Eseménynaptár
< 2024. november >
H K SZ CS P SZO V
28293031123
4 5 6 7 8910
11 12 13 14 151617
18 19 20 21 22 2324
25 26 27 2829301
Következő esemény:
"Tüzet viszek" - kompetencia alapú nevelés - bázisóvodai jó gyakorlat
Galériák
Hasznos linkek
Interreg
Mindenki Iskolája

Pályaorientáció a köznevelésben

2018. augusztus 21.

Alapítási engedély száma: 9/174/2018

Nyilvántartási száma: A/9171/2018

A tanfolyam célcsoportja: általános iskolában tanító pedagógus.

1. A továbbképzés célja:

Átfogó cél:
A pedagógusok felkészítése arra, hogy iskolai keretek között tartott foglalkozások által képesek legyenek a diákjaik sikeres szakma-, és iskolaválasztási döntési folyamatát és továbbtanulási szándékaik meghatározását segíteni.
Felkészüljenek arra, hogy az iskolákban folyó pályaorientációs tevékenységeket rendszerszerűen, módszertanilag megalapozottan folytassák. 
Közvetlen cél:
Kommunikációs ismeretek bővítése, különös tekintettel, hogy a megszerezett ismeretek alkalmazása hatékonyabbá tegye az iskolai keretek között tartott egyéni és csoportos pályaorientációs foglalkozásokat. 
Oktatói és tanácsadói tevékenység különbségeinek megismertetése és tudatosítása.
Munkaerő-piaci ismeretek nyújtása: a modern gyári munkakörülmények, valamint a munkáltatóknak a munkavállalókkal szembeni elvárásainak megismertetése a résztvevőkkel üzemlátogatás keretében. A résztvevők pályaismereteinek bővítése, tapasztalatszerzés napjainkban kialakuló új szakmákról.
A pályaorientáció témaköre tartalmi összetevőinek megismertetése (önismeret, érdeklődés, készségek, képességek, pályaismeret, munkaerő-piac), a résztvevők képesek legyenek kompetenciájuknak megfelelően a tanulókat támogatni pályaorientációval összefüggő önismeretük feltérképezésében és munkaerő-piaci ismereteik szélesítésében.
A résztvevők váljanak képessé az egyes évfolyamokon szükséges pályaorientációs tevékenységek megtervezésére, pályaorientációs foglalkozások óravázlatainak összeállítására.
A megszerzett ismeretek birtokában a részt vevők váljanak képessé az iskolai pályaorientációs tevékenységek széleskörű ellátására tanórai és tanórán kívüli keretekben.

2. A továbbképzés végére teljesítendő követelmények:

A résztvevők a képzés végére legyenek képesek diákjaik pályaválasztási döntését hatékonyan segíteni, az érdeklődés mentén az egyéni értékeket, készségeket, képességeket meghatározva, diákjaik számára az egyéni reális pályaterv kialakításában eredményesen közreműködni. 
Legyenek megfelelő ismereteik a társadalom és gazdaság különböző területeiről, a munkaerőpiac aktuális igényeiről és az új tudás megszerzésének különböző lehetőségeiről.
Legyenek képesek probléma és élmény alapú tanórák és osztályfőnöki órák tervezésére és megtartására a pályaorientációs tevékenység iskolai koordinálására, továbbá legyenek képesek diákjaikat segíteni a szakmák és a képzési rendszer megismerésében.

3. A záró ellenőrzés módja, az értékelés szempontjai:

A tanfolyam eredményes lezárásához készítsenek a résztvevők az alábbi lehetőségekből egy témát választva egy 4-6 A/4-es oldal terjedelmű záródolgozatot a képzés zárását követő 10. munkanapig leadva. 
Tartalmi követelmény:

  • egy pályaorientációs osztályfőnöki tanóra megtervezése Ráhangolódás – Jelentésteremtés - Reflektálás modell alapján – egyéni munkával,
  • vagy egy pályaorientációs nap megtervezése az iskolában 5-8. osztályosok számára – egyéni vagy páros munkával,
  • vagy szabadon választott évfolyamon (5-8. között) pályaorientációs éves tevékenység megtervezése (tevékenység, módszer, munkaforma, időkeret tartalmakkal) – egyéni munkával.

Formai követelmény:

  • előlap: név, cím, dátum, munkahely/iskola feltüntetése,
  • megjelenítés: Times New Roman betűtípus, 12-es betűnagyság, másfélszeres sortávolság, táblázat használata szükséges az óraterveknél, éves terveknél, évfolyami terveknél.

Az értékelés szempontjai:

  • az óraterv készítésnél a felépítettség, kidolgozottság, a tartalom átgondoltsága, az alkalmazott módszerek változatossága,
  • pályaorientációs nap készítésnél a programok megvalósíthatósága, változatossága, sokszínűsége és korosztályhoz való illeszkedése,
  • éves program megtervezésénél a pályaorientációs tevékenységek célszerűsége, egymásra épülése, korosztálynak való megfelelése, a programok ütemezése (időtartam, alkalmak száma) az éves tevékenységek változatossága (tanórai, tanórán kívüli foglalkozások).

Az értékelés kétfokozatú: megfelelt, nem felelt meg, a fenti értékelési szempontok alapján, amelyet a tanfolyam képzői végeznek.
 

Megosztás