3.3.1. Játék projekt
Játék projektek: a különböző ismeretkörök játékos feldolgozása, mozgásos játékok a számtan-nyelvtan-ének-vers tanulásához és gyakorlásához, színjáték, ritmikus gimnasztikai játék, torna és sportjáték, terepjáték stb.
Mi hiányzik a környezetünkből?
Újságírás
Iskolabolt
HONFOGLALÁS -tantervi projekt kidolgozása
A projekt célja:
- az adott történelmi kor megismerése a tantervi követelmények alapján
- élményszerű-cselekvő megismerés
- a lehető legtöbb érzékelési csatornán keresztül történő tapasztalás
- problémamegoldó gondolkodás fejlesztése
- együttműködési készség és empátia fejlesztése
- tantárgyi integráció megvalósítása (technika, matematika, művészetek)
Bevonható tantárgyi területek a tantervi követelmények alapján
- Történelem - honfoglalás kora
- Természetismeret - tájékozódás, éghajlat, időjárás, vízrajz, domborzat elemei
- Technika - az agyag megmunkálása, tulajdonságai, a fa tulajdonságai
- Magyar nyelv és irodalom - regék, mondák, nyelvemlékek
- zene, tánc, film és képzőművészet
- Matematika - mérések, űrmérték, kicsinyítés, nagyítás, szöveges feladatok, kerület-terület számítása
- Testnevelés - futás, dobás, ügyességi játékok
Tervezés
1.Projekt ajánlat a nevelőtestület számára
- Határidő:1. hét 1. nap
- Felelős: történelemtanár - projektvezető
2. Időterv készítés 5 napra, napitervek készítése
- Határidő: tanmenet beadási határideje
- Felelős: projektvezető, osztályfőnökök, az ötödik évfolyamon tanítók
- tevékenység felelősök
3.Projektterv háló készítése, ütemezéssel, felelősökkel
- Határidő:1.hét 2. nap
- Felelős: projektvezető, osztályfőnökök
4. Tevékenységajánlat a gyermekek számára, vállalások összegyűjtése, csoportalkotás egyéni
- Határidő: a témakör kezdése előtt 1 hónap
- Résztvevők: projektvezető, osztályfőnökök
5.Megvalósítás
- Időtartam:1.hét
- május
- Felelős: projektvezető, osztályfőnökök, tevékenységfelelősök
6.Értékelés
- A projekt hét utáni első nap
- Felelős: projektvezető, tevékenységfelelősök
Erőforrások
Humán erőforrások:
- Gyermekek érdeklődése, előzetes tapasztalata, az egyes tantárgyakban szerzett tudása
- A pedagógusok előzetes tudása (szaktudás, beállítódás-motiváció)
- Családi kulturális háttér, szokások, hagyományok
- Szülők pozitív-támogató attitűdje
- „Szakértők"
Tárgyi erőforrások
- Textíliák, bőrök, varróeszközök
- Gyapjú, teknő, szappan
- Papírok, tollak, festékek
- Ágak, fűzfa, nád, spárga
- Korong, agyag
- Terepasztal
- Könyvek, filmek, zenei CD-k
Sikerkritériumok
- Az évfolyamon belüli integráció megvalósulása
- A vállalt produktumok létrejötte
- Tantervi követelmények alkalmazás szintű ismerete
Kivitelezés
1. nap
- A honfoglalással kapcsolatos forráselemzés, adatgyűjtés
- Múzeum vagy ásatás meglátogatása
2-3. nap
- A honfoglaló magyarok által űzött mesterségek bemutatása
- Korhű ruhák, ékszerek készítése
- Nemezsátor-terv készítése, falumodellezés terepasztalon, nemezelés, kötélfonás
- Íj, nyílvesszőkészítés, dobkészítés, faanyagok megismerése
- Edények készítése, élelmiszerek tárolása, kosárfonás
- Verselés, ének, tánc - táltosok
- Felderítők - Kárpát medence bemutatása terepasztalon
Csoportok egymás előtti bemutatója
4. nap
- A honfoglaló magyarok életmódja
- Gyógynövények gyűjtése, hatásai, teakészítés
- Lekvárfőzés gyógynövényekből
- Lepénysütés
- Vajköpülés, sajtkészítés folyamata
Kóstoló
- Lovardalátogatás
- A ló, mint élőlény
- Lóápolás
- Lovaglás
- Lótenyésztés
5. nap
- A csodaszarvas tájékozódási futás
- Tájékozódási futás, nyomolvasás, napóra, iránytű, térkép használata
- Törzsfők tanácskozása - dramatikus játék
Törzsfők tanácskozása
- Szereplők:
- törzsfők és feleségeik
- felderítők
- utóvéd
- táltosok
- Történet:
- összeül a törzsfők tanácsa
- a felderítők beszámolója, (Kárpátok és a medence)
- utóvéd megérkezése, beszámolója (Jönnek a besenyők! )
- törzsfők vitája (Mit tegyünk? )
- döntéshozatal (Menni kell, új hazát keresni! )
- táltosok jóslata
- készülődés, indulás
Utókövetés
- Az elkészített tárgyakból, gyűjtött anyagokból kiállítás szervezése
- Kirándulás Ópusztaszerre
Értékelés
1. Gyermekek- Osztálykeretekben személyes élmények, tapasztalatok megbeszélése
- Csoportok munkájának értékelése
- Egyéni vállalások önértékelése
2. Nevelőtestület
- A vállalt feladatok önértékelése
- Javaslatok az elismerésekre (projektvezető)