1/c. Egy kooperatív módszer beillesztése hagyományos foglalkozástervbe
A foglalkozás témája: Tanulási stratégiák és stílusok
Címszavak:
- tanulási stratégiák: mélyrehatoló, szervezett, reprodukáló,
- tanulási stílusok: auditív, vizuális, mozgásos.
Dátum:
A foglalkozás célja:
A hallgató ismerje a különböző tanulási stratégiákat és stílusokat.
Fejlesztendő kompetencia:
A foglalkozás révén a hallgató képessé válik az egész életen át tartó tanulást megalapozó kompetenciák hatékony fejlesztésére, ezen belül a hatékony tanulás fejlesztésére.
Eszközök, segédanyagok:
KE-3 kérdőív, Tanulási stílus kérdőív, csomagolópapír, feladatkártyák, gyurmaragasztó
Igényelt idő:
2x45 perces szeminárium
Felhasznált irodalom:
1. Balogh László: Tanulási stratégiák, technikák és fejlesztésük. Kiadja: KLTE Pedagógiai - Pszichológiai Tanszéke és a Medgyessy Önképviseleti Csoport, Debrecen, 1992.
2. Gefferth Éva: A tanulás eredményességét befolyásoló tényezők vizsgálata. = A Neveléslélektani kutatások aktuális kérdései. (Szerk.: Kürti Jarmila.) Akadémiai Kiadó, Budapest, 1990. 152-164. p.
3. Kozéki Béla - Entwistle, N.J.: Tanulási orientációk az iskolában. = A Neveléslélektani kutatások aktuális kérdései. (Szerk.: Kürti Jarmila.) Akadémiai Kiadó, Budapest, 1990. 28-42. p.
4. Lappints Árpád (2002): Tanuláspedagógia. A tanulás tanításának alapjai. Comenius BT, Pécs
5. Szitó Imre (1987): A tanulási stratégiák fejlesztése. Kiadja: ELTE Társadalom- és Neveléstani Tanszéke, Bp. (Iskolapszichológia 2.)
Tevékenységek:
1. Előkészítés, témára hangolás - frontális munka: megbeszélés.
A hallgatók által alkalmazott tanulási módszerek.
2. A tanulás mezostratégiái:
- egyéni munka: tanulási stratégia és tanulási stílus meghatározását elősegítő kérdőívek kitöltése,
- frontális munka: magyarázat a kérdőívek kiértékeléséhez,
- egyéni munka: a kérdőívek kiértékelése,
- frontális munka: a kapott eredmények megbeszélése.
3. Kooperatív módszer beillesztése:
A különböző tanulási stratégiák és stílusok jellemzőinek meghatározása - cél: a tanult ismeretek rendszerezése kooperatív csoportmunka keretében, „Strukturált rendezés" alkalmazásával:
- A csoportosítandó jellemzőket egyesével külön kártyákra írjuk és kiosztjuk a csoport tagjai között úgy, hogy mindenki egyenlő számú kártyával rendelkezzen.
- A terem falára kiragasztunk egy-egy csomagolópapírt, külön a tanulási stratégiáknak és külön a tanulási stílusoknak.
- A hallgatók egyesével felhelyezik a csomagolópapírokon lévő halmazábrákba a náluk szereplő jellemzőket.
- Amikor végeztek a hallgatók, mindenki visszaül a helyére és közösen megbeszélik a feladatokat.
4. Összegezés - frontális munka: visszacsatolás, a hallgatók tevékenységének értékelése.
Segédletek:
Értékelés:
Az azonos sorszámra végződő tételek értékeit összeadva megkapjuk mind a tíz összetevő pontértékét (ez egyenként maximálisan 30 pont lehet). Ezt követően a három fő stratégia pontértéke is kiszámítható a 3-3 összetevő pontértékeinek összeadásával.
