3.3.4. Kerékpártúrára készülünk (PROJEKT)
Ember és technika 7. évfolyam (összesen 36 tanóra)
Kerékpártúrára készülünk (PROJEKT)
Összetett emberi tevékenység felbontása résztevékenységekre. Munkaszervezés, kivitelezés módjainak elsajátítása. A tevékenységek rangsorolása, gazdaságos megvalósítási módok kiválasztása.
Információ gyűjtése, feldolgozása, a megvalósítás dokumentálása. Gazdasági számítások, elemzések végzése. A munkavégzéssel kapcsolatos képességek, érdeklődési területek, pályaválasztási alapfogalmak megismertetése.
A tanuló szabad részprojekt választása, tervezése legyen biztosítva. A részprojekteket a tanuló egyéni igényeinek, céljainak, képességeinek megfelelően valósíthassa meg, a szükséges mértékű tanári segítséggel.
Az emberi alkotás folyamatának végigvezetése a részprojekteken.
Projekterv: Kirándulás tervzése- Helyszín, útvonal, költség
Részprojekt 1: Kerékpár vásárlási tanácsadó
Részprojekt 2: Így gondozom a kerékpáromat
Részprojekt 3: Biztonsági berendezések a kerékpáron
Részprojekt 4: Közlekedés két keréken
Részprojekt 5: Kerékpáros öltözéke/kerékpáros esőkabát, kerékpáros sapka)
Részprojekt 6: Térképtartó (térkép
Részprojekt 7: Kulacstartó
Részprojekt 8: Kerékpáros táska
Részprojekt 9: Éléskamra a hátizsákban
Az alkalmazott tudásért: anyanyelv, matematika, történelem, környezetismeret, földrajz, fizika, kémia, technika, rajz, informatika tantárgyak szintetizálása a tanuló által választott tevékenységben
A tanulók technikai problémaérzékenységének fejlesztése, a problémamegoldó képesség alakítása anyagi, gondolati modellek és gyermek közeli tevékenységek megvalósítása által. Erősíteni azt a tudatot, hogy valamennyi emberi tevékenységet célszerűen, tervszerűen kell végezni, ezekhez megfelelő információkra van szükség. Összefüggések megláttatása a szükségletek és a lehetőségek között.
Tájékozottak legyenek a műszaki kommunikációban. Rendszerezett ismereteket birtokoljanak az anyagok tulajdonságairól, alapvető technológiai folyamatokról, alakítási módokról.
Környezettudatos magatartás, fogyasztói magatartás továbbfejlesztése.
A megtapasztalt tevékenységekhez kapcsolódó szakmák, szakmacsoportok meghatározása, jellemzése.
Ismerje a technikai rendszer, részrendszer, elem fogalmát. Tudjon egy technikai rendszert (pl. kerékpár) elemezni a funkciója, az elemek kapcsolata, anyaga, hierarchiája alapján. Legyen képes adott technikai rendszer felépítését (szerkezeti ábra), működését(folyamatábra, működési vázlat) rajzi és/vagy számítógépes eszközökkel bemutatni. Érezze át a környezeti rendszerek karbantartásának szükségességét. Legyen képes alapvető önellátó feladatok elvégzésére.
A projektekben, témákban felmerülő problémák változatos elemzése, információk széleskörű feltárása.
Technikai problémák megfogalmazása szóban, írásban és rajban. A technikai problémák megoldásának tervezése, a különböző tervek közül a legmegfelelőbb kiválasztása. A megoldások közérthető megfogalmazása, bemutatása.
Funkcióra adott tulajdonságú anyag kiválasztása. A tevékenység algoritmusának előállítása, műveletterv készítése. Gazdaságosság, pénzgazdálkodás.
A szerszámok, eszközök tervhez illő használata. Termékelemzés. Továbbfejlesztés igénye. Más, újabb technikai megoldások keresése, információ, a tudás bővülése alapján.
Kerékpárvásárlási tanácsadó
Fogyasztói magatartásra nevelés. Technikatörténet. Technika hasznossága, veszélye régen és ma. Funkció, tulajdonság, szerkezet, anyag összetétel kapcsolata. Gazdaságosság mint fogyasztói szempont felismertetése. Környezetharmonikus magatartás fejlesztése.
Kereskedelmi szakmák, fémmegmunkáló szakmák, gépipari fejlesztő, tervező szakmák ismerete
Tananyag
Kerékpár régen és ma. Technikatörténeti kutatás. Látogatás kerékpár szaküzletben. Kerékpárfajták, funkciók szerint. Kerékpár anyaga régen és ma. A jövő kerékpárja. Termékismertetés. Vásárlási garancia.
Ajánlott tevékenységek
Kerékpár történeti áttekintés (anyag, szerkezet, forma, funkció szempontok alapján).
videó, reklámanyag, foto, szakkönyv gyűjtés a kerékpárokról, anyagukról, szerkezeti megoldásokról.
Termékelemzés: tulajdonság, ár, megtérülés, befektetés.
Így gondozom a kerékpáromat
A gépek szerepének megértése. A gépek főbb jellemzőinek összegyűjtése, az energiaátalakulás folyamatának nyomon követése.
A technikai rendszerek és részrendszerek összefüggéseinek feltárása, tudatosítása. Karbantartó, szolgáltató szakmák bemutatása.
Tananyag
A kerékpár funkcionális elemzése. A kerékpár fő anyagfajtája az acél. Hibalehetőségek feltárása. Hogyan működik? Mit tegyek HA. . . ? A funkció ellátásához szükséges fő szerkezeti egységek feladatainak megnevezése, működése. Első agy, hátsó agy. Kormányzás. Fékezés.
Acélgyártás, acélipari termékek. Korszerű anyagok és azok alkalmazása.
Ajánlott tevékenységek
Karbantartási terv készítése. Karbantartás anyagai, szerszámai A kormánymagasság beállítása.
Kerékpáron alkalmazott áttétel számítás. Szituációs tevékenységek (elromlott alkatrészek, diszfunkciók). Tájékoztató készítése (szövegszerkesztés) a kerékpár helyes használatáról.
Biztonsági felszerelések a kerékpáron
A biztonságos kerékpáros közlekedés feltételeinek megismerése, tudatosulása.
Tananyag
A biztonságos közlekedés feltételeinek ismerete. Biztonsági felszerelés tartozékainak hiánya, hiányok pótlása.
Ajánlott tevékenységek
Tervezzünk áramkört a kerékpárra. Mivel helyettesíthető a kerékpár csengője? Kivitelezzünk (modellezzünk) lábra, karra szerelhető lámpát, amely 1oo-15o m-ről látható. Tervezzünk, kivitelezzünk villogót.
Közlekedés két keréken
A kerékpáros közlekedés szabályainak biztonságos alkalmaztatása. Vészhelyzetek felismertetése. A felelősségteljes magatartás fejlesztése.
Tananyag
Közlekedési helyzetek elemzése, megoldása. Lakóhelyünk kerékpáros közlekedési rendszere.
Gyermekbalesetek okai.
Ajánlott tevékenységek
Gyakorlatok (udvaron, Kresz parkban). Vészhelyzetek modellezése. BMX játszótér tervezése
Kerékpáros balesetek okainak elemzése, tanulság levonása.
Kiadvány szerkesztése a gyermekbalesetek megelőzésére.
Kerékpáros öltözéke/kerékpáros esőkabát, kerékpáros sapka
Térképtartó (térkép)
Kulacstartó
Kerékpáros táska
Tananyag
Textiltechnológia. Anyagválasztás, forma, mértvétel, tervrajz, szabás, varrás, illesztés). Napelem hasznosítás.
Fém- műanyag - papír-és textiltechnológiák. Fém-, műanyag technológiák, tervezés, mm pontosságú mérés. Textil, műbőr, fém alakítás, szerelés egyéni tervek alapján.
Éléskamra a hátizsákban
Korszerű táplálkozás elvei. Élelmiszertartósító eljárások.
Tananyag
Táplálkozás, munkaszervezés, ételkészítés, élelmiszercsomag válog atás.
Pénzgazdálkodás
A gazdálkodással kapcsolatos ismeretek elmélyítése. Életmód és gazdálkodás közti összefüggés megláttatása.
Tananyag
Tervezés lehetőségei, módjai a pénzgazdálkodás területén. Ár és minőség elemzése. Háztartásökonómia.
Ajánlott tevékenységek
Háztartási könyv vezetésének gyakorlata (számítógéppel).
Kirándulás költségvetésének tervezése, készítése
A várható eredmények:
Korok, anyagok, szerkezetek, tudomány fejlettsége összefüggéseinek belátása.
Tudatos fogyasztói magatartás érlelődik. Képessé válik ipari termékek értékelésére Igények és lehetőségek viszonyítási képessége fejlődik.
A kerékpár fejlődésben, fejlesztésben felismerni az egyes korokban élő emberek életmódját, igényeit, lehetőségeit. A kerékpárfejlődés fő állomásainak felkutatása, különböző információs forrásokból. Saját igények, lehetőségek megfogalmazása verbálisan, rajzban.
A kerékpár funkciók ellátásához szükséges részek és egész kapcsolatának elemzése. Az egyes részegységek elemzése statikai, biztonsági szempontból. A felhasznált anyagok, szerkezetek értékelése. Tudjon technikai eszközt kritikusan értékelni gazdaságossági, energiafogyasztási, környezetszennyezési szempontok alapján.
