KÖLCSÖNÖS (DINAMIKUS) FEJLESZTÉS

Létrehoztuk a tantárgyak és a tárgyalt képességek kétdimenziós mátrixát (táblázatát). A - fiktív! - táblázatfeltöltés egyrészt azt jelenti, hogy egy-egy tantárgyhoz hozzárendeltük azokat a képességeket, melyek a tananyagtartalom, az ismeretek taníthatóságát, tanulhatóságát leginkább befolyásolják. Másrészt jelenti azt is, hogy egy-egy tantárgy tanítása, tanulása leginkább a hozzá rendelt képességet fejleszti.

● dinamika -
dialektika

 

Az elrendezésben tehát egy-egy tantárgyhoz a képességek meghatározott csoportja, másrészt, egy-egy képességhez a tantárgyak meghatározott csoportja rendelődik.

●fiktívtábla

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Minden tantárgy tananyagtartalmakra, ismeretekre bontható és képességekhez rendelhető. A hozzárendelés szempontja ugyan az, mint fent, csak a tantárgyakat a tananyagtartalom, ismeret váltja fel.

● fiktív
tábla

A fejlesztés folyamatában a cél- és az eszköz jellegű tudás helyébe dinamikusan hol a képesség-, hol pedig az ismeret jellegű tudás lép.

●dinamika -
dialektika

A tantárgyak és képességek, valamint a tananyagtartalmak és képességek egymáshoz rendelése lehetővé teszi a dinamikus fejlesztés tervezését. Ezáltal feltárul az ismeret és a képesség tantárgyi és tananyagtartalmi dinamikája. Feltérképeződik az, hogy az ismeret és a képesség közül melyik, mikor válik eszköz illetve cél jellegűvé.

 

Cél jellegű az az ismeret, tananyagtartalom, vagy képesség, amelyiknek a megtanítása, megtanulása, illetve fejlesztése az elérendő állapot, eredmény.

Eszköz jellegű az az ismeret, tananyagtartalom, vagy képesség, amelyiknek valamilyen szintű megléte kell a megtanításhoz, a megtanuláshoz, illetve fejlesztéshez, a célként megjelölt állapot, eredmény eléréséhez.

 

 

Példa hallgatói feladatra és munkaformára

  • A hallgatók önállóan, 2-3 fős csoportban oldják meg a feladatot.
  • Az oktató moderálásával elemzik a feladatmegoldásokat.

 

●munkaforma