3.2.2. Kistérségi diagnosztikus elemzés projekt
A téma aktualitását, alapgondolatát az adja, hogy bármely szakos tanárképzés nem nélkülözheti a rendszerszemléletű értelmiségi létre való felkészítést.
Az értelmiségi lét megkövetel a sajátos szakmai kompetenciák mellett olyan ismereteket, magatartásformákat, amelyek tájékozottságot nyújtanak, cselekvési képességeget adnak ahhoz, hogy napjaink változó társadalmi, gazdasági folyamataihoz alkalmazkodó, azokban aktívan résztvevőkké válljanak.
A tudatos emberi cselekvés modellje alapján járunk el a mindennapi élet számtalan területén. Mindenfajta tervező, fejlesztő folyamat felbontható a fenti modell részfolyamataira is példaként szolgálhat a kistérségi fejlesztés is mint a területfejlesztés és vidékfejlesztés részterülete.
Kistérségi diagnosztikus elemzés projekt pedagógiai indíttatása
Jelen állapot helyzetelemzése
Objektív és szubjektív összetevőivel adott, a tanár feladata megismerni azokat. A rendszerelmélet alapjait közvetítő kurzus tananyagának eredményes feldolgozásához a különböző szakos hallgatók /matematika, fizika, kémia, földrajz, angol, német, magyar, számítástechnika, művelődésszervező/, különböző szakmai felkészültségének megfelelő motivációs bázist kell biztosítani. A tudományterületek, a tantárgyak, az ismeretek túlságosan elszigetelt, analitikus megközelítésűek, így szükséges a valóságos problémák interdiszciplináris átlátása..
Jövő állapot a cél megjelölése:
A tantárgy tanításának céljaival adhatók meg: hozzájárulni a széleskörű rendszerszemlélettel rendelkező tanárok képzéséhez, akik a környezetüket (természeti, társadalmi, technikai aspektusait) képesek egységében szemlélni, értékelni, alakítani. Egzakt, ellentmondásmentes és széleskörű ismereteket nyújtani a rendszerelmélet, a rendszer, rendszerelemzés, rendszerszintézis, rendszerdiagnosztika, a modell fogalmáról, a hasonlósági leképzés szempontjairól, és módszereiről, a hasonlóság szükséges és elégséges feltételeiről.
Képessé tenni a tanárjelöltet komplex rendszerek összefüggéseinek áttekintéseire, elemzésére (céljai, részei és köztük lévő kapcsolatok erőforrások, irányitási részrendszerek, stb.), a modellezéssel kapcsolatos feladatok megoldására. Legyen képes a megismert fogalmak, módszerek rendszer és modellszemlélet önálló alkalmazására.
A példaanyagok járuljanak hozzá, hogy a hallgató belássa és igényelje a rendszer- és modellelméleti alapok szükségességét az össztársadalmi tevékenység minden szintjén (pl. környezetvédelem, közoktatás, komplex technikai rendszerek létrehozása, információs társadalom, stb.).
A rendszerelmélet részben meghatározott fogalmak és törvényszerűségek együttese, másrészt a problémák észlelésének, megközelítésének, kezelésének sajátos szemléletmódja.
A célba jutás útja - hogyan
A többes célból fakadóan biztosítani kell az ismeretek átadásának, illetve megszerzésének lehetőségét /pl. előadások/. Ugyanakkor meg kell találni a rendszerekben való gondolkodás képességének kialakítását és fejlesztését /gyakorlatok/.
Az elmélet és gyakorlat egységének, az alkalmazott rendszerszemlélet biztosításának egyik eljárása lehet a projektoktatás.
A példaanyag kiválasztásának aktualitását adja, hogy jelenleg folyik a kistérségi társulások stratégiai tervezése. A területfejlesztés és vidékfejlesztés politikájában előtérbe kerül a multiszektoriális, integrális megközelítés. a programok megvalósulásának feltétele a térségben élők aktív részvétele. Az aktivitás alapja a megfelelő információs és kommunikációs bázis.
Szituációs helyzettel indul - a térségi menedzsment igényével. A térség, mint rendszer milyen funkciókat tölt be? Milyen struktúrákba szerveződik a rendszer? A rendszer működéséhez milyen részrendszerekre bontható? A térség és környezetének viszonya milyen indikátorok alapján határozható meg?
A rendszer működésének melyek az erőforrásai? A rendszer irányítása milyen módon történik? Mely tényezők befolyásolják a kistérségi rendszer diszfunkcióit?
A projekt produktuma a részprojektek dokumentumaiból összeállított rendszerterv, annak a vitája.
Kistérséget diagnosztizáló oktatási projekt kivitelezési váza
I. Vitaindító, bevezető előadás - kistérségi menedzser
- szükségessége
- célja
- feladatai
II. Munkacsoportok szervezése /részprojektekre/
1. Nemzetközi viszonylatok
2. Adott kistérség bemutatása
- behatárolás, térszerkezet
- természeti erőforrások, történelmi örökség
- népesség: népességszám változás, népesség struktúra, aktivitás
- helyi gazdaság
- infrastrukturális helyzet közlekedés
kommunális
- egyéb szolgáltatások: oktatás, művelődés
felsőoktatás és kutatás
egészségügy és szociális ellátás
felnőttképzés
- kistérségi kapcsolatok
III. Munkacsoportok beszámolói /szóbeli, írásos/
IV. Területfejlesztés lehetősége -vita /szakemberek bevonásával/
- fejlesztés eszközei, lehetséges forrásai
- hosszú távú fejlesztési koncepció
- kornkrét rövid távú fejlesztési programjavaslatok:
természeti erőforrás
lakossági életkörülmények
kultúrális örökség
település üzemeltetés
gazdasági struktúra
térségi együttműködés
társadalmi struktúra
döntéshozás
innovativitás
tervezés
információáramlás-nyilvánosság
önigazgatás
belső hálózatok
imázs
gazdasági infrastruktúra
identitás
közoktatás/felsőoktatás/felnőttképzés
V. Következtetések a megoldatlan problémákra
- érdekek ütköznek /egyéni és csoport/
- konfliktusokat kezelni kellene
- a piacgazdaság keretei között kompromisszumokra törekvő mechanizmusok bonyolultak és hosszadalmasak
- a kommunikációs hálózatok hiányosak a fejlesztéspolitika résztvevői között
- hiányos a társadalmi konszenzus /politikai irányváltások/
- egyenlőtlenségi viszonyok /területi, elosztási/
- hiányzik az egységes monitoring
Kistérségi diagnosztikus elemzés projekt értékei
A hallgatói visszajelzések alapján projektnek mint sajátos tanulási egységnek átélése személyre szóló élményt jelentett. Olyan helyzetbe hozta a hallgatót, hogy a tantárgyi tudáson túl tapasztalatszerzésre volt módja a tanári szerep települési és térségi vetületeiről. Elmosódtak a tantárgyak, diszciplinák határai, szintetizálódott az ismeretanyag, a tudás. Fejlődött az együttműködési készség, kooperativitás csoporttársakkal, szakemberekkel.
Változatos kommunikációs módszerek alkalmazása vált szükségessé /adatgyűjtés, feldolgozás, elemzés, egyeztetés, tárgyalás, előadás, beszámoló, informatikai eszközök használata/.
A kistérségek fejlettségének záloga a cselekvő és elégedett helyi állampolgár, a magas szinten szerveződött nyitott helyi gazdaság és társadalom. Mindezekhez a kompetenciák rendszerével /kognitív, társadalmi, technikai, ökológiai/ rendelkező, alkalmazkodóképes értelmiség is szükséges.