BLOOM-FÉLE TAXONÓMIA
A tantervi követelmények meghatározásában jelentős előrelépést jelentett a Benjamin Bloom által kidolgozott taxonómia, amely hat kognitív követelményszintet, valamint öt affektív követelményszintet tartalmaz. Az affektív szintekkel - befogadás, válaszadás, értékek kialakítása, értékrendszer kialakítása, az értékrendszer belső jellemképző erővé alakítása - itt most nem foglalkozunk. |
●követelmény elemzés
|
Bloom a kognitív követelményeket az értelmi fejlődés szintjeire leképezve alkotta meg a ma már vitatott, de még mindig használható taxonómiáját.
|
●taxonómia
|
Példa az ismeret szintű feladatra:
|
●tanult tartalmak felismerése
|
Példa a megértés szintű feladatra:
|
●megértett ismeret
|
Példa az alkalmazás szintű feladatra:
|
●alkalmazott ismeret
|
Vegyük elő újra az előbbi példánkat. A tananyagtartalom tehát a szatíra. A Bloom-féle taxonómia alapján a követelmény, azaz a tanítási- és tanulási cél lehet például az, hogy:
|
●követelmény
szerinti tanítás |
Példa hallgatói feladatra és munkaformára
|
●munkaforma
●"súgó"
|