4. Önállóan összeállított foglalkozásterv
4. FOGLALKOZÁSTERV FAJTÁJA:
Önállóan összeállított foglalkozásterv
Az oktató által önállóan összeállított kooperatív foglalkozástervek olyan egyéni tervek, amelyek a felsőoktatási mintatanterveknek megfelelően készülnek.
4. Egy foglalkozásterv önálló összeállításának menete
4.1. Első lépésként a mintatantervet, a tantárgyi leírást és a tantárgyi tematikát tanulmányozzuk, és e dokumentumok segítségével:
- meghatározzuk az adott foglalkozás témáját és a kontaktóra mennyiségét,
- összegyűjtjük a témához kapcsolódó kulcsfogalmakat és a felhasználandó irodalmakat,
- ütemezzük az adott témát feldolgozó kontaktóra időpontját.
4.2. Második lépésként meghatározzuk a foglalkozás célját, melyben nagy segítséget adhat a „4 Nagy" (= Csoportépítés, Osztályépítés, Mesterfokú tanulás, Gondolkodási készségek)7 elnevezésű részcélok rendszere:
1. kérdés: A foglalkozás hozzájárul-e az együtt tevékenykedő hallgatók csoportépítéséhez?
2. kérdés: A foglalkozás végére a hallgatók együttműködnek-e az órán részt vevő valamennyi hallgatótársukkal?
3. kérdés: A foglalkozás végére bővül-e a hallgatók ismeretköre és ez az ellenőrzés során bizonyítható-e?
4. kérdés: A foglalkozás révén fejlődnek-e a hallgatók gondolkodási készségei?
A foglalkozás céljának meghatározásához a fentieken túlmenően hozzátartozik a fejlesztendő kompetenciák (KKK-k alapján történő) megnevezése is.
4.3. A harmadik lépésben történik a kontaktóra lépéseinek kiválasztása és sorrendjük meghatározása. A kooperatív foglalkozástervek elemei részben különböznek a hagyományos didaktikai mozzanatoktól (lásd: Táblázat). Minden egyes terv-elem a foglalkozás egy-egy részcéljával van összhangban. Az egyes terv-elemek különböző sorrendben követhetik egymást. A 12 terv-elem variálása végtelen számú foglalkozásterv elkészítését teszi lehetővé.
4.4. Negyedik lépésként a kiválasztott terv-elemekhez kell kooperatív módszereket keresnünk. Egy terv-elem többféle módszerrel valósítható meg, ugyanakkor ugyanaz a módszer több terv-elemhez is kapcsolható.
A foglalkozásterv-elemek alkalmazásához használható módszerek10:
1. Előkészítés, ráhangolódás:
- Forgószínpad, Kerekasztal, Csoportmegbeszélés, Csoportinterjú
2. Összegezés:
- Önálló beszámoló, Szóforgó, Gondolkozz-írd le-oszd meg!, Háromlépcsős interjú
3. Visszatekintés:
- Ötletelés, Kerekasztal, Csoportmegbeszélés
4. Információszerzés:
- Többen a táblánál, Páros olvasás, Társak, Kóborlás a teremben, Oszd meg és vesd össze!, A tanár beszél
5. Irányított gyakorlás:
- Villámkártya, Kettős kör, Tedd, amit mondok, Diákkvartett, Ellenőrzés párban, Mit is mondott?, Azonos-különböző, Csoportos teszt, Négyesfogat
6. Önálló gyakorlás:
- Többen a táblánál, Egyéni projektek, Önálló írás, Diákkvartett, Feladatküldés, Állj fel, ha van ötleted!
7. Ellenőrzés:
- Többen a táblánál, Kórusválasz, Kettős kör, Diákkvartett, Válasz palatáblán, Állj fel és oszd meg!
8. Visszajelzés:
- Megerősítő korongok, Bizonyítványok, Osztály-hőmérő, Fejlődés pontozása, Mit is mondott?, Csoportos kézfogás
9. Csoportépítés:
- Ötletelés, Kerekasztal, Csoportinterjú
10. Osztályépítés:
- Sarkok, Alakzatok, Sorakozó, Keveredj-állj meg-válassz párt! Ki vagyok?
11. Társas készségek:
- Szereposztás, beszédpanel korongok, Tedd, amit mondok!, Modellezés és megerősítés, Mit is mondott?, Idő visszatekintésre, Azonos-különböző, Beszélő korongok
12. Időkitöltők-szervezés:
- Kórusválasz (ellenőrzés), Modellezés, Szerepjátékok, Szerepek (anyagok követése), Strukturálás
4.5. A kontaktórai tevékenységek megtervezését követően össze kell írni a foglalkozáson szükséges eszközök és segédanyagok listáját.
4.6. Utolsó lépésként el kell készíteni, illetve össze kell állítani az oktatói és hallgatói segédleteket.
A kész foglalkozásterv javasolt felépítése:
A foglalkozás témája:
Címszavak:
Célok:
Fejlesztendő kompetencia:
Eszközök, segédanyagok:
Igényelt idő:
Felhasznált irodalom:
Tevékenységek:
Segédletek:
7 Kagan, S.: Kooperatív tanulás. Önkonet, Budapest, 2004. 20:19, 20:20
8 Nagy Sándor: Az oktatás folyamata és módszerei. Volos Kiadó, Bp., 1993. 57. p.
9 Kagan, S.: Kooperatív tanulás. Önkonet, Budapest, 2004. 20:14
10 Kagan, S.: Kooperatív tanulás. Önkonet, Budapest, 2004. 20:10