ÉRTÉKELÉSI PARADIGMÁK

Az ábra példát ad a norma- és a kritériumorientált értékelési paradigma jelentésére, alkalmazására.

Az elért mérési eredményt a példában szereplő tanár összeveti kritériummal. Kritérium például a „megfelelés szintje". Összeveti (csoport) normával. Csoportnorma például az „osztályátlag".
 

A kritérium orientál értékelés során az elért eredmény (állapot, jellemző) viszonyítása előre meghatározott szinthez (teljesítményhez, pontszámhoz, jellemzőhöz) történik. Kritérium orientált értékelésre példa a nyelvvizsga, a KRESZ-vizsga.

A norma orientál értékelés során az elért eredmény (állapot, jellemző) viszonyítása az adatfelvétel, adatelemzés alapján, utólagosan képzett, számított szinthez (jellemző-, teljesítmény-, pontszámátlaghoz) történik. Norma orientált értékelésre példa az országos kompetenciamérés iskolai eredményének értékelése.

http://kompetenciameres.hu

●kritérium

●norma


Példa hallgatói feladatra és munkaformára

  • Minden hallgató előbb önállóan oldja meg a feladatot.
  • 3-4 fős kiscsoportban konszenzusos lista készül.
  • A kiscsoportok szóvivői bemutatják a keletkezett listát.
  • Konszenzusos lista készül.

●munkaforma