A referencia-intézmények és a partnerintézmények pedagógusainak a tanárjelölteket és a kezdő tanárokat támogató mentor szerepre való felkészítése, melynek során a résztvevők képessé válnak a gyakorlóhelyi mentori feladatok szakszerű ellátására:
A résztvevők ismerjék meg a gyakorlóhelyi mentorálás folyamatát, a gyakorlóhelyi mentori szerep jellemzőit a mentorálás módszertanát, amellyel támogatják a mentoráltakat a mindennapi munkájukban, továbbá váljanak képessé a hazai és a nemzetközi gyakorlatban bevált korszerű módszertani eszközök és eljárások alkalmazására, korszerű jó gyakorlatok felismerésére, adaptálására, saját inniváció kialakítására. Ismerjék a pedagógusképzés pedagógiai, pszichológiai, szakterületi, valamint a gyakorlati képzés naprakész követelményeit. Legyenek képesek a hatékony kommunikáció, konfliktuskezelés, reflektálás és értékelés alkalmazására és a hallgatók különböző formában történő (tanórai és tanórán kívüli) tapasztalatszerzését és tanulási folyamatát irányítására, illetve a szakmai kompetenciák felismerésére, fejlesztésére és értékelésére, kiemelten a fejlesztő értékelés eszköztárának tudatos használatára, a hallgatók és a kezdő pedagógusok önreflexiójának fejlesztésére, s saját önreflektív képességük fejlesztésére.
Óvodapedagógusok, tanítók, általános-, középiskolai tanárok és gyógypedagógusok, akik a pedagógusjelöltek gyakorlati munkáját és a kezdő pedagógusok tevékenységét segítik és koordinálják
A továbbképzés céljainak megfelelően a képzés tartalmi követelménye a mentori feladatok ellátásához szükséges kompetenciák kialakítása és fejlesztése az alábbiak szerint:
A résztvevők tudják értelmezni a mentor szerepét, elhelyezni a pedagógusképzés folyamatában,
Ismerjék az együttműködő intézmények, környezeti kapcsolatainak lehetőségeit.
Legyenek képesek a hazai és a nemzetközi gyakorlatban bevált korszerű módszertani eszközöket és eljárásokat alkalmazni. Rendelkezzenek a legfrissebb szakmódszertani ismeretekkel és legyenek képesek korszerű jó gyakorlatok felismerésére, adaptálására, saját inniváció kialakítására.
Ismerjék a pedagógusképzés folyamatának, a pedagógiai, pszichológiai, a szakterületi és a gyakorlati képzés naprakész követelményeit.
Legyenek képesek a szakmai kompetenciák felismerésére, fejlesztésére, mérésére, értékelésére.
Legyenek képesek a hallgatóval/kezdő pedagógussal hatékony szakmai együttműködésre, munkájának nyomon követésére, fejlesztő értékelésére, konstruktív visszajelzések adására, professzionális kommunikációra és konfliktuskezelésre.
Tudják irányítani a mentoráltak különböző formában történő (tanórai és tanórán kívüli) tapasztalatszerzését és tanulási folyamatát .
Legyenek képesek a hallgató/kezdő pedagógus reflektivitásának (önreflexiójának) szakszerű, korszerű eszközökkel történő kialakítására, fejlesztésére.
Legyenek képesek a fejlesztő értékelés eszköztárának tudatos használatára, a hallgatók és a kezdő pedagógusok önreflexiójának fejlesztésére, s tudják saját önreflektív képességüket is fejleszteni.
A résztvevők portfóliót állítanak össze a képzés során elsajátított ismeretek, megszerzett tapasztalatok eredményeként. A portfólióban szereplő anyagokat a jelölt maga választja a képzés során elkészült munkáiból, ezekkel dokumentálva szakmai fejlődését. A portfólióba az alábbi típusú munkák kerülhetnek, oly módon, hogy minden felsorolt típusból legalább egy anyagot a portfólióban be kell mutatni:
- elméleti jellegű feladatok (kiselőadás, esszé, prezentációk, szemelvények stb.)
- mentori irányításhoz szükséges dokumentumok (folyamatterv, mentori terv)
- szakmódszertani fejlesztő munkák (feladattervek, projekttervek, stb.)
- óraelemzések, hospitálási naplók
- az egyes kurzusokat elemző, reflektáló értékelések.
A portfóliónak tartalmaznia kell továbbá egy önelemzést és a jövőre vonatkozó fejlődési/fejlesztési tervet a mentori kompetenciák további fejlesztésére vonatkozóan.
Az értékelés módja: 3 fokozatú minősítés: nem felelt meg – megfelelt – kiválóan megfelelt.
Kiválóan megfelelt minősítést kap, akinek portfóliója a követelményekben megfogalmazott mentori kompetenciák magas színvonalú működését igazolja elméleti és gyakorlati téren egyaránt.
Megfelelt minősítést kap, aki teljesíti a képzés követelményeit, képes a tudatos önelemzésre, a mentorált szakmai szükségleteinek felismerésére és fejlődésének támogatására.
Nem felelt meg minősítést kap, akinek portfóliója nem készült el, illetve nem tartalmazza a fent felsorolt dokumentumtípusok mindegyikét.
Részvételi díj: 70.000 Ft/fő