3.1. Feladat vagy probléma centrikus a projekt folyamata
A projektpedagógia egyik fő jellemzője, hogy nem feladatcentrikus, hanem problémacentrikus.
Mi is a feladat és a probléma közti különbség?
Feladatról beszélünk akkor, ha ismert
- a meglévő állapot, annak ellentmondásai,
- általában a célállapot és
- algoritmizált a célhoz vezető út
Problémáról beszélünk akkor, ha nincs (teljes) ismeretünk
- a meglévő helyzetről és/vagy
- a megoldás útjáról és/vagy
- a célállapotról.
A fenti modell a tanári tervező, folyamatirányító, ellenőrző tevékenységnek is modellje. Azon tanári problémamegoldó folyamat vezethető végig általa, amelyet nap mint nap meg kell oldani.
Honnan: adott életkorú, fejlettségű, képzettségű, különböző beállítódású tanuló /hallgató/. Helyzetelemzés szükséges annak feltárására, hogy jelenleg milyen fejlettségi szintű az adott tanulócsoport /tantárgyi, mentális, stb./
Hová: a tantervi követelmények teljesítése, a követelmények hierarchikus rendje, amit a tanulónak /hallgatónak/ el kell érnie, amiért az oktaó-nevelő munka folyik, a személyiség fejlesztés. A jövő állapot meghatározása, amelyet adott időintervallumon belül kívánunk elérni tanulóinknál, tanulócsoportnál.
Hogyan: azon stratégiák, taktikák, módszerek, tárháza amelyekkel a célok elérhetők. Közülük a legoptimálisabb eljárások kiválasztása.
A projektpedagógia projekteljárásain végigvezethető az emberi alkotás folyamata.
A tudatos emberi cselekvés modellje
Hétköznapi élet projektjei, amelyet a hallgatók átéltek, vagy éppen életkoruknál fogva megélik, amelyeken keresztül érdekeltté, motiválttá tehetjük hallgatóinkat a projektpedagógia iránt:
- Pályaválasztás
- Vasárnapi ebéd
- Születésnap szervezése
- Üdülés, utazás
- Párválasztás
- Esküvő
- Lakásvásárlás