Egészben a részek megfigyelése, elemzése.
Természettudomány, technoógia, technika fejlődésének hatásait eszközeinkre, gépeinkre, életmódra-értékitélet alkotás. Munkamegosztási képesség a szerelési gyakorlaton. Ok okozati összefügések keresése, feltárása. Diszfunkciók elemzésének képessége, előrelátó használat tudatosulása.
Bizonyítsa be a technikai rendszerek karbantartásának jelentőségét. Csoportosítsa a kerékpár elemeit a rendszerben betöltött szerepük alapján. Ismerje fel a fontosabb mozgásátalakító gépelemeket Magyarázza el az elemek kapcsolatát. Tudja megnevezni az erőgép, közlőmű és a munkagépeket mint gépegységeket. Számítsa ki a nagyságát. Tudja megkülönböztetni az egyes gépelemeket, azok jelképes ábráit. Tudja csoportosítani a kerékpár készítéséhez használt anyagfajtákat. Ismerje a fémek csoportjának jellemzőit.
Ismerje módját. Tudjon nyeregmagasságot szabályozni. Segítséggel, ellenőrzés mellett alkalmazza a fékbeállítás szabályait.
Látni és lástszani elv érvényesítése.
Egyszerű áramkör tervvezési, kivitelezési képesség.
Biztonsági berendezések irányításának szükségessége.
Legyen képes felsorolni a biztonsági felszerelések tartozékait.
Tudja, hogy az első lámpa: fehér fényű, működhet elemről és dinamóról hogy a
hátsó lámpa: piros fényű, lehet dinamós és elemes
Ismerje az egyszerű áramkör elemeit, azok áramköri jelét, méretezését.
Tudja összehasonlítani műszakilag, gazdaságilag, biztonsági szempontokból az elemről és a dinamóról működtetett áramkörök előnyeit, hátrányait.
Legyen képes egyszerű áramköri hiba kiszűrésére, javítására.
Tudja elemezni a kerékpárcsengőt funkciója, szerkezete, anyaga szerint.
Gyermeki igény meghatározása biztonságos közlekedési, játékterület kialakítására.
Közlekedési algoritmust szerkeszteni. Közlekedési veszélyhelyzetek elkerülésének tudatosulása.
Legyen képes alkalmazni a KRESZ szabályait.
Ismerje a közlekedés biztonságát befolyásoló tényezőket
Ismerje a személy és csomagszállítás lehetőségeit.
A tervezés során figyelembe kell venni az élő környezetben lejátszódó okszerű összefüggéseket Az ember mesterségesen is megteremtheti a növények életfeltételeit.
Meg kell vizsgálni, hogy az emberi beavatkozás a növények termesztésére milyen kedvező és
Tudjon felsorolni jövedelemforrásokat. Különböztesse meg a kiadáscsoportokat.
Tudjon javaslatot tenni takarékossági módokra
Lássa be idővel, pénzzel, energiával való gazdálkodás szükségességét. Ismerje a bevétel, kiadás fogalmakat a piacon, szituációkban.
Tájékozottság a ruházat funkció szerinti anyagválasztásában
Jártasság a tervezésben és a megoldási módok feltárásaában, kivitelezésben
Képessé válni egyszerű anyagok alakításában
A választott formák, szerkezetek, anyagok, technológiák tudatossága
Adott élethelyzethez illeszkedő táplálkozás áttekintése. Élelmiszer válogatás.
Legyen képes a tanuló igényeit megfogalmazni. Elképzeléseiről tudjon vázlatrajzot készíteni.
Terveiről tudjon műszaki rajzot készíteni mm pontossággal.
Ismerje meg környezete anyagainak - textil, műanyag, acélhuzal, műbőr- tulajdonságait.
Tudja összehasonlítani a felhasználhatóság szempontjából az azonos anyagcsoporton belülieket.
Legyen képes szakszerű anyagválasztásra.
Készítsen művelettervet, időtervet munkájához.
A kivitelezésben törekedjen pontos, igényes, esztétikus munkavégzésre, a baleset megelőzésére.
Legyen képes termékelemzésre.
Ismerje az egészséges táplálkozás alapjait. Tudjon élelmiszercsomagot összeválogatni.
Legyen képes egyszerű konyhatechnológiai folyamatot algoritmizálni.
Tudja felsorolni a textilipari, fémipari, élelmiszeripari alapvető szakmákat.
Legyen tájékozott a kereskedelmi felhozatalban- az adott projekttermék területén- a fogyasztói árakban.
Legyen képes munkáját dokumentálni, számítógép segítségével dokumentumot készíteni, termékét bemutatni, mások munkáját értékelni.