Referenciaintézmények pedagógusainak mentor szerepre való felkészítése, melynek során a résztvevők képessé válnak a mentori feladatok szakszerű ellátására. A résztvevők áttekintő ismeretekkel rendelkezzenek a oktatási pályázatok rendszeréről, ismerjék saját intézményük referenciaintézményi helyzetét. Ismerjék meg a mentorálás folyamatát, a referenciaintézményi mentori szerep jellemzőit. Ismerjék meg a mentorálás módszertanát, legyenek képesek a kompetenciafejlesztés módszereinek közvetítésére, amellyel támogatják a mentorált pedagógusokat mindennapi munkájukban. Legyenek képesek a hatékony kommunikáció, konfliktuskezelés, reflektálás és értékelés alkalmazására és munkaterv készítésére, amelyben meghatározzák a mentorálás célját, feladatait és folyamatát.
Óvodapedagógusok, tanítók, általános-, középiskolai tanárok és gyógypedagógusok
A résztvevők ismerjék a tanácsadásnak a jelen oktatási és pályázati környezetben elvárt feladatkörét, a felnőttképzés metodikájának alapjait, a mentorálás folyamatát , módszertanát. Legyenek képesek a mentorálás kommunikációja alapkészségeinek gyakorlására: az aktív hallgatásra, empátiás megerősítésre, segítő kérdésfeltevésre, az önreflexió pozitív alkalmaztatására. Tudjanak munkatervet készíteni, amelyben megfogalmazzák a mentorálás cél- és feladatrendszerét, amely szervesen illeszkedik az intézmény oktatási struktúrájához, magában foglalja az adaptációhoz szükséges elemeket. Ismerjék és legyenek képesek a kompetenciafejlesztés módszereinek közvetítésére, tudjanak gyakorlati tanácsot adni a mentorált pedagógusok mindennapi munkájához.
A résztvevők portfóliót állítanak össze a képzés során elsajátított ismeretek, megszerzett tapasztalatok eredményeként. A portfólióban szereplő anyagokat a jelölt maga választja a képzés során elkészült munkáiból, ezekkel dokumentálva szakmai fejlődését. A portfólióba az alábbi munkák kerülnek:
• saját intézmény pályázati ’karrierje’
• saját intézmény szervezeti bemutatása
• saját intézmény innovációs jellemzői
• mentori terv
• értékelőlap, óralátogatás szempontrendszere, hospitálási napló
• saját jó gyakorlat opcionálisan
A portfóliónak tartalmaznia kell továbbá egy önelemzést és a jövőre vonatkozó fejlődési/fejlesztési tervet a mentori kompetenciák további fejlesztésére vonatkozóan.
Az értékelés módja: 3 fokozatú minősítés: nem felelt meg – megfelelt – kiválóan megfelelt.
Kiválóan megfelelt minősítést kap, akinek portfóliója a követelményekben megfogalmazott mentori kompetenciák magas színvonalú működését igazolja elméleti és gyakorlati téren egyaránt.
Megfelelt minősítést kap, aki teljesíti a képzés követelményeit, képes a tudatos önelemzésre, a mentorált szakmai szükségleteinek felismerésére és fejlődésének támogatására.
Nem felelt meg minősítést kap, akinek portfóliója nem készült el, illetve nem tartalmazza a fent felsorolt dokumentumok mindegyikét.
Részvételi díj: 35.000 Ft/fő