A) mélyrehatoló: 01 mélyreható; 02 holista; 03 intrinsic
B) reprodukáló: 04 reprodukáló; 05 szerialista; 07 kudarckerülő
C) szervezett: 08 szervezett; 09 sikerorientált; 10 lelkiismeretes
06 instrumentalista
(Balogh László (1992): Tanulási stratégiák, technikák és fejlesztésük. Kiadja: KLTE Pedagógiai-Pszichológiai Tanszéke és a Meggyessy Önképvisletei Csoport, Debrecen, 9-15.p.
Kozéki B. - Entwistle, N.: Tanulási motivációk és orientációk vizsgálata magyar és skót iskoláskorúak körében. = Pszichológia, 1986. 2.sz. 289-291.p.)
A kérdőív skálái:
- Auditív: 2, 6n, 8, 14, 23, 32n
- Vizuális 4, 5, 19, 22, 29
- Mozgásos 7n, 9, 12, 16, 33, 34
- Társas 3, 18, 20, 24n
- Csend 11n, 21, 25, 26n
- Impulzív 1n, 13, 17, 28, 31n
- Mechanikus 10, 15, 27, 30
Értékelés:
Az „n" betűvel jelzett item értékét úgy kapjuk meg, hogy 6-ból kivonjuk az item eredeti skálaértékét. A 11. sorszámú kérdésnél tehát ha pl. az 5-öst karikázta be az egyén, akkor 6-5=1 értéket kell nekünk a skálaérték számításánál figyelembe venni. Az egyes skálaértékeket akkor tudjuk megfelelően összehasonlítani, ha átlagokkal számolunk. Az auditív skála esetén ez azt jelenti, hogy a kapott összeget 6-tal, a mechanikus stílus esetén 4-gyel stb. osztjuk.
Az értékelés lényege: összeadni az egyes stílusokra vonatkozó pontérékeket, s a maximális pontszámhoz (az adott stílushoz tartozó tételek számát kell szorozni 5-tel) viszonyítva a kapott értékeket százalékban kifejezhető minden egyes stílus szerepe a tanulók tanulmányi tevékenységében. Ez támpontokat nyújt ahhoz, hogy mire lehet támaszkodni, illetve mit kell erőteljesen fejleszteni az egyén tanulási módszereiben.
(Szitó Imre: (1987): A tanulási stratégiák fejlesztése. Kiadja: ELTE, Bp., 39-42.p. (Iskolapszichológia 2.
Balogh László (1992): Tanulási stratégiák, technikák és fejlesztésük. Kiadja: KLTE Pedagógiai-Pszichológiai Tanszéke és a Meggyessy Önképvisletei Csoport, Debrecen, 17-21.p.)
Feladatkártyák:
Mélyrehatoló stratégia:
Az új ismereteket a régiekhez kapcsolja.
Törekszik a dolgok megértésére.
Rendszerezi a megtanultakat.
Összefüggéseket keres különböző tantárgyakban.
Szervezett stratégia:
Jó időbeosztással tanul.
Határidőre elkészül a feladataival.
Törekszik a hibák kijavítására.
Tervet készít a felkészüléshez.
Reprodukáló stratégia:
Részletek megjegyzésére törekszik.
Jól bevált megoldásmódokat alkalmaz.
Pontos, egyértelmű instrukciókat vár a tanártól.
Nem vállal többletfeladatokat.
Auditív stílus:
Szereti a zenét, emlékszik a dalszövegekre.
Hangosan olvasva tanul.
Az órai magyarázat hasznosabb számára, mint a tankönyv szövegének elolvasása.
A hallott információkat könnyen megjegyzi.
Vizuális stílus:
Képzeletében maga előtt látja a könyv egyes részeit.
Könyvekben, előadásokban a vizuális tartalmat kedveli.
Tanuláskor segíti az ábra, grafikon, magyarázó rajz.
Jól tájékozódik a könyvekben.
Mozgásos stílus:
Tanulás közben szívesen hajt végre mozgásos tevékenységeket.
Magyarázó ábrákat készít a megtanulandó anyaghoz.
Gyakran leírja a megtanulandó anyagot.
Élvezi a kézműves tevékenységeket.
Halmazábrák: