I.9. Módszerspecifikus terápiás eljárások
- fejlesztő terápiák: az egyes készségek fejlesztését szolgáló speciális eljárásokba való betekintés - azok módszerei, eszközei, feltételrendszere.
Az Irányelvben9 foglaltak célja, hogy a sajátos nevelési igényű tanulók esetében a tartalmi szabályozás és a gyermeki sajátosságok ugyanúgy összhangba kerüljenek, mint más gyermekeknél. Az Irányelv annak biztosítását szolgálja, hogy:
- a fejlesztés a számukra megfelelő tartalmak közvetítése során valósuljon meg, segítse a minél teljesebb önállóság elérését és a társadalomba való mind teljesebb beilleszkedést,
- az iskola fejlesztési követelményei igazodjanak a fejlődés lehetséges üteméhez,
- ha szükséges, a fejlesztés az iskoláskor előtti képességfejlődés területeire is terjedjen ki,
- a rehabilitációs célú fejlesztő terápiák programjai váljanak az intézmények pedagógiai programjainak tartalmi elemeivé, - a tanulókat a nevelés, oktatás, fejlesztés ne terhelje túl.
A fogyatékos tanulók különleges gondozási igénye biológiai, pszichológiai és szociális tulajdonságegyüttes, amely az életkori sajátosságokhoz hasonlóan a tanuló nevelhetőségének, oktathatóságának, képezhetőségének jellegzetes különbségeit fejezi ki.
A különleges gondozási igény a
tanuló életkori sajátosságainak fogyatékosság által okozott részleges vagy teljes
körű módosulása, az iskolai tanuláshoz szükséges képességek részleges vagy
teljes kiesése, fejletlensége, lassúbb ütemű és alacsonyabb szintű
fejleszthetősége, az iskolába hozott ismeretek szűkebb köre miatt áll elő, ami
sajátos fejlesztő, korrekciós, habilitációs,
rehabilitációs és terápiás célú pedagógiai eljárások alkalmazását teszi
szükségessé.
|
|
A fejlesztő és terápiás eljárások a következő főbb területek fejlesztését célozzák:
- Mozgásfejlesztés - nagymozgások, finommozgások
- Testséma fejlesztés
- Téri tájékozódás
- Percepciófejlesztés - vizuális percepció; auditív percepció; verbális fejlesztés
- Beszéd- és kommunikációfejlesztés
- Figyelem fejlesztése
- Gondolkodás fejlesztése
- Személyiség fejlesztése (önismeret, alkalmazkodás, társas kapcsolatok)
9 2/2005. (III. 1.) OM rendelet a Sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelésének irányelve és a Sajátos nevelési igényű tanulók iskolai oktatásának irányelve kiadásáról