1/b. Egy kooperatív módszer beillesztése hagyományos foglalkozástervbe
A foglalkozás témája: Távoktatásos tanulás
Címszavak:
- a távoktatás fogalma,
- a távoktatás története,
- a távoktatás szereplői (tanuló, tanár, oktatási intézmény),
- távoktatásos tananyag jellemzői.
Dátum:
A foglalkozás célja:
A hallgató ismerje a tanulásirányítási módok közül a távoktatás sajátosságait.
Fejlesztendő kompetencia:
A foglalkozás révén a hallgató képessé válik a tanulási folyamat távoktatásos formában történő irányítására, a tudásforrások célszerű kiválasztására.
Eszközök, segédanyagok:
laptop, projektor, csomagolópapír, különböző színű filctollak, stopperóra, gyurmaragasztó
Igényelt idő:
2x45 perces szeminárium
Felhasznált irodalom:
1. A tanulás kora. Szerk.: Mayer József, Szinger Péter. OKI, Bp., 2003.
2. Kovács Ilma: A távoktatás terjedése. = Magyar Felsőoktatás, 1997. 7. 28-29. p., 8. 29-30. p., 9. 25-26. p.
3. Kovács Ilma: Új utak az oktatásban?: a távoktatás. Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetem és a Felsőoktatási Koordinációs Iroda közös kiadványa, Bp., 1997.
4. Szűcs András: A távoktatás módszertanának fejlesztése. Nemzeti Felnőttképzési Intézet, Bp., 2006.
Tevékenységek:
1. Előkészítés, témára hangolás - frontális munka: értelmező, interpretáló magyarázat.
Mi a távoktatás? A távoktatás kulcsfogalmai.
2. A távoktatás sajátosságai - frontális munka: kiselőadás (hallgatói referátumok prezentációval):
a) A távoktatás kialakulása és története.
b) A távoktatás helyzete és intézményei Magyarországon.
c) A távoktatásban részt vevő személyek sajátosságai.
d) A tananyagkészítés távoktatásos sajátosságai.
3. Visszajelzés - frontális munka: visszacsatolás, a hallgatók kiselőadásának értékelése
4. Kooperatív módszer beillesztése:
A nappali és a távoktatásos képzés összehasonlítása - cél: a tanult ismeretek összefoglalása kooperatív csoportmunka keretében, „Beszámoló forgóban" alkalmazásával:
- A csomagolópapírokat ragasszuk ki körben a terem falára.
- Annyi csoportot alakítsunk ki, ahány szempontot megjelöltünk az összehasonlításra.
- Minden csoportot egy-egy csomagolópapír elé állítunk, csoportonként eltérő színű filctollakat kiosztva.
- Minden csoportnak 1-1 perce van arra, hogy minél több szempontot felírjon a csomagolópapírra.
- 1 perc után minden csoport az óramutató járásával megegyező irányban átvándorol a következő csomagolópapírhoz. Itt 2 percig tanulmányozhatja az előző csoport által felírtakat és kérdőjelet tehet oda, amit nem ért, vagy amivel nem ért egyet. Majd 1 percet kap arra, hogy a listát kiegészítse. (Az időt az oktató méri és jelzi.)
- Amikor körbeértek a csoportok, mindenki visszaül a helyére és közösen megbeszélik a feladatokat.
5. Összegezés - frontális munka: visszacsatolás, a csoportok tevékenységének értékelése.
Segédletek:
Összehasonlítási szempontok: