3.2.3. Fejlesztő értékelés projekt
Probléma:
A hallgató saját tantárgyában vegye számba a fejlesztő értékelés lehetőségeit, s ez alapján tervezze meg saját értékelési gyakorlatát.
A projekt célja:
- A fejlesztő értékelés fogalomrendszerének, módszertanának megismerése
- A hallgatók felkészülése a pedagógiai értékelés változatos eszközeinek használatára
Fejlesztendő kompetenciák:
- A hallgatói személyiség fejlesztése
- A hallgatói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése: pl. az együttműködés készségeinek fejlesztése.
- A pedagógiai folyamat tervezése: a pedagógiai munkáját a feltételek árnyalt elemzése alapján átfogóan és részletekbe menően megtervezni, tapasztalatait reflektív módon elemezni és értékelni.
- A szaktudományi tudás felhasználása a hallgatók szaktudásának, készségeinek és képességeinek fejlesztése
- Az egész életen át tartó tanulást megalapozó kompetenciák hatékony fejlesztése: információfeldolgozás, a tanulási szokások és készségek, az alapvető gondolkodási műveletek, a problémamegoldó gondolkodás folyamatos fejlesztése
- A tanulási folyamat szervezése és irányítása: változatos tanítási-tanulási formák kialakítása, a tudásforrások célszerű kiválasztása, az új információs-kommunikációs technológiák alkalmazása, hatékony tanulási környezet kialakítása.
- A pedagógiai értékelés változatos eszközeinek alkalmazása
- Szakmai együttműködés és kommunikáció: az iskolai közösséggel, a társszervezetekkel és kutató-fejlesztő intézményekkel történő együttműködés, a velük való hatékony kommunikáció
- Szakmai fejlődésben elkötelezettség, önművelésre: a munkáját segítő szakirodalom folyamatos követése, önálló ismeretszerzés, személyes tapasztalatainak tudományos keretekbe integrálása, a neveléstudományi kutatások fontosabb módszereinek, elemzési eljárásainak alkalmazása, saját munkájának tudományosan megalapozott eszközöket felhasználó értékelése.
Tartalmi vonatkozások:
Keretek:
Idő: szemináriumok, iskolai gyakorlatok, szemináriumon kívüli tevékenységek
Érintettek: hallgatók, szemináriumvezetők, gyakorló helyek
A megvalósítás lépései:
A hallgatók választanak a szemináriumvezető által kínált alprojektekből.
Koncentrikus felépülés
- Jelentés a fejlesztő értékelésszakmai helyzetéről
- Az intézményi bevezetés
- Érvek és ellenérvek a fejlesztő pedagógia mellett és ellen
- Tantárgyi körben - az egyéni pedagógiai gyakorlat
- Jó gyakorlat megtekintése
Mivel az egyes csoportok munkája részben egymásra épül, ezért a szemináriumi keretekben folyamatos konzultációkra kerülhet sor a csoportok között.
Az előkészítés pontos átgondolást igényel, mert a megvalósítandó tevékenységek átlépik az alma mater falait.
Produktumok:
Az elkészült összproduktum egy mestermunka, az elkészült produktumok egységbe szerkesztett "kapcsos könyve."
Hátrányos helyzetű, alulmotivált hallgatók szerepe, helye a projektben:
A hallgatók bevonása
a. a projekttervezésbe
b. a csoportos alkotásokba
c. az alkotások bemutatásába
d. az értékelésbe
A hallgatók szocializációs folyamatainak fejlesztése
a. pozitív viszonyulások megerősítése
b. negatív viszonyulások megelőzése, visszaszorítása
A hallgatók intenzív felzárkóztatása a projekt folyamatelemein keresztül
a. kommunikációs folyamatok
b. problémamegoldási folyamatok
c. szocializációs folyamatok
A hallgatók társadalmi beilleszkedésének segítése
a. együttműködés másokkal
b. aktív szakmai feladat-, és szerepvállalás
c. saját és a közös teljesítmény-, produktum tisztelete és megbecsülése
Az értékelés területei:
a) Célok
- A fejlesztő értékelés fogalomrendszerének, módszertanának megismerése
- a létrehozott produktumokon keresztül
- bemutatókon keresztül
- A hallgatók felkészülése a pedagógiai értékelés változatos eszközeinek használatára
- a létrehozott produktumokon keresztül
- prezentációkon keresztül
b) Fejlesztendő kompetenciák
- A megfogalmazott szocializációs-, kommunikációs-, kreatív- és kognitív képességek megjelenésének mértéke a projekt folyamatelemeiben, az egyéni és csoportos tevékenységekben.
c) A projekt előrehaladása
- A projektben meghatározott időtartamok, határidők betartása, a tervezett produktumok elkészítése és bemutatása, az érdeklődés mértéke.
d) Csoportmunka
- A csoportmunka sikeressége, az aktivitás, a csoporton belüli feladatvállalás, a munkaszerepek vállalásának mértéke, az egyes tanulók és a csoportok vonatkozásában.
Eszközök. Értékelő lapok, szöveges visszajelzések