ELŐSZÓ
Az oktatói segédlet a kompetencia alapú nevelés, oktatás elemi ismereteinek tanítását támogatja tartalmi és módszertani segédeszközként. | |
Felfogásunk szerint a nevelés, a tanítás az iskola világában nem egyéni hitekre, vélekedésekre épülő tevékenységet, hanem egy értelmiségi szakma professzionális működtetését jelenti. Mint minden szakmának, így a pedagógiának is van elmélete és gyakorlata, szaknyelve, fogalomkészlete, rendelkezik eljárásokkal, protokollokkal. A kompetencia alapú oktatás tanításának is kell, hogy ezt közvetítse. |
●pedagógiai professzió
|
Az elmélet és a gyakorlat egyensúlyát az ismeretekhez kapcsolódó példák gyakorlatiasságával, valamint módszerkínálattal kívánatos megteremteni. |
●arányos |
A szakma nyelve, fogalomkészlete szükségszerűen tartalmaz idegen-, vagy idegen eredetű szavakat, kifejezéseket. Ahol az nem értelemzavaró, ott a fogalom, szakkifejezés magyar megfelelőjét is ajánlott közölni. Eljárások, protokoll bemutatása a fejlesztés, azaz a tanítás, a nevelés folyamatához kapcsolódnak. |
●szaknyelv
|
Nem leendő pedagógiai kutatók, hanem a majdan iskolában, alkotó értelmiségiként dolgozó tanítók, tanárok felkészítését támogatja oktatási segédletünk. Harminc órás kurzushoz kínál ajánlatként adaptálható tananyagtartalmat, módszerjavaslatot, forrásokat, eszköztárat. |
●leendő
pedagógusoknak |
A kompetencia-fejlesztés nem egyéni műfaj, nem egymástól elszigetelt tanári kezdeményezés. Közös ismeret és tudásbázison nyugvó, együttműködő tanárok tudják azt iskolájukban rendszerszerűen működtetni. Ezt kell közvetítenie és modelleznie a kurzus tanítási-tanulási környezetének, az alkalmazott munkaformáknak. Nem üres formalizmusra, nem együttműködést (kooperációt) imitáló játékokra van szükség. A kurzus során az iskolai valóságot modellező hallgatói mikro csoportoknak kell valódi elemző, fejlesztő, csoporttá válniuk. |
●együttműködő hallgatók
|