MINŐSÉGBIZTOSÍTÁS - FELSŐOKTATÁS

A tanárképzés felsőoktatási intézményekben valósul meg. Az oktató tanítja a közoktatásra érvényes minőségbiztosítási ismereteket. Ugyanakkor a felsőoktatási intézmény alkalmazottjaként részese az egyetem/főiskola minőségbiztosítási rendszerének. Oktatói, kutatói tevékenységére, közalkalmazotti státuszára hat.

A felsőoktatási intézmények minőségével, minőségbiztosításával kapcsolatos egyik alapdokumentum az oktatási miniszterek által 2005-ben Bergenben elfogadott Európai Sztenderdek és Irányelvek („Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area", ESG).

●felsőoktatás

 

 

●bergeni dokumentum

http://www.mab.hu/doc/MABstrat2007.doc

„ ... Ez teremti meg azt a szilárd alapot, amelyről a szervezet egyértelműen meg tudja magát határozni a felsőoktatás és az oktatási kormányzat felé, meg tudja őrizni e két meghatározóan fontos szereplő közötti függetlenségét és a gyakorlatban érvényesíteni tudja a Felsőoktatási Törvényben rögzítettek szerepét, azzal hogy a felsőoktatás minőségének letéteményese és legfőbb őre.

Az ESG szemléletét és rendszerét mindhárom tekintetben - az intézmények belső minőségfejlesztése, az intézmények külső minőséghitelesítése és a MAB működése és külső értékelése - adaptálnunk kell a magyar felsőoktatási viszonyokra. Ezt már a 2007-ben kezdődő intézményi akkreditációkban érvényesíteni fogjuk, s biztosítjuk, hogy a sorra kerülő intézmények kellő mértékben fel tudjanak készülni az ilyen szemléletű akkreditációra. .... Az intézményi akkreditációt már a következő sorra kerülő intézmények esetében is a minőségbiztosítás meglétére és milyenségére kell fókuszálni, előtérbe a globális megközelítés (ebben többek között változás menedzsment, szabályozottság, a felhasználói kapcsolat milyenségének vizsgálata) és az intézményi felelősség felébresztése kell kerüljön. Az intézményi önértékelésben és a külső értékelésben kiindulópont és meghatározó kell legyen a bergeni dokumentum (ESG). ... "
 

http://www.edupress.hu/dokumentumok/A_felsooktatas_minosegbiztositasanak_euro
pai_sztenderdjei.doc

Az ESG tartalmazza a felsőoktatási minőségbiztosítás európai sztenderdjeit a következők szerint:

  • sztenderdek és irányelvek az intézményi belső minőségbiztosításra,
  • sztenderdek és irányelvek a külső értékelések megvalósítására,
  • sztenderdek és irányelvek a külső minőségbiztosítási ügynökségek működésére

vonatkozóan.

A felsőoktatási intézmények belső minőségbiztosítása számára a sztenderdeket és irányelveket az alábbi pontokba rendezi a dokumentum:

  • Minőségpolitika, stratégia és minőségügyi eljárások
  • Programok indítása, követése és rendszeres belső értékelése
  • A hallgatók értékelése
  • Az oktatók minőségének biztosítása
  • Tanulástámogatás, eszközök és hallgatói szolgáltatások
  • Belső információs rendszer
  • Nyilvánosság

●sztenderdek

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Az ESG mellett tanulmányozásra javasolt az egyetem/főiskola minőségbiztosítási, minőségirányítási rendszerének megismerése.

●egyedi minőség