1/a. Egy kooperatív módszer beillesztése hagyományos foglalkozástervbe
A foglalkozás témája: Értékelési módszerek a középiskolában: érettségi vizsga
Címszavak:
- az érettségi vizsga fogalma,
- az érettségi vizsga történeti áttekintése,
- a kétszintű érettségi bevezetése,
- a kétszintű érettségi vizsga típusai,
- a kétszintű érettségi tárgyai,
- a kétszintű érettségi értékelési módjai.
Dátum:
A foglalkozás célja:
A hallgató ismerje az értékelési módok közül a kétszintű érettségi sajátosságait.
Fejlesztendő kompetencia:
Az előadás révén a hallgató képessé válik a pedagógiai értékelés változatos eszközeinek alkalmazására.
Eszközök, segédanyagok:
laptop, projektor, csomagolópapír, különböző színű filctollak, szerepkártyák, stopperóra, gyurmaragasztó
Igényelt idő:
2x45 perces előadás
Felhasznált irodalom:
1. Mátrai Zsuzsa: Érettségi és felvételi külföldön. Műszaki Könyvkiadó, Bp., 2001.
2. Tanulmányok az érettségiről. Szerk.: Bánkuti Zsuzsa, Lukács Judit. Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, Bp., 2008.
3. Vizsgatárgyak, vizsgamodellek. OKI, Bp., 1998.
4. www.felvi.hu
Tevékenységek:
1. Kooperatív módszer beillesztése:
Előkészítés, témára hangolás - cél: a hallgatók előzetes tudásának felmérése kooperatív csoportmunka keretében, „Csoport-szóháló" alkalmazásával:
- Csoportalakítás, a csomagolópapír és a filctollak kiosztása után a csoporttagok húzzanak egy-egy szerepkártyát (lásd: Segédletek).
- Minden csoporttag szabadon írjon az érettségi témakörébe tartozó kulcsfogalmakat és azokhoz tartozó elemeket.
- Ha már nem tudnak több elemet felsorolni, összekötő vonalak segítségével jelöljék az egyes fogalmak összetartozását.
- 5 perc közös tevékenység után a csoportok szóvivői ragasszák ki a terem falára a csomagolópapírokat, és röviden foglalják össze a feladat megoldását.
2. Visszajelzés - frontális munka: visszacsatolás, a csoportok tevékenységének értékelése.
3. Érettségi vizsga sajátosságai - frontális munka: előadás prezentációval.
- Az érettségi vizsga fogalma, történeti áttekintése.
- A kétszintű érettségi bevezetése.
- A kétszintű érettségi vizsga típusai, tárgyai, értékelési módjai.
4. Összegezés - frontális munka: strukturálás.
Segédletek:
Szerepkártyák:
a) Feladatmester: gondoskodik arról, hogy a feladatot helyesen oldja meg a csoport.
b) Csendkapitány: ügyel arra, hogy a csoport hangos beszéddel ne zavarja a többi csoport munkáját.
c) Időfigyelő: ügyel a rendelkezésre álló idő betartására.
d) Szóvivő: beszámol a többiek előtt a csoport feladatmegoldásáról.