3.2.2. Kistérségi diagnosztikus elemzés projekt

A téma aktualitását, alapgondolatát az adja, hogy bármely szakos tanárképzés nem nélkülözheti a rendszerszemléletű értelmiségi létre való felkészítést.

Az értelmiségi lét megkövetel a sajátos szakmai kompetenciák mellett olyan ismereteket, magatartásformákat, amelyek tájékozottságot nyújtanak, cselekvési képességeget adnak ahhoz, hogy napjaink változó társadalmi, gazdasági folyamataihoz alkalmazkodó, azokban aktívan résztvevőkké válljanak.

A tudatos emberi cselekvés modellje alapján járunk el a mindennapi élet számtalan területén. Mindenfajta tervező, fejlesztő folyamat felbontható a fenti modell részfolyamataira is példaként szolgálhat a kistérségi fejlesztés is mint a területfejlesztés és vidékfejlesztés részterülete.

 


 

Kistérségi diagnosztikus elemzés projekt pedagógiai indíttatása

Jelen állapot helyzetelemzése

Objektív és szubjektív összetevőivel adott, a tanár feladata megismerni azokat. A rendszerelmélet alapjait közvetítő kurzus tananyagának eredményes feldolgozásához a különböző szakos hallgatók /matematika, fizika, kémia, földrajz, angol, német, magyar, számítástechnika, művelődésszervező/, különböző szakmai felkészültségének megfelelő motivációs bázist kell biztosítani. A tudományterületek, a tantárgyak, az ismeretek túlságosan elszigetelt, analitikus megközelítésűek, így szükséges a valóságos problémák interdiszciplináris átlátása..

Jövő állapot a cél megjelölése:

A tantárgy tanításának céljaival adhatók meg: hozzájárulni a széleskörű rendszerszemlélettel rendelkező tanárok képzéséhez, akik a környezetüket (természeti, társadalmi, technikai aspektusait) képesek egységében szemlélni, értékelni, alakítani. Egzakt, ellentmondásmentes és széleskörű ismereteket nyújtani a rendszerelmélet, a rendszer, rendszerelemzés, rendszerszintézis, rendszerdiagnosztika, a modell fogalmáról, a hasonlósági leképzés szempontjairól, és módszereiről, a hasonlóság szükséges és elégséges feltételeiről.

Képessé tenni a tanárjelöltet komplex rendszerek összefüggéseinek áttekintéseire, elemzésére (céljai, részei és köztük lévő kapcsolatok erőforrások, irányitási részrendszerek, stb.), a modellezéssel kapcsolatos feladatok megoldására. Legyen képes a megismert fogalmak, módszerek rendszer és modellszemlélet önálló alkalmazására.

A példaanyagok járuljanak hozzá, hogy a hallgató belássa és igényelje a rendszer- és modellelméleti alapok szükségességét az össztársadalmi tevékenység minden szintjén (pl. környezetvédelem, közoktatás, komplex technikai rendszerek létrehozása, információs társadalom, stb.).

A rendszerelmélet részben meghatározott fogalmak és törvényszerűségek együttese, másrészt a problémák észlelésének, megközelítésének, kezelésének sajátos szemléletmódja.

A célba jutás útja - hogyan

A többes célból fakadóan biztosítani kell az ismeretek átadásának, illetve megszerzésének lehetőségét /pl. előadások/. Ugyanakkor meg kell találni a rendszerekben való gondolkodás képességének kialakítását és fejlesztését /gyakorlatok/.

Az elmélet és gyakorlat egységének, az alkalmazott rendszerszemlélet biztosításának egyik eljárása lehet a projektoktatás.

A példaanyag kiválasztásának aktualitását adja, hogy jelenleg folyik a kistérségi társulások stratégiai tervezése. A területfejlesztés és vidékfejlesztés politikájában előtérbe kerül a multiszektoriális, integrális megközelítés. a programok megvalósulásának feltétele a térségben élők aktív részvétele. Az aktivitás alapja a megfelelő információs és kommunikációs bázis.

