Alapítási engedély száma:144/10/2023
Nyilvántartási szám: A/10521/2023
Célcsoport: köznevelési intézményekben nevelő-oktató tanítók, tanárok, kollégiumi nevelők, óvodapedagógusok
Átfogó cél: megismertetni a résztvevő pedagógusokat az egészségfogalom korszerű megközelítési módjaival, tartalmával, a prevenció fontosságával, felelősségével, az óvoda és az iskola prevenciós tevékenységi területeivel. A továbbképzés célja, hogy a pedagógusok legyenek képesek a köznevelési rendszerben egészséget támogató, preventív ismeretek átadására, melyek hozzájárulhatnak saját maguk és a gyerekek, tanulók minőségibb életéhez, hosszútávon az egészségben eltöltött életévek számának növeléséhez, ezzel egy egészségesebb társadalmi jövőképhez. Közvetlen cél: az egészséggel kapcsolatos ismeretek bővítése, különös tekintettel az érintett színterekre - óvoda, iskola, munkahely. A tanfolyam kiemelt célja a prevencióval kapcsolatos ismeretek nyújtása. A pedagógusok tudják azonosítani saját szerepüket az iskolai és a munkahelyi egészségfejlesztés folyamatában. Ismerjék fel, hogy életmódjuk, jóllétük, viselkedésük és egészségi állapotuk között szoros összefüggés van. Lássák be, hogy az egészség megőrzése egy céltudatos folyamatos tevékenység. A képzés célja, hogy a követendő mintát tudják majd közvetíteni a tanítványaik és kollégáik irányába. Cél, hogy a fellépő rizikófaktorok és problémahelyzetek azonosítását megtanulják, a kezelés lehetséges módszereit és a fellelhető jó gyakorlatokat megismerjék.
A továbbképzés végére a résztvevő pedagógus ismeri az egészségtudatos magatartással összefüggésben lévő elméleti és gyakorlati hátteret. Ismeri az egészségmegőrzés, állapotfelmérés különböző területeit, a prevenció legfrissebb módszereit és eszközeit, és a naprakész tudás megszerzésének különböző lehetőségeit. Az állapotfelmérések mentén az egyéni értékeket, készségeket, képességeket meghatározva képes az óvodásai, diákjai és kollégái számára akár egyéni prevenciós terv kialakításában eredményesen közreműködni. Alkalmazni tud változatos, problémamegoldó technikákat. Képes a pozitív, egészségtudatos gondolkodásmód alkalmazására, a prevenciós lehetőségeket, a krízisfelismerést és kezelést be tudja építeni pedagógiai munkájába. Ismeri a saját és a gyermekek környezetében fellépő rizikófaktorokat. Képes együttműködni egy egészségfejlesztő csapat munkájában. Tud egészségfejlesztő programot, rendezvényt szervezni diákjai és szüleik számára. Képes élmény alapú tanórákon, foglalkozásokon közvetíteni a preventív szemléletet az egészségben.
A tanfolyam eredményes lezárásához készítsenek a résztvevők egy záródolgozatot a képzés zárását követő 10. munkanapig leadva min. 5 oldalban. A záródolgozat egy tervezési dokumentum a saját köznevelési intézményre vonatkoztatva: - vagy egészségnap, - vagy egészséghét, - vagy egész egészségmegőrzési projektterv. A záró értékelés szempontja a tervdokumentum kivitelezhetősége, adaptálhatósága a köznevelési intézményekben, az életkori sajátosságok és a rizikófaktorok figyelembe vétele. Az értékelés kétfokozatú: megfelelt, nem felelt meg, a fenti értékelési szempontok alapján, amelyet a tanfolyam képzői végeznek.