1/a. Egy kooperatív módszer beillesztése hagyományos foglalkozástervbe

A foglalkozás témája: Értékelési módszerek a középiskolában: érettségi vizsga

Címszavak:

- az érettségi vizsga fogalma,

- az érettségi vizsga történeti áttekintése,

- a kétszintű érettségi bevezetése,

- a kétszintű érettségi vizsga típusai,

- a kétszintű érettségi tárgyai,

- a kétszintű érettségi értékelési módjai.

Dátum:

A foglalkozás célja:

A hallgató ismerje az értékelési módok közül a kétszintű érettségi sajátosságait.

Fejlesztendő kompetencia:

Az előadás révén a hallgató képessé válik a pedagógiai értékelés változatos eszközeinek alkalmazására.

Eszközök, segédanyagok:

laptop, projektor, csomagolópapír, különböző színű filctollak, szerepkártyák, stopperóra, gyurmaragasztó

Igényelt idő:

2x45 perces előadás

Felhasznált irodalom:

1. Mátrai Zsuzsa: Érettségi és felvételi külföldön. Műszaki Könyvkiadó, Bp., 2001.

2. Tanulmányok az érettségiről. Szerk.: Bánkuti Zsuzsa, Lukács Judit. Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, Bp., 2008.

3. Vizsgatárgyak, vizsgamodellek. OKI, Bp., 1998.

4. www.felvi.hu

Tevékenységek:

1. Kooperatív módszer beillesztése:

Előkészítés, témára hangolás - cél: a hallgatók előzetes tudásának felmérése kooperatív csoportmunka keretében, „Csoport-szóháló" alkalmazásával:

  • Csoportalakítás, a csomagolópapír és a filctollak kiosztása után a csoporttagok húzzanak egy-egy szerepkártyát (lásd: Segédletek).
  • Minden csoporttag szabadon írjon az érettségi témakörébe tartozó kulcsfogalmakat és azokhoz tartozó elemeket.
  • Ha már nem tudnak több elemet felsorolni, összekötő vonalak segítségével jelöljék az egyes fogalmak összetartozását.
  • 5 perc közös tevékenység után a csoportok szóvivői ragasszák ki a terem falára a csomagolópapírokat, és röviden foglalják össze a feladat megoldását.

2. Visszajelzés - frontális munka: visszacsatolás, a csoportok tevékenységének értékelése.

3. Érettségi vizsga sajátosságai - frontális munka: előadás prezentációval.

  • Az érettségi vizsga fogalma, történeti áttekintése.
  • A kétszintű érettségi bevezetése.
  • A kétszintű érettségi vizsga típusai, tárgyai, értékelési módjai.

4. Összegezés - frontális munka: strukturálás.

Segédletek:

Szerepkártyák:

a) Feladatmester: gondoskodik arról, hogy a feladatot helyesen oldja meg a csoport.

b) Csendkapitány: ügyel arra, hogy a csoport hangos beszéddel ne zavarja a többi csoport munkáját.

c) Időfigyelő: ügyel a rendelkezésre álló idő betartására.

d) Szóvivő: beszámol a többiek előtt a csoport feladatmegoldásáról.