Tartalomjegyzék
Bevezető
I.1. A fogyatékosság és fogyatékosságfogalom értelmezése
Az integrált oktatás törvényi szabályozása
I.2. A gyógypedagógiai, pedagógiai szolgáltatások körének meghatározása, tartalmi értelmezése, integráció - inklúzió
Az integráló pedagógia
A gyógypedagógiai óvodai / iskolai ellátás lehetőségei a közoktatásban
I.3. Az integráció sikerességének feltételrendszere
Az integráló oktatás-nevelés tárgyi és személyi feltételei
A tartalmi tervezés szabályozása
I.4. A látássérültek pedagógiájának hatásrendszere
A pedagógiai többletszolgáltatás jellemzői
Az oktatás főbb speciális eszközei
A téma további feldolgozását segítő anyagok
I.5. A hallássérültek és beszédfogyatékosok sajátos nevelési igénye, integrációjuk feltételei, az integráció előnyei és nehézségei 45
Mutizmus
Hallássérülés
Pedagógiai jellemzők, szükséges többletszolgáltatások
Speciálisan a hallássérültek számára kialakított eszközök
Beszédfogyatékosság
Pedagógiai jellemzők, szükségletek
A téma további feldolgozását segítő anyagok
I.6. A mozgáskorlátozottság konduktív pedagógiai értelmezése, a mozgáskorlátozott gyermek sajátos nevelési igényének körvonalazása
Pedagógiai jellemzők
Speciális eljárások, módszerek, terápiák
Speciális eszközök
A téma további feldolgozását segítő anyagok
I.7.Tanulási képességek
A tanulásban akadályozott gyermek
A pedagógiai többletszolgáltatás jellemzői
Eszközök
Az értelmileg akadályozott gyermekek
Autizmussal élő gyermek
Pedagógiai szempontú megközelítése, speciális szükségleteik
Eszközök és eszközcsoportok
A téma további feldolgozását segítő anyagok
I.8. A megismerés vagy viselkedés fejlődésének súlyos és tartós, organikus okra vissza, illetve vissza nem vezethető zavarának meghatározása
Elsősorban az iskolai teljesítményben megjelenő zavarok
Diszlexia
Diszgráfia
Diszkalkulia
A motoros funkció specifikus fejlődési rendellenességei
Kevert specifikus fejlődési zavarok
A viselkedés és az érzelmi-hangulati élet rendszerint gyermek- vagy serdülőkorban jelentkező zavarai
Kóros hiperkinetikus vagy kóros aktivitászavar
Magatartási zavarok
A szocializáció jellegzetesen gyermek- vagy serdülőkorban kezdődő zavarai
Mutizmus (elektív és szelektív mutizmus)
Reaktív kötődési zavar
Az eszközökről
A téma további feldolgozását segítő anyagok
I.9. Módszerspecifikus terápiás eljárások
Speciális terápiás lehetőségek
Mozgásterápiák
Kombinált mozgás- és észlelési terápiák
Kognitív terápiák
Művészeti terápiák
Játékterápiák
Relaxációs tréning
Fejlesztés és életkor
A további elmélyülést segítő anyagok
I.10. Lehet-e fogyatékos az emberi lét?
Ajánlott anyagok