Szituációs helyzettel indul - a térségi menedzsment igényével. A térség, mint rendszer milyen funkciókat tölt be? Milyen struktúrákba szerveződik a rendszer? A rendszer működéséhez milyen részrendszerekre bontható? A térség és környezetének viszonya milyen indikátorok alapján határozható meg?

A rendszer működésének melyek az erőforrásai? A rendszer irányítása milyen módon történik? Mely tényezők befolyásolják a kistérségi rendszer diszfunkcióit?

A projekt produktuma a részprojektek dokumentumaiból összeállított rendszerterv, annak a vitája.

Kistérséget diagnosztizáló oktatási projekt kivitelezési váza

I. Vitaindító, bevezető előadás - kistérségi menedzser

  • szükségessége
  • célja
  • feladatai

II. Munkacsoportok szervezése /részprojektekre/

1. Nemzetközi viszonylatok

2. Adott kistérség bemutatása

  • behatárolás, térszerkezet
  • természeti erőforrások, történelmi örökség
  • népesség: népességszám változás, népesség struktúra, aktivitás
  • helyi gazdaság
  • infrastrukturális helyzet közlekedés

kommunális

  • egyéb szolgáltatások: oktatás, művelődés

felsőoktatás és kutatás

egészségügy és szociális ellátás

felnőttképzés

  • kistérségi kapcsolatok

III. Munkacsoportok beszámolói /szóbeli, írásos/

IV. Területfejlesztés lehetősége -vita /szakemberek bevonásával/

  • fejlesztés eszközei, lehetséges forrásai
  • hosszú távú fejlesztési koncepció
  • kornkrét rövid távú fejlesztési programjavaslatok:
természeti erőforrás
lakossági életkörülmények
kultúrális örökség
település üzemeltetés
gazdasági struktúra
térségi együttműködés
társadalmi struktúra
döntéshozás
innovativitás
tervezés
információáramlás-nyilvánosság
önigazgatás
belső hálózatok
imázs
gazdasági infrastruktúra
identitás
közoktatás/felsőoktatás/felnőttképzés
 

V. Következtetések a megoldatlan problémákra

  • érdekek ütköznek /egyéni és csoport/
  • konfliktusokat kezelni kellene
  • a piacgazdaság keretei között kompromisszumokra törekvő mechanizmusok bonyolultak és hosszadalmasak
  • a kommunikációs hálózatok hiányosak a fejlesztéspolitika résztvevői között
  • hiányos a társadalmi konszenzus /politikai irányváltások/
  • egyenlőtlenségi viszonyok /területi, elosztási/
  • hiányzik az egységes monitoring

Kistérségi diagnosztikus elemzés projekt értékei

A hallgatói visszajelzések alapján projektnek mint sajátos tanulási egységnek átélése személyre szóló élményt jelentett. Olyan helyzetbe hozta a hallgatót, hogy a tantárgyi tudáson túl tapasztalatszerzésre volt módja a tanári szerep települési és térségi vetületeiről. Elmosódtak a tantárgyak, diszciplinák határai, szintetizálódott az ismeretanyag, a tudás. Fejlődött az együttműködési készség, kooperativitás csoporttársakkal, szakemberekkel.

Változatos kommunikációs módszerek alkalmazása vált szükségessé /adatgyűjtés, feldolgozás, elemzés, egyeztetés, tárgyalás, előadás, beszámoló, informatikai eszközök használata/.

A kistérségek fejlettségének záloga a cselekvő és elégedett helyi állampolgár, a magas szinten szerveződött nyitott helyi gazdaság és társadalom. Mindezekhez a kompetenciák rendszerével /kognitív, társadalmi, technikai, ökológiai/ rendelkező, alkalmazkodóképes értelmiség is szükséges.