2/b. Kész foglalkozásminta átvétele

2/b Kész foglalkozásminta átvétele2

 

A foglalkozás témája: Tématerv tantárgyhoz

Címszavak:

- a tanári tervezés hazai gyakorlata és szintjei,

- tematikus terv alkalmazása, elkészítésének szempontjai,

- tananyagtartalmi egységek.

Célok:

A hallgatók ismerjék a tématervet és legyenek képesek annak önálló tervezésére.

Fejlesztendő kompetencia:

A foglalkozás révén a hallgató képessé válik a pedagógiai folyamat tervezésére, ezen belül pedagógiai munkájának - a feltételek árnyalt elemzése alapján - átfogó és részletekbe menő megtervezésére.

Eszközök, segédanyagok:

Csomagolópapír, filctoll, gyurmaragasztó, tematikus terv segédlet 1., tematikus terv segédlet 2.

Igényelt idő:

2x45 perces szeminárium

Felhasznált irodalom:

1. Hunyadi Györgyné: Pedagógiai tervezés. Comenius Bt., Pécs, 2000.

Tevékenységek:

Kész foglalkozásminta:

- A szemináriumvezető foglalja röviden össze a tanári tervezés hazai gyakorlatát és szintjeit! Térjen ki a tematikus terv alkalmazására „A szabályozás hatása a tervezésre" című gyakorlat alapján! Röviden ismertesse a tematikus terv elkészítésének szempontjait!

- Ötletroham (lásd: Segédletek) segítségével a hallgatók gyűjtsenek olyan tananyagtartalmi egységeket, témákat, amelyek tématerv alapjául szolgálhatnak! Ezeket a táblára rögzítse a szemináriumvezető!

- Párban válasszanak egy konkrét témát a saját szaktárgyukon belül! A szemináriumvezető is ajánlhat tantárgyi témákat.

- A szemináriumvezető röviden bemutatja a tématervezés egy lehetséges módját a gondolkodás segítéséhez (lásd: Segédletek):
  • Témaválasztás (Mit szeretnék megismerni?, Mit szeretnék megtudni róla?)
  • Milyen tantárgyi kapcsolatai vannak a témának?
  • Milyen céljaim vannak?
  • Milyen tevékenységeken keresztül fogjuk megvalósítani? (Módszerek/Stratégiák)
  • Hol kezdjük el...?

- A hallgatók alakítsanak ki kis csoportokat (3-6 fő) műveltségterületenként vagy kapcsolódó műveltségterületenként!

- Minden csoport készítsen tematikus tervet szakos órájára! Legalább egy tevékenységhez kooperatív módszert is kapcsoljanak a tervezés során! A témát 6-10 tanórai terjedelemben kell feldolgoznia. Ebben segíthet a tematikus terv két lehetséges változatáról szóló melléklet, amely megkönnyítheti a tervezést (lásd: Segédletek). A két tervezési forma közül azt válassza a szemináriumvezető, amelyik jobban megfelel a csoport felkészültségének.

- Minden csoport készítse el nagyban, csomagolópapíron a tématervet, s a Három megy, egy marad módszer (lásd: Segédletek) segítségével ismertessék az elkészült terveket! A látogatás után visszatérve az eredeti csoportokhoz hasznosítsák, beszéljék meg a másik csoportokban hallott tapasztalatokat, ötleteket!

Segédletek:

Alkalmazott kooperatív technikák:

Ötletroham módszere:

Sorban minden hallgató mond egy ötletet, amit a szemináriumvezető csomagolópapírra feljegyez. Ha valakinek nem jut eszébe semmi, akkor passzolhat. A témák gyűjtése addig folytatódik, amíg a csoport ki nem fogy az ötletekből.

Három megy, egy marad módszer:

Egy csoporttag kivételével a többiek átmennek egy másik csoporthoz. A helyén maradó csoporttag elmagyarázza a saját csoport munkáját a hozzá érkező másik csoport tagjainak. Amikor a csoporttársai visszaérnek, akkor egyik társa felváltja az asztalnál, ő pedig a többiekkel egy újabb csoport munkájával ismerkedik meg. Ez addig folytatódik, amíg minden csoport el nem jut a többi csoporthoz.

A tématervkészítés lépései

- Témaválasztás (Mit szeretnék megismerni? Mit szeretnék megtudni róla?)

- Milyen tantárgyi kapcsolatai vannak a témának?

- Milyen céljaim vannak?

- Milyen tevékenységeken keresztül fogjuk megvalósítani?

- Módszerek/Stratégiák

- Hol kezdjük el...?

 



Tématerv 2.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2 Bacskay Bea-Lénárd Sándor-Rapos Nóra-L.Ritók Nóra: Kooperatív tanulás. Oktatási programcsomag a pedagógusképzés számára. Készült a Nemzeti Fejlesztési Terv Humánerőforrás-fejlesztési operatív program 2.1 Intézkedés hátrányos helyzetű tanulók esélyegyenlőségének biztosítása az oktatási rendszerben központi program „A" komponense keretében. Kiadja az Educatio Társadalmi Szolgáltató Közhasznú Társaság. 183-184. p., 202-204. p.