KÖZVETLEN (DIREKT) FEJLESZTÉS

Amennyiben a pedagógiai folyamatnak nem valamely tantervi tananyagtartalom, vagyis ismeret megtanítása, megtanulása az elsődleges cél, hanem egy-egy kijelölt képesség - és ehhez választódik ismeret, tananyagtartalom, úgy a kijelölt képesség direkt fejlesztése történik. Ebben az esetben a tantárgyi tananyagtartalmak, az ismeretek eszköz jellegű szerepet kapnak, vagy még azt sem. A feladatok, a tanulói cselekvések, tevékenységek elsődlegesen a megjelölt képességet aktivizálják.

●képességgel ismeretet

 

Példa:

Tételezzük fel, hogy egy pedagógiai folyamatnak a formális kommunikációs képesség fejlesztése a célja.

A formális kommunikációs képesség a formalizált ismeret közlésének és vételének a képessége.

készségei:

(A) formulák olvasása/szerkesztése

(B) táblázatok olvasása/szerkesztése

(C) grafikonok olvasása/szerkesztése

 

 

A fejlesztés folyamatában a tanulókkal feladatokat oldatnak meg.

Készíts grafikont / diagramot a táblázatban szereplő adatok szemléletes

megjelenítésére.

 

Magyar irodalom órán:

●anyanyelv

 

 

 

 

 

Történelem órán: 

 

●történelem, társadalom

 

 

 

 

 

 Rajz órán:

 

●művészet

 

 

 

 

 

 

Elsődleges cél itt a formális kommunikációs képesség fejlesztése:   legyen képes a tanuló (tantárgyi tartalmaktól függetlenül) táblázatba rendezett adatokat, információkat értelmezni, azt grafikusan szemléltetni.

Bár nem direkt, nem szándékolt módon, de ez a folyamat ismeret jellegű tudást is közvetít.