ELTE Savaria Egyetemi Központ Zenepedagógiai Tanszékének hallgatói Andrejszki Judit egyetemi adjunktus felkészítésében Balassi Bálint verseket énekeltek a költő szándéka szerinti eredeti dallamokkal, hegedűn közreműködött Novák Anikó mestertanár. Dr. Bakó Balázs, az ELTE Berzsenyi Dániel Pedagógusképző Központ Történelem Tanszékének egyetemi docense, a versenybizottság elnöke a kétnapos rendezvénnyel, a verseny menetével kapcsolatosan fontos információkat osztott meg a hallgatósággal.
A verseny célja, hogy a tehetséges fiatalok számára lehetőséget adjon az egyes történelmi korszakokban való elmélyülésre, a képességek újszerű fejlesztésére. Ezek közül is kiemelt szerepet szán a források megfelelő használatának, az azok segítségével történő ismeretek szerzésének, a szaknyelv helyes alkalmazásának, a térben és időben való pontos tájékozódásnak, a kommunikációs képességek fejlesztésének, a problémamegoldó és kritikai gondolkodás kialakításának. Különösen fontos feladat a nemzeti és európai identitástudat elmélyítésének segítése az életkori sajátosságok figyelembevételével. A verseny témája, ismeretanyaga az I. kategóriában - a 9. évfolyamosok számára - az egyetemes történelem az ókortól 1492-ig, illetve a magyarság története a kezdetektől 1490-ig, a II. kategóriában - a 10. évfolyamos tanulók részére - az egyetemes és magyar történelem az I. századtól az 1848. április 11-ig tartó korszak volt.
Az iskolai fordulón a versenyzők saját iskolájukban vehettek részt, az értékelés szaktanárok közreműködésével a helyszínen történt. A következő fordulóba a legalább 70 százalékos eredményt elérő diákok jutottak. A második fordulónak a vármegyénként felkért központi helyszín adott otthont. A dolgozatok értékelésére Szombathelyen került sor egy gyakorló tanárokból álló csoportban. A vármegyei/fővárosi fordulók eredményei alapján az országos versenybizottság a legjobb teljesítményt elért tanulókat hívta meg az országos döntőre: 9. évfolyamon 15, 10. évfolyamon 15 főt.
A pénteki írásbeli fordulón a megjelölt korszak történelméből összeállított, teszt és esszé jellegű feladatokat is tartalmazó feladatsort kellett a versenyzőknek megoldaniuk százhúsz perc alatt. Az első nap végén a zsűri egyik tagja, Dr. Oborni Teréz habilitált egyetemi docens, a HUN-REN Bölcsészettudományi Kutatóközpont Történettudományi Intézet tudományos főmunkatársa „Két úrnak nehéz kedvét keresni” címmel tartott előadást az Erdélyi Fejedelemségről két világbirodalom szorításában a versenyzőknek, kísérő tanáraiknak, szüleiknek.
A szombati szóbeli fordulón a versenykiírásban megjelölt korszakok ismeretét várták el a versenyzőktől a kiírásban megjelölt teljes szakirodalom alapján. A tételek közül a versenyzők a helyszínen választottak, majd harmincperces felkészülési idő után mutatták be az adott témát tíz percben, végül válaszoltak a zsűri kérdéseire. A bírálók a feladatmegértést, a térbeni és időbeni tájékozódást, a történelmi szaknyelv helyes használatát, a térkép- és forráshasználatot, az eseményeket alakító tényezők feltárását, a kritikai gondolkodást, az előadásmódot és az időbeosztást is értékelték.
A zsűrik tagjai: Dr. Oborni Teréz, a fővárosi HUN-REN Bölcsészettudományi Kutatóközpont Történettudományi Intézet tudományos főmunkatársa, Bánhidiné Balogh Éva mesterpedagógus, szombathelyi középiskolai tanár, Dr. Varga Szabolcs, a HUN-REN Bölcsészettudományi Kutatóközpont Történettudományi Intézet tudományos főmunkatársa és Dr. Érsek Attila kutatótanár, jászárokszállási középiskolai tanár.
Az I. kategóriában, a 9. évfolyamosok között az országos döntőn első helyen végzett Balázs Bulcsú, a Kaposvári Munkácsy Mihály Gimnázium diákja, második lett Kalmár Csaba, az Érdi Vörösmarty Mihály Gimnáziumból, harmadik helyezést ért el Kun Vilmos, az ELTE Apáczai Csere János Gyakorló Gimnázium és Kollégiumból.
A II. kategóriában, a 10. évfolyamosoknál az országos döntőn első helyezést ért el Somi Zsolt, a Debreceni Egyetem Kossuth Lajos Gyakorló Gimnázium tanulója, második lett Lanszki Márton a Egri Dobó István Gimnáziumból, harmadik helyezést ért el Smuk Abigél, a Czuczor Gergely Bencés Gimnázium és Kollégiumból.
A döntőbe mindkét kategóriában egy-egy Vas vármegyei versenyző is bejutott: Engelmayer Dávid Károly, az ELTE Bolyai János Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium 10. évfolyamos diákja a 9. helyet szerezte meg, a 9. évfolyamot Németh Konrád, a Vas Vármegyei SzC Gépipari és Informatikai Technikum tanulója képviselte, aki a 12. helyen végzett.
Minden döntőbe jutottat és felkészítő tanárt emléklappal, könyvcsomaggal, könyvutalvánnyal, az Eötvös Loránd Tudományegyetem logójával ellátott ajándéktárgyakkal, továbbá S. Horváth Ildikó szombathelyi festőművész és tervezőgrafikus egy-egy alkotásával jutalmaztak a szervezők.
Képgaléria itt elérhető!