ÉRTÉKELÉSI PARADIGMÁK
Az ábra példát ad a norma- és a kritériumorientált értékelési paradigma jelentésére, alkalmazására. Az elért mérési eredményt a példában szereplő tanár összeveti kritériummal. Kritérium például a „megfelelés szintje". Összeveti (csoport) normával. Csoportnorma például az „osztályátlag". |
|
A kritérium orientál értékelés során az elért eredmény (állapot, jellemző) viszonyítása előre meghatározott szinthez (teljesítményhez, pontszámhoz, jellemzőhöz) történik. Kritérium orientált értékelésre példa a nyelvvizsga, a KRESZ-vizsga.
A norma orientál értékelés során az elért eredmény (állapot, jellemző) viszonyítása az adatfelvétel, adatelemzés alapján, utólagosan képzett, számított szinthez (jellemző-, teljesítmény-, pontszámátlaghoz) történik. Norma orientált értékelésre példa az országos kompetenciamérés iskolai eredményének értékelése. |
●kritérium
●norma |
Példa hallgatói feladatra és munkaformára
|
●munkaforma
|