KÖZVETETT (INDIREKT) FEJLESZTÉS

A pedagógiai fejlesztő folyamatnak lehet az elsődleges célja valamely (tantervi) tananyagtartalom, vagyis ismeret megtanítása. Mivel mindenfajta ismeretelsajátításhoz kapcsolódnak képességek, így ebben az esetben a fejlesztő folyamatban közvetve képességek is fejlődnek.

●ismerettel képességet

Példa:

Egy tantervben a következők olvashatók:

Tananyag: Egyenes vonalú egyenletes mozgás
Minimális teljesítmény:
Felismeri a mozgásállapotot a megismert példákon.
Ismeri a sebesség mértékegységeit. Ki tudja számítani a sebességet. Egyszerűbb feladatokban ki tudja számítani az utat és az időt.
 

A tanítás-tanulás folyamatában a tanulókkal „típusfeladatokat" oldatnak meg.

Elsődleges cél itt az ismeret jellegű tudás fejlesztése: ismerje a tanuló az út-idő-sebesség összefüggését kifejező képletet. Tudja ennek segítségével két ismert adatból a harmadikat kiszámítani.

Bár nem direkt, nem szándékolt módon, de ez a folyamat hatással van pl. a tanulási képességre, ennek egyik komponensére, a feladattartásra, szabálykövetésre. Vagyis egy (vagy több) képesség nem szándékos, nem direkt fejlesztése is bekövetkezett.