Eseménynaptár
< 2024. december >
H K SZ CS P SZO V
2526272829301
2 3 4 5 6 7 8
9 10 1112 13 14 15
16171819202122
23242526272829
303112345
Következő esemény:
Savaria országos történelem tantárgyi verseny iskolai fordulója
Galériák
Hasznos linkek
Interreg
Mindenki Iskolája

A hazafias és honvédelmi nevelés módszertana az alapfokú oktatás 1-4. évfolyamán

2013. február 20.

Alapítási engedély száma: 82/292/2012

Alapító: Honvédelmi Minisztérium Humánpolitikai Főosztály Indító: NymE RPSZKK és a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar Katonai Át- és Továbbképző Központ

1. A továbbképzés célcsoportja:

az általános iskola 1-4.évfolyamos korosztályával foglalkozó pedagógusok.

2. A tanfolyam óraszáma: 60 óra.

3. A továbbképzés célja:

A továbbképzés célja felkészíteni a pedagógusokat a hazafias és honvédelmi neveléssel kapcsolatos pedagógusi és szervezői feladatok ellátására. A továbbképzés célja továbbá, hogy a résztvevők: • megismerjék mindazokat a nemes történelmi hagyományokat és értékeket, amelyekkel felvértezve megértik a hazafiság lényegét, azt, hogy az egyes állampolgár szintjén mit jelent ma ez a fogalom; • megismerjék azokat a speciális oktatási nevelési módszereket, amelyek a hazafias és honvédelmi nevelés eredményes végrehajtásához szükségesek; • megszerezzék mindazon biztonságpolitikával, honvédelemmel, hadtudománnyal kapcsolatos elméleti ismereteket, amelyek szükségesek ahhoz, hogy a hazafias és honvédelmi nevelés feladatait színvonalasan végezzék; • megismerjék azokat a történelmi hagyományainkat, pozitív hőseinket, amelyek felhasználhatók a hazafias és honvédelmi nevelésben; • fedezzék fel a honvédelmi ismeretek és tevékenységek közvetítésében rejlő közösségfejlesztési lehetőségeket; • integrálják a hazafias értékeket a tanulók szociális kompetencia fejlesztésének pedagógiai tevékenységeibe; • megismerjék azokat a speciális oktatási nevelési módszereket (motivációs technikákat), amelyek a hazafias és honvédelmi nevelés eredményes végrehajtásához szükségesek; • sajátítsák el a modern tanulásirányítás és értékelés technikáit, a reflektív tanári gondolkodásmódot és tudják alkalmazni a hatékony hazafias és honvédelmi nevelésben is.

4. A képzés végére teljesítendő tartalmi követelmények:

A résztvevő ismerje: • a biztonsági kihívás fogalmát, a katonai biztonság, a politikai biztonság, a gazdasági biztonság, a környezeti biztonság, a társadalmi biztonság fontosabb jellemzőit. • a Magyarországot fenyegető biztonsági kockázatokat, közvetlen környezetünk biztonsági helyzetének jellemzőit. • a NATO működésének alapelveit, fontosabb szervezeteinek feladatait, stratégiai koncepcióinak változásait. • az Európai Unió közös kül- és biztonságpolitikáját, az európai biztonság- és védelempolitika létrejöttének okait, működését napjainkban. • a honvédelem jogi szabályozását. • a honvédelmi rendszer felépítését, működésének fontosabb jellemzőit. • a hadtudomány és a katonai műszaki tudomány helyét a tudományok rendszerében. • a Magyar Honvédség feladatait, haderőnemeit, szervezetét. • a haditechnika fogalmát, felosztását, a fontosabb harceszközök jellemzőit.• a hazafias és honvédelmi nevelésben felhasználható fontosabb történelmi eseményeket. • a hazafias és honvédelmi nevelés céljait, követelményeit, és módszereit. Legyen jártas: • a hazafias és honvédelmi nevelés módszereinek alkalmazásában. • a hazafias és honvédelmi neveléssel kapcsolatos tanórán kívüli tevékenységek lebonyolításában. Legyen képes: • az adott oktatási intézményben a hazafias és honvédelmi neveléssel kapcsolatos intézményszintű tervek elkészítésére és az ezzel kapcsolatos feladatok koordinálására, rendezvények megszervezésére. • újszerű tanulói tevékenységformák kialakítására, alkalmazására és irányítására a hazafias és honvédelemmel kapcsolatos ismeretek hatékony elsajátítása érdekében. • az intézményen belül folyamatos együttműködésre és az intézményen kívüli szervezetekkel történő kapcsolatfelvételre, folyamatos együttműködésre (szakmai team-munkára, reflektív pedagógiai gondolkodásra, esetmegbeszélésre)

5. A záró ellenőrzés módja:

A résztvevők portfóliót állítanak össze a képzés során elsajátított ismeretek, megszerzett tapasztalatok eredményeként. A portfólióban szereplő anyagokat a hallgató maga választja a képzés során elkészült munkáiból, ezekkel dokumentálva szakmai fejlődését, ám a portfóliónak tartalmaznia kell: • szakirodalmi szemelvényeket • megoldott egyéni, páros vagy csoportos feladatokat • óravázlatokat saját gyakorlatára adaptálva • továbbá egy önelemzést és a jövőre vonatkozó fejlődési/fejlesztési tervet a saját gyakorlatára vonatkozóan. Az értékelés módja: 3 fokozatú minősítés: nem felelt meg – megfelelt – kiválóan megfelelt. Kiválóan megfelelt minősítést kap, akinek portfóliója a követelményekben megfogalmazottak magas színvonalú elsajátítását igazolja elméleti és gyakorlati téren egyaránt, s aki a tudatos önelemzésre is képes. Megfelelt minősítést kap, aki teljesíti a képzés követelményeit, képes munkájára reflektálni. Nem felelt meg minősítést kap, akinek portfóliója nem készült el, illetve nem tartalmazza a fent felsorolt kötelező dokumentumok mindegyikét.

A képzés részvételi díja: 70 000 Ft/fő.

Megosztás