Kombinált mozgás- és észlelési terápiák
Frostig-terápia
A Marianne Frostig nevéhez fűződő percepciós vizsgáló és fejlesztési eljárás a tanulási zavarok esetében az észlelésben mutatkozó deficittel foglalkozik. Hazai adaptációját Gereben Ferencné dr. végezte. A perceptuális diszfunkció korrigálására dolgozott ki eljárásokat, fejlesztő programot. Eszközrendszere a vizuomotoros koordinációt fejleszti.
Alapja: euritmia + percepció és a motoros képességek fejlődése meghatározza a kognitív fejlődést. Ha az előbbiekben elmaradás figyelhető meg, akkor kommunikációs, érzelmi és szociális téren is zavar jelenik meg.
Zavar jelenhet meg:
a) szem-kéz koordináció (vonalak, vágás, gombolás)
b) alak-háttér percepció (puzzle, rejtett ábrák)
c) alakkonstancia észlelése (tárgy- tárgykép egyeztetés szín, nagyság stb. alapján)
d) térbeli helyzet észlelése (relációs fogalmak gyakorlása mozgással, rajzzal stb.)
e) térbeli viszony észlelése (mozgásos, téri, idői szekvenciák gyakorlása) területén.
A terápia szakaszai:
1. Mozgásnevelés (napi 10-30 perc vagy heti 25-50 perc)
Erő, ügyesség, rugalmasság, egyensúly, gyorsaság, kreatív mozgások stb.
2. Előkészítő program a vizuális percepció fejlesztéséhez
Testkép, testséma, testfogalom fejlesztése
Szemmozgás-gyakorlatok
Konstanciák
Három dimenziós tárgyakkal tapasztalatszerzés.
3. Fejlesztő program egyéni korrekció alapján -360 feladatlap (heti 2alkalom, egyszerre 2-3 blokk)
Szenzoros integrációs terápia - Ayres-terápia A Jean Ayres által 1972-ben kifejlesztett szenzoros integrációs terápia az egyik legfontosabb módszer a mozgáskoordinációs problémákkal, figyelemzavarral, hiperaktivitással, illetve tanulási zavarral küzdő gyermekek kezelésében, a tartós és súlyos nehézségek kialakulásának megelőzésére. Ayres feltételezte, hogy a sajátos magatartási és tanulási zavarok hátterében idegrendszeri organizációs zavarok állnak, amelyeket egy speciális, aktív és passzív mozgásokat átélő terápiával lehet kezelni. A terápia során a gyermek újraintegrálja a világból sokféle csatornán érkező tapasztalatait, és ezáltal képessé válik önmaga jobb megismerésére és így a környezethez való hatékonyabb alkalmazkodásra is. A terápia eszközei pl. a mennyezetről lelógó háló, hinták, rugalmas asztal, hatalmas labdák, alagutak. |
|
- Az agy holisztikus egészként működik, egy-egy funkció nem csak adott ingerrel fejleszthető (pl. nem csak akusztikus ingerekkel az auditív képesség).
- A bejövő érzékletek megfelelő integrációja és erre adekvát válaszadás a végső cél.
- Élménypedagógia / öngyógyító tendenciákra építés / kompetenciaigény felébresztése, önértékelés javítása.
Szakaszai:
- Vesztibuláris, motoros aktivitások
- Mozgás fékezése és irányítása
- Koncentráció javítása csukott szemmel
- Vizuális figyelem fejlesztése
- Impulzivitás legyőzése
- Sportos tevékenység az önfegyelem szolgálatában