STATISZTIKA
Példa hallgatói feladatra és munkaformára
|
●feladatmegoldás
|
|
●forrás adatok
●számítógép
●Excel vagy |
A statisztikai alapkérdései egyrészt az általános tendenciának, a középértéknek a mérése, a megoszlások kimutatása, másrészt annak megállapítása, hogy az egyes adatok mennyire térnek el a középértéktől, azaz a szóródás mérése, harmadrészt pedig összefüggések vizsgálata, azaz korreláció vizsgálat.
|
●leíró statisztika
●adattípusok -
●adatok
●leíró
|
A példa feladatban egy mérés során a tanulók feladatonként az alábbi pontszámokat érték el.
|
●mérési |
Egy-egy tanuló eredményének elemzésére ad példát az alábbi táblázat.
A mutatók kiszámításának módját egyrészt a 49. oldal ábrája, másrészt a „statisztika melléklet" adja meg. |
●elemzett tanulói adatok |
Az osztály eredményének elemzésére ad példát a következő tábla.
|
●elemzett osztályadatok |
A mérőeszköz "jóságmutatója" olvasható le az alábbi ábráról.
|
●megbízhatóság, hiba |
Példánkban a mért eredmények középértékének jellemzésére a medián (= középső elem), a módusz (= a leggyakrabban előforduló mért eredmény) és az átlag (= számtani közép) szolgál. | |
A középértéktől való eltérést a maximum (= legmagasabb pontszám), a minimum (= legalacsonyabb pontszám), a terjedelem (= maximum és minimum pont különbsége), valamint a szórás (=pontszámok átlagtól való eltérésének átlaga) jellemzi. |
|
Kiegészítjük a példában szereplő adatokat a tanulók kompetenciamérésben elért pontszámával. Ekkor lehetővé válik annak vizsgálata, hogy van-e összefüggés a vizsgateszten illetve a kompetenciamérésen elért pontszámok között. Az összefüggés meglétére választ ad(hat) a korreláció-elemzés. |
|
Példánkban a kapcsolat szorosságát és irányát is mutató, úgynevezett korrelációs együttható (r= 0,913076) a két mérés pontszámai között szoros összefüggést mutat. Vagyis nagy valószínűséggel állítható, hogy aki az egyik mérés során jó eredményt ért el, az a másik mérésen is. Igaz ez fordítva is. Más típusú elemzéssel feltárható az, hogy két csoport, például a lányok és a fiúk eredménye között van-e jelentős különbség. Megjegyzendő, hogy ezen elemzéseket már egy osztály szintjén is célszerű számítógéppel végezni. |
|
Fontosabb statisztikai fogalmak leírása, számítások módja érhető el az alábbi címen: http://xenia.sote.hu/hu/biosci/docs/biometr/course/concepts/ |
●forrás |