ÉRTÉKELÉS
Az értékelés az értékítélet-alkotás folyamata. Ennek során a választott értékek mentén kell vizsgálni az értékekből származtatott célok teljesülését és alkotni értékítéletet. Az értékítélet alkotásához egyrészt ismerni kell a várt, kívánatos, teljesítendő, elérni kívánt, azaz a referens mutatókat. Ezek az értékek és a tények várt mutatói. Másrészt szükségesek a referáló, azaz a tényeket, a valóságot, a ténylegesen elértet, a teljesítettet leíró adatok. A kettő összevetése, a referens és a referáló mutatók viszonya, eltérése vagy egyezése alapján lehet, kell értékítéletet kimondani. |
●funkció |
Példa
|
●értékelés
a
●
értékelési
|
Példa hallgatói feladatra és munkaformára
Az értékelésnek nem része, nem funkciója a szankcionálás. A kedvezőtlen értékítéletet sem büntetés, szankció követi, hanem a sikertelenség okainak feltárása, elemzése, a fejlesztési utak kijelölése. |
● munkaforma
|
Az alábbi ábra azt mutatja be, ahogyan az igazgató tantestületének a kompetenciamérésen elért iskolai eredmény értékeli.
|
●sokszempontú elemző értékelés
|
Példa hallgatói feladatra és munkaformára
|
● munkaforma
|