A PEDAGÓGIAI FEJLESZTÉS FOLYAMATA

A folyamat a tevékenységeknek olyan rendszere, mely erőforrásokat használ fel ahhoz, hogy a bemeneteket, azok jellemzői alapján tervezett kimenetekké alakítsa. A tanítás-tanulás folyamat, még pontosabban irányított folyamat. Bemeneténél ott a tanítvány, annak előzetes tudása, ismerete, képessége, a tantárggyal kapcsolatos attitűdje, stb. A tanítási-tanulási folyamattal, valamint annak kimenetével (azaz eredményével) szemben - különböző forrásokból - követelmények, elvárások, igények fogalmazódnak meg. Például, hogy a folyamatban sajátítsák el a tanulók a tantervi követelményeket, fejlődjenek bizonyos képességeik, stb. A tanár a rendelkezésre álló erőforrásokkal tervezi meg, majd működteti a folyamatot úgy, hogy az megfeleljen az elvárt kimenetnek. A folyamat tervezéséhez egyrészt tények, adatok kellenek a bemenet jellemzőiről, az erőforrásokról, másrészt tudni-látni kell az elérendő, a kívánt eredményt.

●fejlesztés
- irányított
folyamat

●bemenet

 

 

 

A folyamat lefutása közben kontrollálni kell azt, hogy az a folyamatterv szerint történik-e. Ha nem, akkor korrekciót kell végrehajtani, amely vonatkozhat a folyamat lépéseire, módszerekre, eszközökre, időtervre, vagy éppen a kimenetnél várható eredményekre. Mért adatok, mutatók szükségesek ennek megtételéhez is.

●folyamat

 

A várt kimenetet össze kell vetni a tényleges, tényekkel leírt, igazolt kimenettel. Az összevetés egyben az értékelés egyik mozzanata. Ennek eredménye, következtetései a folyamatjavítás-fejlesztés egyik forrása.

●kimenet