2.16. A projektpedagógia előnyei és nehézségei
Előnyök:
- Tanár - diák közös tevékenységére épít.
- Nagyfokú szabadságot biztosít a tanuló és a tanár számára.
- A célok kiválasztásában, a tervezésben, a feladatok végrehajtásának módozataiban.
- Az ismeretek integrálása történik egy megvalósult projektben.
- Szabadabb, de hatékony tanulás.
- Az önállóság, a feladatok érdekessége megteremti a motivációt, az iskolához és a tanuláshoz való viszony átalakulását.
- Átformálja a gyerekek és a pedagógusok interakcióit, a kommunikációs viszonyokat
- Lehetőséget teremt iskolán kívüli világ megismerésére, ezáltal új kapcsolatok kialakítására.
- Együttműködési készségek elsajátítására folyamatosan tág lehetőség nyílik.
- A demokratikus közélethez szükséges készségek elsajátítása valósulhat meg.
- A gyakorlatban, a hétköznapokban alkalmazható tudás elsajátítását támogatja.
- A tanulók megtanulnak tanulni - lehetőség nyílik az egymástól való tanulásra.
- Folyamatosan nevelési helyzetben vannak a résztvevők, az oktatás és nevelés nem válik szét.
- Magába hordozza a lehetőséget, hogy az iskolai munka minden szereplője jobban érezze magát a folyamatban.
A módszer nehézségei:
- Nehezen illeszthető a szokásos szervezeti formák és keretek közé, mivel nehezen egyeztethető össze az iskola mechanikus időbeosztásával, a tanórák rendszerével.
- Igényli a hagyományos tantervi keretek megbontását.
- Interdiszciplináris jellegénél fogva áttöri a tantárgyi választóvonalakat.
- Hagyományos osztályozással nem értékelhető, nehézséget okozhat az új értékelési gondolkodásmód és eszközrendszer elsajátítása.
A tanárok és tanulók véleményét jeleníti meg a következő ábra:
M. Nádasdi Mária (2003) a projektoktatás egy szép példáját adja a Petőfi Sándor Gépészeti Szakközépiskolából, ahol egy hetes projekt valósult meg a tengelyszerű alkatrészek gyártásának témájában. A projektben a tanulók öt részprojektet valósítottak meg a Sajtó, a Technológusok, a Szerkesztők, az Esztergályosok és Gyártok csoportjaiban. A projekt igazi produktumai az elkészített munkadarab és a munkadarab-befogó készülék voltak, valamint a műveletterv és a fényképekből összeállított fotómontázs kiállítása az iskolában. A tanulók véleményeikben a projekt sajátosságaira építenek, s egyben fontos érveket fogalmaznak meg a projekt szakképzésben való alkalmazása mellett.
Végig jó volt a hangulat, és emellett még a tételt is megtanultuk. Sokkal jobban telik így az idő, mint a hagyományos tanításkor, az bizony sokszor unalmas.
Kár, hogy nincs ilyen munka gyakrabban, esetleg más tantárgyakból is. Gondolom a többiek is jobban örülnének az ilyen jellegű tananyag feldolgozásnak.
Szerintem jól telt a hét, sokat melóztunk, de látva a végeredményt, biztosan megérte.