A MINŐSÉG ÉRTELMEZÉSEI

http://www.lib.jgytf.

szeged.hu/adatbazisok/e_szovegek/folga/html/a_minoseg_ertelmezesei.htm

Farkas Olga

Szegedi Tudományegyetem -

JGYTF Kar Neveléstudományi Tanszék - Szeged 2001

A minőség értelmezésével kapcsolatban a szakemberek egy része azt vallja, hogy a minőség fogalmát nem lehet definitíven meghatározni. Mások lehetségesnek tartják a definiálást.

●forrás

 

 

 

 

 

A számos meghatározás között kevesebb az olyan minőségdefiníció, amely fogalmi jegyekkel megadott, konkrét elemeket tartalmaz. Gyakoribb a minőségmutatókkal, a minőséget leíró tulajdonságokkal megragadott minőségértelmezés.


●fogalmi jegyek

●minőségmutatók

 

A közoktatásra vonatkozó minőségfogalmat az egyik nézet szerint széleskörű párbeszéden, egyeztetési eljáráson alapuló konszenzusos folyamatban lehet/kell meghatározni. Elterjedt nézet az is, hogy a minőség helyi érték, így a fogalmát is helyben - értsd: egy-egy településen, iskolában - kell kidolgozni.

●konszenzusos definiálás

●helyi érték

Csapó Benő négy minőségértelmezés köré rendezi a ma használatos megközelítéseket. Elsőként a mennyiség ellentét-párja értelmében használt felfogásokat veszi számba. Másodikként a színvonalhoz, a szinthez, nívóhoz kapcsolható jelentéstartalmakról ad áttekintést. Harmadikként a kifinomultság, szofisztikáltság, a kidolgozottság, a letisztultság, a nemes egyszerűség köré társítja a jelentéstartalmakat. Végül az ipari minőségbiztosítás területével zárja a sort. A minőségnek az utóbbi fogalma eredetileg - mint írja - az előírtnak megfelelő minőségre, a termék nem hibás voltára utal. (Csapó, 1999. 473-487.o.)

●Csapó Benő

 

 

 

Bernáth József a közoktatásban használt minőségfogalmakat a szerint csoportosítja, hogy azok milyen szemléleti igénnyel fogalmazódnak meg. Rendszerében első helyen szerepelnek a különböző standardokra épülő minőségdefiníciók, majd a szülők igényeinek kielégítését jellemzően felvállaló definíciószerű megfogalmazások következnek. Végül azokat a megközelítéseket foglalja össze, amelynek szemléleti alapja a „célnak való megfelelés". (Bernáth, 1999. 19-21.o.)

●Bernáth József