Alapítási engedély száma és nyilvántartási szám: A/13350/2024
Célcsoport: óvodapedagógus, általános iskolai pedagógus
A továbbképzés célja, hogy korszerű, komprehenzív, autizmus – specifikus beavatkozási lehetőségekkel ismertesse meg a részvevőket. A képzésen olyan módszereket, eljárásokat, szemléletet ismernek meg, melyek kiemelt jelentőséggel bírnak a köznevelési intézményekben (óvoda, általános iskola) az autizmus spektrumzavarral diagnosztizált gyermekek támogatása során. Megismerkednek az autizmus spektrumzavar diagnózis menetével, szakértői véleményeken keresztül képessé válnak az információk kigyűjtésére, a támogatási lehetőségek tervezésére. Betekintést nyernek az autizmus spektrumzavarral diagnosztizált gyermekek megismerését szolgáló gyakorlati módszerekbe. Kiemelt jelentőséggel bír az alkalmazási lehetőségek feltérképezése. Megismerkednek az együttműködési lehetőségekkel a gyógypedagógussal, a gyógypedagógiai asszisztenssel, az oktatásban résztvevők kompetenciahatáraival. A szakértői vélemények értelmezése alapján a gyermekek, tanulók különleges bánásmódbeli megnyilvánulásait értelmezni tudják. A módszereket kipróbálják, a hatékonyságukat elemzik, az integráció során alkalmazzák. (Tan)anyag adaptációt végeznek, sérülésspecifikus, komprehenzív módszereket, korszerű eljárásokat ismernek meg, melyek az integráció, inklúzió során kiemelt jelentőséggel bírnak.
• Képesek azonosítani az autizmus spektrumzavarral rendelkező gyermekek egyéni sajátosságait, nehézségeit, támogatási szükségleteit.
• Képesek integrált keretek között inkluzív szemlélettel, az autizmus spektrumzavarral bíró gyermekeket szakszerűen segíteni, támogatni.
• Ismerik a különböző módszertani technikákat az autizmus spektrumzavarral rendelkező gyerekek megsegítéséhez.
• A tanult módszertani elemek használatával képesek figyelembe venni a tanulók eltérő szociokulturális hátterét, egyénre jellemző kognitív erősségeit, gyengeségeit.
• Képesek hatékonyan közreműködni a támogatás során a különböző szakemberekkel.
• Tisztában vannak a komprehenzív, autizmus-specifikus beavatkozási stratégiákkal, alkalmazhatóságukkal.
• A résztvevők ismerik és tudják alkalmazni a S.T.A.R-technikát, a videómodell – készítés és támogatás sajátosságait, a napirend-készítés fontosságát, a jutalmazási rendszereket, elsajátítják és képesek alkalmazni a skálázás technikáját, a DATA applikációt, a promptolást, mint alapmódszert.
Záródolgozat:
- saját élményen alapuló esetelemzés,
- egy autizmus-spektrumzavar diagnózissal rendelkező gyermek anonim bemutatása,
- a továbbképzésen megismert támogató módszerek közül (napirend, jutalamzás,
instruálás, promptolás stb.) egy elkészítése és alkalmazhatóságának leírása.
A továbbképzés zárásaként dolgozatot készítenek a résztvevők, melynek része egy saját élményen alapuló esetelemzésen kívül egy autizmus-spektrumzavar diagnózissal rendelkező gyermek rövid, anonim, a tanfolyamon tanultaknak megfelelő bemutatása, illetve a képzésen tárgyalt módszerek, eljárások, eszközök közül (napirend, videómodell, érzelmi hőmérő, S.T.A.R – modell, szociális történetek, ötpontos skála, jutalmazási rendszer stb.) egy elkészítése, alkalmazhatóságának bemutatása.
Leadási határidő a továbbképzés befejezését követő 10. napon, elektronikus úton, a képző által megadott címre, egy pdf formátumú dokumentumban.
A zárótanulmány megfelelt vagy nem felelt meg minősítést kap.
Megfelelt minősítést kap az a résztvevő, akinek záródolgozata (esettanulmány, gyermek-bemutatás, eszközkészítés) teljes mértékben megfelel a komprehenzív beavatkozás szemléletrendszerének, az elkészített eszköz vagy módszer, autizmusspecifikus, tükrözi az ismeretek alkalmazásszintű elsajátítását, formailag igényes, leadása a megjelölt határidőn belül történik.
Nem felelt meg minősítést az kap, akinek a záródolgozata nem érkezett be határidőre, nem tartalmazza a kötelező elemeket.