3.3.1. Játék projekt

Játék projektek: a különböző ismeretkörök játékos feldolgozása, mozgásos játékok a számtan-nyelvtan-ének-vers tanulásához és gyakorlásához, színjáték, ritmikus gimnasztikai játék, torna és sportjáték, terepjáték stb.

Mi hiányzik a környezetünkből?

Újságírás

Iskolabolt

HONFOGLALÁS -tantervi projekt kidolgozása

A projekt célja:

  • az adott történelmi kor megismerése a tantervi követelmények alapján
  • élményszerű-cselekvő megismerés
  • a lehető legtöbb érzékelési csatornán keresztül történő tapasztalás
  • problémamegoldó gondolkodás fejlesztése
  • együttműködési készség és empátia fejlesztése
  • tantárgyi integráció megvalósítása (technika, matematika, művészetek)

Bevonható tantárgyi területek a tantervi követelmények alapján

  • Történelem - honfoglalás kora
  • Természetismeret - tájékozódás, éghajlat, időjárás, vízrajz, domborzat elemei
  • Technika - az agyag megmunkálása, tulajdonságai, a fa tulajdonságai
  • Magyar nyelv és irodalom - regék, mondák, nyelvemlékek
  • zene, tánc, film és képzőművészet
  • Matematika - mérések, űrmérték, kicsinyítés, nagyítás, szöveges feladatok, kerület-terület számítása
  • Testnevelés - futás, dobás, ügyességi játékok

Tervezés

1.Projekt ajánlat a nevelőtestület számára

  • Határidő:1. hét 1. nap
  • Felelős: történelemtanár - projektvezető

2. Időterv készítés 5 napra, napitervek készítése

  • Határidő: tanmenet beadási határideje
  • Felelős: projektvezető, osztályfőnökök, az ötödik évfolyamon tanítók - tevékenység felelősök

3.Projektterv háló készítése, ütemezéssel, felelősökkel

  • Határidő:1.hét 2. nap
  • Felelős: projektvezető, osztályfőnökök

4. Tevékenységajánlat a gyermekek számára, vállalások összegyűjtése, csoportalkotás egyéni

- Határidő: a témakör kezdése előtt 1 hónap

- Résztvevők: projektvezető, osztályfőnökök

5.Megvalósítás

- Időtartam:1.hét

- május

- Felelős: projektvezető, osztályfőnökök, tevékenységfelelősök

6.Értékelés

- A projekt hét utáni első nap

- Felelős: projektvezető, tevékenységfelelősök

Erőforrások

Humán erőforrások:

  • Gyermekek érdeklődése, előzetes tapasztalata, az egyes tantárgyakban szerzett tudása
  • A pedagógusok előzetes tudása (szaktudás, beállítódás-motiváció)
  • Családi kulturális háttér, szokások, hagyományok
  • Szülők pozitív-támogató attitűdje
  • „Szakértők"

Tárgyi erőforrások

  • Textíliák, bőrök, varróeszközök
  • Gyapjú, teknő, szappan
  • Papírok, tollak, festékek
  • Ágak, fűzfa, nád, spárga
  • Korong, agyag
  • Terepasztal
  • Könyvek, filmek, zenei CD-k

Sikerkritériumok

  • Az évfolyamon belüli integráció megvalósulása
  • A vállalt produktumok létrejötte
  • Tantervi követelmények alkalmazás szintű ismerete

Kivitelezés
1. nap

  • A honfoglalással kapcsolatos forráselemzés, adatgyűjtés
  • Múzeum vagy ásatás meglátogatása

2-3. nap

  • A honfoglaló magyarok által űzött mesterségek bemutatása
    • Korhű ruhák, ékszerek készítése
    • Nemezsátor-terv készítése, falumodellezés terepasztalon, nemezelés, kötélfonás
    • Íj, nyílvesszőkészítés, dobkészítés, faanyagok megismerése
    • Edények készítése, élelmiszerek tárolása, kosárfonás
    • Verselés, ének, tánc - táltosok
    • Felderítők - Kárpát medence bemutatása terepasztalon

Csoportok egymás előtti bemutatója

4. nap

  • A honfoglaló magyarok életmódja
    • Gyógynövények gyűjtése, hatásai, teakészítés
    • Lekvárfőzés gyógynövényekből
    • Lepénysütés
    • Vajköpülés, sajtkészítés folyamata

Kóstoló

  • Lovardalátogatás
    • A ló, mint élőlény
    • Lóápolás
    • Lovaglás
    • Lótenyésztés

5. nap

  • A csodaszarvas tájékozódási futás
  • Tájékozódási futás, nyomolvasás, napóra, iránytű, térkép használata
  • Törzsfők tanácskozása - dramatikus játék

Törzsfők tanácskozása

  • Szereplők:

- törzsfők és feleségeik

- felderítők

- utóvéd

- táltosok

  • Történet:

- összeül a törzsfők tanácsa

- a felderítők beszámolója, (Kárpátok és a medence)

- utóvéd megérkezése, beszámolója (Jönnek a besenyők! )

- törzsfők vitája (Mit tegyünk? )

- döntéshozatal (Menni kell, új hazát keresni! )

- táltosok jóslata

- készülődés, indulás

Utókövetés

  • Az elkészített tárgyakból, gyűjtött anyagokból kiállítás szervezése
  • Kirándulás Ópusztaszerre

Értékelés

1. Gyermekek
  • Osztálykeretekben személyes élmények, tapasztalatok megbeszélése
  • Csoportok munkájának értékelése
  • Egyéni vállalások önértékelése

2. Nevelőtestület

  • A vállalt feladatok önértékelése
  • Javaslatok az elismerésekre (projektvezető)