KÖZVETLEN (DIREKT) FEJLESZTÉS
Amennyiben a pedagógiai folyamatnak nem valamely tantervi tananyagtartalom, vagyis ismeret megtanítása, megtanulása az elsődleges cél, hanem egy-egy kijelölt képesség - és ehhez választódik ismeret, tananyagtartalom, úgy a kijelölt képesség direkt fejlesztése történik. Ebben az esetben a tantárgyi tananyagtartalmak, az ismeretek eszköz jellegű szerepet kapnak, vagy még azt sem. A feladatok, a tanulói cselekvések, tevékenységek elsődlegesen a megjelölt képességet aktivizálják. |
●képességgel ismeretet
|
Példa: Tételezzük fel, hogy egy pedagógiai folyamatnak a formális kommunikációs képesség fejlesztése a célja. A formális kommunikációs képesség a formalizált ismeret közlésének és vételének a képessége. készségei:
|
|
A fejlesztés folyamatában a tanulókkal feladatokat oldatnak meg.
Készíts grafikont / diagramot a táblázatban szereplő adatok szemléletes megjelenítésére. |
|
Magyar irodalom órán:
|
●anyanyelv
|
Történelem órán:
|
●történelem, társadalom
|
Rajz órán:
|
●művészet
|
Elsődleges cél itt a formális kommunikációs képesség fejlesztése: legyen képes a tanuló (tantárgyi tartalmaktól függetlenül) táblázatba rendezett adatokat, információkat értelmezni, azt grafikusan szemléltetni. Bár nem direkt, nem szándékolt módon, de ez a folyamat ismeret jellegű tudást is közvetít. |