Alapítási engedély száma: 23/230/2015
Nyilvántartási szám: A/8151/2015
A tanfolyam óraszáma: 30 óra
A továbbképzés célcsoportja: általános iskolában természettudományos tantárgyat tanító tanárok.
AÂ közoktatásban dolgozó tanítókkal, természettudományi szakos tanárokkal
megismertetni az aktív tanulás, a problémaalapú (problem-based learning, PBL) és
kutatásalapú tanulás (inquiry-based learning, IBL) módszereit gyakorlatát. A képzés a
résztvevők sajátítsák el az aktív tanulási megközelítésmódot, és ezen belül az említett
tanulási folyamatok megvalósítását, tanórai támogatását, mindezt gyakorló tanárok, mint
képzésvezetők közreműködésével. Váljanak képessé a pedagógusok a pedagógiai és
tartalmi tudásuk kiszélesítésére, elmélyítésére, a hatékony, tevékenykedtető tanításra.
Ismerjék meg a tanulók motivációjának, aktivitásának, problémamegoldásának növelési,
fejlesztési lehetőségeit, a hatékony tanulási módszereiket.
A képzésre jelentkezők a szaktanácsadóval/képzővel együttműködve, állandó reflexiók
mentén készítenek el egy programfüzetet, amely tartalmaz:
• elméleti háttéranyagot,
• mintafeladatokat, és azok megoldásait
• saját szerkesztésű PBL és IBL feladatokat,
• a módszerhez kapcsolódó értékelési eszközök mintáit,
• egy foglalkozásterveket, annak kipróbálásáról szóló esettanulmányt.
AÂ résztvevők a tanfolyam végére képesek lesznek:
• egy problémaközpontú gyakorlati óra óravázlatának elkészítésére
• egy foglalkozás bemutatására és megvitatására a képzésen résztvevőkkel
• a fejlesztő értékelési eszközök kidolgozására és alkalmazására az aktív tanulás keretein belül.
A képzés végére a résztvevők elsajátítják az aktív tanulás módszereit, az aktív tanulási folyamatok megvalósítását,
tanórai támogatását. Képessé válnak a pedagógusok a pedagógiai és tartalmi tudásuk kiszélesítésére, elmélyítésére,
a hatékony, tevékenykedtető tanításra. Problémaérzékenységük, tanítási módszertani kultúrájuk fejlődik, tantárgyuk
aktív tanulási módszerekkel történő tanításához segítséget kapva képessé válnak a pedagógiai folyamatok újszerű tervezésére,
az újszerű óravezetésre és a fejlesztő értékelésre.
AÂ tanult elméletekhez kapcsolódó ellenőrző tesztek legalább 70%-os jó válaszadási arányú megoldása,
mely a tanfolyam végén történik. Ezen kívül minden résztvevő egy foglalkozástervet készít saját tanított tantárgyához, adott tanulócsoportra,
a probléma alapú vagy kutatásalapú módszereket, feladatokat beemelve, azokra építve, ilyen szemlélettel. Ezen belül néhány kiemelt tanulói készséghez
(4 szintű) értékelési eszközök készítése, így pl.: - kutatási kérdések felvetése, - kísérlet tervezése a hipotézis tesztelésére, - kommunikáció, érvelés, - együttműködés csoportban.
A foglalkozásterv és értékelési eszközleírás terjedelme 5-10 A/4-es oldal, elektronikus formában készítve és elküldve a képzés vezetőjének, a képzést követő 10. munkanapig.
A foglalkozást ki kell próbálniuk a tanítási folyamatukba ágyazottan, s a kipróbálásáról megadott kérdések szerint esettanulmány készítése is a záró ellenőrzés része.
Ennek tükröznie kell az adaptálhatóságot, a gyakorlati hasznosulást, javítási, fejlesztési elemeket.