Alapítási engedély száma és nyilvántartási szám: A/13345/2024
Célcsoport: óvodapedagógus, tanító és tanár bármely iskolafokon
A továbbképzés célja, hogy a résztvevők megismerjék, kipróbálják és elsajátítsák azokat az iskolai keretek között alkalmazható pedagógiai módszereket és kommunikációs eszközöket, melyekkel hatékonyabbá tehető a mindennapi kommunikáció mind a diákok, mind a pedagógusok tekintetében. Célja továbbá, hogy az asszertivitás elméleti valamint gyakorlati alkalmazásának formáit megismerjék, valamint elsajátítsák és gyakorolják a szövegértéshez kötődő gondolkodási műveleteket.
A pedagógus-továbbképzésen résztvevők a tanfolyam végére ismerik a hatékony kommunikáció megvalósításához szükséges elméleti és gyakorlati tudnivalókat, képesek alkalmazni azokat. Ismerik és tudják alkalmazni az asszertív kommunikáció eszközeit, képesek különbséget tenni a passzív, az agresszív, és asszertív kommunikáció között. Az A tanulói és a pedagógusi kommunikáció hatékonyságának lehetőségei és módszerei a XXI. században iskolai közegben előforduló helyzetek (mint például a számonkérések, a tanórai és az azon kívül zajló pedagógiai munka), a szülői kapcsolattartás eszközein (mint pédául a fogadóóra, a szülői érekezlet, és az online formátumban megvalósuló egyeztetések esetei) belül képesek olyan helyzetek felismerésére és megfogalmazására a tanfolyam során zajló gyakorlati foglalkozásokon (majd a későbbiekben azon túl is), valamint a zárótesztben bemutatott személyes élethelyzethez is köthető felhasználási lehetőség ismertetése során. Ezekben egyértelműen megtalálhatóak az asszertív kommunikáció eszközei.
Írásbeli feladat teszttel és reflexiós gyakorlat leírásával.
Az utolsó képzési napon, a tanfolyam vége után a résztvevők egy teszt kitöltésével adnak számot elsajátított ismereteikről, majd egy személyes reflexiós gyakorlatot írnak le a tanult asszertív kommunikációs ismeretek alkalmazhatóságával kapcsolatban. Az online formában megvalósuló záróteszt az elméleti ismeretek elsajátításának tesztformájú ellenőrzésén túl a tanfolyamon résztvevőktől a tanúsítvány kiadásának feltételeként meghatározott elvárásként tartalmaz egy olyan „kifejtős” kérdést, melyben a résztvevőnek be kell mutatni egy olyan, a saját életéhez kötődő konfliktushelyzetet, melyben alkalmazza a tanfolyam során elsajátított elméleti asszertív kommunikációs ismereteket a gyakorlatban.
Záró ellenőrzés értékelési szempontjainak meghatározása:
A témához kötődő elméleti ismeretek megértésének és elsajátításának mértéke, melynek mutatója a teszt 75%-os megfelelősége, egy reflexiós, a mindennapokban jól alkalmazható gyakorlat bemutatásának leírása a tanult ismeretek alapján:
- tanulói (egyéni vagy csoportos), vagy szülői kommunikációs helyzetet mutat be,
- meghatározza, hogy intra-vagy interperszonális, vagy csoportos komunikációs helyzet leírását tesz-e meg,
- a helyzet leírásának megoldási útja tartalmazza a nyíltságot, őszinteséget, nem birtokló szeretet, és az empátiát,
- a reflexiós gyakorlati leírás egyértelműen tartalmazza az adott helyzet bemutatására alkalmazott asszertív módszert (pl.: a tanfolyam során elsajátított játékos gyakorlatot, vagy nyilvánvalóan hatékony kommunikációs utat.