NYME – PSZK MODELL

A törvényi szabályozásra építkezve a Nyugat Magyarországi Egyetem Regionális Pedagógiai Szolgáltató és Kutató Központ adaptív IMIP modellt dolgozott ki. A modell a szabályozott folyamatos fejlesztést támogató dokumentum. Támogatja, hogy az adaptáló intézményben:

  • a döntések megalapozottak, kiszámíthatóak legyenek,
  • az együttműködés hatékony, kölcsönösen legyen,
  • az irányítás építhessen a partnerek igényeire,
  • az irányítás mérhető célokat tőzzön ki,
  • szakszerű értékelési, ellenőrzési rendszer működjön.

●NYME -
PSZK

 

 

 

 

A PDCA ciklus (tervezés - megvalósítás - ellenőrzés - értékelés - korrigálás) metodikáját követi, melyben:

- a tervezés:

- a helyzetelemzésre épül,

- elérhető célokat jelöl ki,

- teljesíthető feladatokat határoz meg.

- a megvalósítás:

- a célok eléréséhez szükséges feladatok végrehajtását jelenti.

- az ellenőrzés, az értékelés:

- a közoktatási intézkedési terv, valamint az ÖMIP alapján történik.

- a korrekció:

- azon intézkedéseket, változtatásokat jelenti, melyek az ellenőrzés, az értékelés alapján szükségesnek bizonyulnak.

●PDCA ciklus

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A modell az alkalmazó számára - a törvény szövegét követve - a következő struktúrát kínálja:

1. Minőségpolitika

1.1. A deklarált minőségpolitika

1.1.1. A hatékonyságra, törvényességre, folyamatos javításra,

fejlesztésre vonatkozó működési elvek.

1.1.2. Az iskola (helyi) minőségfogalma a működésre,

szolgáltatásra, kapcsolattartásra.

1.2. Minőségpolitikai nyilatkozat

1.3. Minőségfejlesztési/irányítási rendszer szervezeti keretei

1.3.1. Iskolavezetés, minőségügyi (irányítási) felelős,

folyamatfelelősök kapcsolatrendszere

1.3.2. Folyamatmátrix / térkép

A folyamatazonosítás

Folyamatfelelősök, folyamatok kapcsolata

Folyamatszabályozás ütemezése (táblázat)

1.4. Az ÖMIP (önkormányzati minőségirányítási program) intézményre

vonatkozó elvárása, céljai, feladatai.

1.5. Az intézmény minőségi céljai

2. Minőségfejlesztési rendszer

2.1. A működés folyamatai, célok, feladatok.

2.1.1. vezetés, jogi megfelelőség

2.1.2. tervezés

2.1.3. kapcsolatrendszer

2.1.4.ellenőrzés

3. Értékelési, mérési rendszer

3.1. Intézményértékelés

3.2. Vezetőértékelés

3.3. Pedagógusértékelés

3.4. Tanulóértékelés

●ajánlott tartalom és
szerkezet

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Az NYME-PSZK IMIP egyrészt modell, másrészt sillabusz. Egyrészt végig vezeti az alkalmazót a dokumentum megszerkesztésében, másrészt példákat kínál egy-egy fogalom értelmezésére, faladat megoldására.

●modell és
sillabusz

Példa:

A deklarált minőségpolitika

Minőségfogalmunk


A hatékonyságra, törvényességre, folyamatos javításra,

fejlesztésre vonatkozó működési elvek.

A hatékonyságra vonatkozó működési elvek:


A törvényességre vonatkozó működési elvek:

 

 

 

●helyi minőségfogalom

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Támogatja a modell az intézmény folyamattervezését, folyamatszabályozását.

Példa:

Folyamat-mátrix

A iskola folyamatai, szabályozása:


 

Példa:

Az ellenőrzés folyamatának algoritmusa



 

 

 

 

●folyamatlista

●folyamat-szabályozás tervezése

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

●folyamatleírás

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A folyamat leírása

1. A vezető a folyamat elején -az ellenőrzést kezdete előtt ... hónappal - meghatározza az IMIP alapján az ellenőrzés területeit, szempontjait, idejét, időtartamát.

2. A vezető dönt - az IMIP-ben foglaltak szerint - az ellenőrzést végzőről.

3. Megbízza az ellenőrzést végzőt, az ellenőrzés kezdete előtt ... hónappal.

4. A megbízott (mikor) elkészíti az éves ellenőrzési tervet az ellenőrzés kezdete előtt .... hónappal. A vezető dönt annak elfogadásáról.

5. A megbízott és a vezető ismerteti az ellenőrzési tervet az érintettel az ellenőrzés kezdete előtt ... hónappal, írásban és egyeztető megbeszélésen.

6. A megbízott végrehajtja az ellenőrzést.

7. Az ellenőrzés tapasztalatainak megbeszélése az ellenőrzés után egy héten belül az ellenőrzött és a megbízott, a vezető és a megbízott között.

8. Az ellenőrzést végző írásbeli javaslatot tesz az ellenőrzöttnek és az intézmény vezetőjének a feltárt hiányok pótlására.

9. Az ellenőrzést végző írásbeli és szóbeli tájékoztatást ad az ellenőrzés folyamatáról. Eredményeiről, tapasztalatairól az ellenőrzöttnek, a vezetőnek, munkatársaknak.

10. Az ellenőrzés eredményeinek az intézményi adattárba helyezése az ellenőrzési folyamat végén.

●folyamatleírás

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Példa hallgatói feladatra és munkaformára

  • 3 - 4 fős csoportokban ötletbörze.
  • Csoportszinten lista készítése az oktató modárálásával.