A minőség, mint helyi fogalom
Néhány meghatározásban a minőség helyi természete kap hangsúlyt, ahol a meghatározás az elegendő konkrétsággal megfogalmazott minőségfogalom megalkotásához inkább útmutatást, irányt szab, mintsem követendő mintát. | |
Az oktatásban érdekelt partnerek elvárásait a helyben kidolgozott minőségértelmezés foglalja legjobban össze. A helyileg legitim minőségfogalmat az intézmény a partnerek elvárásait megismerve dolgozza ki. Ez az jelenti, hogy minden intézmény saját környezetének, küldetésének és adottságainak megfelelő egyedi minőségfogalommal rendelkezik, amely természetesen illeszkedik a jogi és pénzügyi normákba, a tartalmi szabályozásban megfogalmazódó általános társadalmi elvárások rendszerébe. Ez a helyi alkotómunka teszi a minőséget valódi, élő és törvényes fogalommá. (Oktatási Minisztérium, 2000. 9-14.o.) A központi követelmények és a helyi minőségfogalom egyensúlyának a fontosságára irányítja a figyelmet az alábbi megfogalmazás: A minőség meghatározásakor tehát többféle felhasználói igény kielégítésére való alkalmasságról van szó. Szemben a korábbi évtizedekkel, amikor is egyféle színvonal elképzelésével szembesítették a sokféle óvodát és iskolát, most a minőség helyi és intézményi fogalom. Minden oktatási intézménynek ki kell dolgoznia saját minőségfogalmát. Természetesen a közoktatás nem esik, és nem eshet szét több ezer szigetre, a központi követelmények (Nemzeti alaptanterv, illetve óvodai megfelelője, Országos Képzési Jegyzék, érettségi) és jogi szabályok megfelelő keretek közé rendelik a saját minőségfogalom által vezérelt intézmények munkáját. (Sugár és mtsai, 1999. 34-37.o.) |
●helyi értelmezés
●központi
követelmények - |
Egy terjedelmében szűkebb megközelítésben „a minőség nem lehet más, mint a célnak való megfelelés (fitness for purpose). Ennek az angolszász megközelítésnek kiindulópontja az, hogy egy adott intézmény saját maga határozza meg minőségfogalmát személyi és tárgyi adottságainak, illetve lehetőségeinek tükrében." (Bogdány, 1998. 12.o.) |
●minőség
= |
Ha elfogadjuk azt, hogy az iskolai oktatás céljának és eredményének („termékének") a tanulók személyiségét és tudását tekintjük, akkor „az iskolában folyó munka minőségének az egyik legfontosabb mutatója éppen az onnan kikerülő tanulók tudásának minősége." (Csapó, 2000. 80.o.) |
●iskolaminőség - tanulói tudás |
Példa hallgatói feladatra és munkaformára
![]() |
●munkaforma
|