MÉRŐESZKÖZ FEJLESZTÉS
Az ismeretmérő eszközök szerkesztésénél meghatározott protokoll szerint kell eljárni.
A cél a mérés funkciója, a tanítási-tanulási folyamatban elfoglalt helye szerint jelölhető ki. Diagnosztizálhat előzetes ismereteket, kontrollálhatja a fejlesztés (értsd megtanítás, magtanulás) folyamatát, vagy tanúsíthatja annak eredményességét. Példa:
|
●protokoll
|
A követelmény- és tananyagelemzés jelentheti a tanterv tananyagtartalmának és alkalmazási szintjeinek meghatározását. A tantervek egy része a tananyagot és a követelményt nem választja szét explicit módon. A helyi tanterv készítőjének, a feladatlap szerkesztőjének ezt el kell végeznie. Az elemzéshez valamely - pl. a Bloom - taxonómiát lehet alkalmazni. Példák a követelményelemzésre:
|
●követelmény taxonómia
|
|
●tananyag elemzés
|
Példa hallgatói feladatra és munkaformára
A követelmények feladatokká alakításával a feladattípusok című fejezet foglalkozik. A javítási útmutató jelentését, tartalmát a mérőeszköz-csomag című bekezdés írja le. A kódolás, kódkönyv témákkal kapcsolatos ismeretek a statisztika című fejezet tartalmaz. Optimális esetben a feladatlap kipróbálása, bemérése olyan tanulókkal zajlik, akik azonos, vagy hasonló jellemzőkkel bírnak, mint akik számára a mérőeszköz készült. Az iskolai gyakorlatban azonban a mérőeszközök/dolgozatok kipróbálására korlátozottak a lehetőségek. Itt elsődleges kipróbáló maga a feladatlap fejlesztője. A folyamatba bevonhatók egy-egy munkaközösség tagjai. A korrekció a hibásan mérő feladatok törlését, újak szerkesztését, az időkeretekhez igazodó mennyiségi változtatást (feladatszám növelést vagy csökkentést), szövegezést, formát érintő módosítást, stb. jelent. A mérés után mennyiségi és tartalmi elemzés készül, melyről a mérésben résztvevőknek visszacsatolást kell kapniuk. Ez azonban már az értékelést érinti. |
●munkaforma
|