A KOMPETENCIA ÉRTELMEZÉSE A FUNKCIONÁLIS SZEMÉLYISÉGMODELL ALAPJÁN

Nagy József: XXI. század és nevelés

Osiris Kiadó, 2002

„Egyre sürgetõbb az igény arra, hogy az intézményes nevelés az oktatást kognitív motívumok, készségek és képességek fejlesztésének érdekében végezze, hogy a kognitív kompetencia, más szóval az értelem kiművelése központi céllá, mindennapi feladattá váljon. Ez a könyv ennek a sürgetõ igénynek a szükségességérõl, lehetõségérõl, feltételeirõl és feladatairól szól. A pedagógia elméletében és gyakorlatában hasznosítható forrástudományok és az empirikus pedagógiai kutatások eredményeinek felhasználásával, a fejlõdést rendszerképzõdésként, optimalizálódásként és hierarchizálódásként (reprezentatív újraírásként) értelmezve ismerteti a kognitív, a szociális, a perszonális kompetencia fejlesztendõ motívum-, képesség- és készségrendszereit, azok alapvetõ fajtáit és készleteteit, a fejlesztés lehetõségeit és feladatait."

http://bookline.hu/product/

●forrás

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A kompetencia valamely funkció teljesítésére való alkalmasságot jelent. Ez az alkalmasság döntések meghozatalában és a döntések kivitelezésében, végrehajtásában nyilvánul meg. A döntés meghozatalának feltétele a motiváltság, a kivitelezésé a képesség. A képesség - mint a döntés kivitelezésének feltétele - is összetett rendszer. Kapcsolata az ismerettel sajátos, pedagógiai, oktatáspolitikai „hitviták" forrása. Felfogásunk szerint a képesség és az ismeret egy és ugyanazon dolognak két, egymást kölcsönösen feltételező és meghatározó eleme. Ezen értelmezési keretben a kompetenciák a funkciók alapján rendszerezhetők. Ezt, valamint a képesség és az ismeret kapcsolatát a későbbiekben be is mutatjuk.

●meghatározás

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Példa hallgatói feladatra és munkaformára

  • 3-3 fős csoportokban dolgoznak a hallgatók.
  • A kivetített képhez minden csoportból a szóvivő előadja a szerkesztett szöveget.
  • Az oktató moderálásával a csoport kiválasztja a legjobb prezentálást.

 

●munkaforma

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

●egy történelmi
példa a XX.
századból

 

 

 

 

 

 

Példa hallgatói feladatra és munkaformára

  • 3-3 fős csoportokban dolgoznak a hallgatók.
  • A kivetített képhez minden csoportból a szóvivő előadja a szerkesztett szöveget.
  • Az oktató moderálásával a csoport kiválasztja a legjobb prezentálást.

●munkaforma