2/b. Kész foglalkozásminta átvétele
2/b Kész foglalkozásminta átvétele2
A foglalkozás témája: Tématerv tantárgyhoz
Címszavak:
- a tanári tervezés hazai gyakorlata és szintjei,
- tematikus terv alkalmazása, elkészítésének szempontjai,
- tananyagtartalmi egységek.
Célok:
A hallgatók ismerjék a tématervet és legyenek képesek annak önálló tervezésére.
Fejlesztendő kompetencia:
A foglalkozás révén a hallgató képessé válik a pedagógiai folyamat tervezésére, ezen belül pedagógiai munkájának - a feltételek árnyalt elemzése alapján - átfogó és részletekbe menő megtervezésére.
Eszközök, segédanyagok:
Csomagolópapír, filctoll, gyurmaragasztó, tematikus terv segédlet 1., tematikus terv segédlet 2.
Igényelt idő:
2x45 perces szeminárium
Felhasznált irodalom:
1. Hunyadi Györgyné: Pedagógiai tervezés. Comenius Bt., Pécs, 2000.
Tevékenységek:
Kész foglalkozásminta:
- A szemináriumvezető foglalja röviden össze a tanári tervezés hazai gyakorlatát és szintjeit! Térjen ki a tematikus terv alkalmazására „A szabályozás hatása a tervezésre" című gyakorlat alapján! Röviden ismertesse a tematikus terv elkészítésének szempontjait!
- Ötletroham (lásd: Segédletek) segítségével a hallgatók gyűjtsenek olyan tananyagtartalmi egységeket, témákat, amelyek tématerv alapjául szolgálhatnak! Ezeket a táblára rögzítse a szemináriumvezető!
- Párban válasszanak egy konkrét témát a saját szaktárgyukon belül! A szemináriumvezető is ajánlhat tantárgyi témákat.
- A szemináriumvezető röviden bemutatja a tématervezés egy lehetséges módját a gondolkodás segítéséhez (lásd: Segédletek):
- Témaválasztás (Mit szeretnék megismerni?, Mit szeretnék megtudni róla?)
- Milyen tantárgyi kapcsolatai vannak a témának?
- Milyen céljaim vannak?
- Milyen tevékenységeken keresztül fogjuk megvalósítani? (Módszerek/Stratégiák)
- Hol kezdjük el...?
- A hallgatók alakítsanak ki kis csoportokat (3-6 fő) műveltségterületenként vagy kapcsolódó műveltségterületenként!
- Minden csoport készítsen tematikus tervet szakos órájára! Legalább egy tevékenységhez kooperatív módszert is kapcsoljanak a tervezés során! A témát 6-10 tanórai terjedelemben kell feldolgoznia. Ebben segíthet a tematikus terv két lehetséges változatáról szóló melléklet, amely megkönnyítheti a tervezést (lásd: Segédletek). A két tervezési forma közül azt válassza a szemináriumvezető, amelyik jobban megfelel a csoport felkészültségének.
- Minden csoport készítse el nagyban, csomagolópapíron a tématervet, s a Három megy, egy marad módszer (lásd: Segédletek) segítségével ismertessék az elkészült terveket! A látogatás után visszatérve az eredeti csoportokhoz hasznosítsák, beszéljék meg a másik csoportokban hallott tapasztalatokat, ötleteket!
Segédletek:
Alkalmazott kooperatív technikák:
Ötletroham módszere:
Sorban minden hallgató mond egy ötletet, amit a szemináriumvezető csomagolópapírra feljegyez. Ha valakinek nem jut eszébe semmi, akkor passzolhat. A témák gyűjtése addig folytatódik, amíg a csoport ki nem fogy az ötletekből.
Három megy, egy marad módszer:
Egy csoporttag kivételével a többiek átmennek egy másik csoporthoz. A helyén maradó csoporttag elmagyarázza a saját csoport munkáját a hozzá érkező másik csoport tagjainak. Amikor a csoporttársai visszaérnek, akkor egyik társa felváltja az asztalnál, ő pedig a többiekkel egy újabb csoport munkájával ismerkedik meg. Ez addig folytatódik, amíg minden csoport el nem jut a többi csoporthoz.
A tématervkészítés lépései
- Témaválasztás (Mit szeretnék megismerni? Mit szeretnék megtudni róla?)
- Milyen tantárgyi kapcsolatai vannak a témának?
- Milyen céljaim vannak?
- Milyen tevékenységeken keresztül fogjuk megvalósítani?
- Módszerek/Stratégiák
- Hol kezdjük el...?
Tématerv 2.
2 Bacskay Bea-Lénárd Sándor-Rapos Nóra-L.Ritók Nóra: Kooperatív tanulás. Oktatási programcsomag a pedagógusképzés számára. Készült a Nemzeti Fejlesztési Terv Humánerőforrás-fejlesztési operatív program 2.1 Intézkedés hátrányos helyzetű tanulók esélyegyenlőségének biztosítása az oktatási rendszerben központi program „A" komponense keretében. Kiadja az Educatio Társadalmi Szolgáltató Közhasznú Társaság. 183-184. p., 202-204. p.