3.2.3. Fejlesztő értékelés projekt

Probléma:

A hallgató saját tantárgyában vegye számba a fejlesztő értékelés lehetőségeit, s ez alapján tervezze meg saját értékelési gyakorlatát.

A projekt célja:

  • ŸA fejlesztő értékelés fogalomrendszerének, módszertanának megismerése
  • A hallgatók felkészülése a pedagógiai értékelés változatos eszközeinek használatára

 



Fejlesztendő kompetenciák:

  • A hallgatói személyiség fejlesztése
  • A hallgatói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése: pl. az együttműködés készségeinek fejlesztése.
  • A pedagógiai folyamat tervezése: a pedagógiai munkáját a feltételek árnyalt elemzése alapján átfogóan és részletekbe menően megtervezni, tapasztalatait reflektív módon elemezni és értékelni.
  • A szaktudományi tudás felhasználása a hallgatók szaktudásának, készségeinek és képességeinek fejlesztése
  • Az egész életen át tartó tanulást megalapozó kompetenciák hatékony fejlesztése: információfeldolgozás, a tanulási szokások és készségek, az alapvető gondolkodási műveletek, a problémamegoldó gondolkodás folyamatos fejlesztése
  • A tanulási folyamat szervezése és irányítása: változatos tanítási-tanulási formák kialakítása, a tudásforrások célszerű kiválasztása, az új információs-kommunikációs technológiák alkalmazása, hatékony tanulási környezet kialakítása.
  • A pedagógiai értékelés változatos eszközeinek alkalmazása
  • Szakmai együttműködés és kommunikáció: az iskolai közösséggel, a társszervezetekkel és kutató-fejlesztő intézményekkel történő együttműködés, a velük való hatékony kommunikáció
  • Szakmai fejlődésben elkötelezettség, önművelésre: a munkáját segítő szakirodalom folyamatos követése, önálló ismeretszerzés, személyes tapasztalatainak tudományos keretekbe integrálása, a neveléstudományi kutatások fontosabb módszereinek, elemzési eljárásainak alkalmazása, saját munkájának tudományosan megalapozott eszközöket felhasználó értékelése.

 

Tartalmi vonatkozások:

Keretek:

Idő: szemináriumok, iskolai gyakorlatok, szemináriumon kívüli tevékenységek

Érintettek: hallgatók, szemináriumvezetők, gyakorló helyek


A megvalósítás lépései:

A hallgatók választanak a szemináriumvezető által kínált alprojektekből.

Koncentrikus felépülés

  1. Jelentés a fejlesztő értékelésszakmai helyzetéről
  2. Az intézményi bevezetés
  3. Érvek és ellenérvek a fejlesztő pedagógia mellett és ellen
  4. Tantárgyi körben - az egyéni pedagógiai gyakorlat
  5. Jó gyakorlat megtekintése

Mivel az egyes csoportok munkája részben egymásra épül, ezért a szemináriumi keretekben folyamatos konzultációkra kerülhet sor a csoportok között.

Az előkészítés pontos átgondolást igényel, mert a megvalósítandó tevékenységek átlépik az alma mater falait.

Produktumok:


Az elkészült összproduktum egy mestermunka, az elkészült produktumok egységbe szerkesztett "kapcsos könyve."

 

Hátrányos helyzetű, alulmotivált hallgatók szerepe, helye a projektben:

A hallgatók bevonása

a. a projekttervezésbe

b. a csoportos alkotásokba

c. az alkotások bemutatásába

d. az értékelésbe

A hallgatók szocializációs folyamatainak fejlesztése

a. pozitív viszonyulások megerősítése

b. negatív viszonyulások megelőzése, visszaszorítása

A hallgatók intenzív felzárkóztatása a projekt folyamatelemein keresztül

a. kommunikációs folyamatok

b. problémamegoldási folyamatok

c. szocializációs folyamatok

A hallgatók társadalmi beilleszkedésének segítése

a. együttműködés másokkal

b. aktív szakmai feladat-, és szerepvállalás

c. saját és a közös teljesítmény-, produktum tisztelete és megbecsülése

Az értékelés területei:

a) Célok

  • ŸA fejlesztő értékelés fogalomrendszerének, módszertanának megismerése
  • a létrehozott produktumokon keresztül
  • bemutatókon keresztül
  • ŸA hallgatók felkészülése a pedagógiai értékelés változatos eszközeinek használatára
  • a létrehozott produktumokon keresztül
  • prezentációkon keresztül

b) Fejlesztendő kompetenciák

  • A megfogalmazott szocializációs-, kommunikációs-, kreatív- és kognitív képességek megjelenésének mértéke a projekt folyamatelemeiben, az egyéni és csoportos tevékenységekben.

c) A projekt előrehaladása

  • A projektben meghatározott időtartamok, határidők betartása, a tervezett produktumok elkészítése és bemutatása, az érdeklődés mértéke.

d) Csoportmunka

  • A csoportmunka sikeressége, az aktivitás, a csoporton belüli feladatvállalás, a munkaszerepek vállalásának mértéke, az egyes tanulók és a csoportok vonatkozásában.

Eszközök. Értékelő lapok, szöveges visszajelzések