3/b. Kész foglalkozásminta átalakítása
3/b Kész foglalkozásminta átalakítása5
A foglalkozás témája: Csoportalakítás különböző közösségekben
Címszavak:
- csoportalakítási technikák.
Dátum:
A foglalkozás célja:
A hallgatókat ismerkedjenek meg olyan csoportszervezési eljárásokkal, melyek során lehetővé válik az osztály közösségének fejlesztése, a különféle hátrányokkal élő gyerekek integrálása.
Fejlesztendő kompetencia:
A foglalkozás révén a hallgató képessé válik a tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítésére, fejlesztésére.
Eszközök, segédanyagok:
csomagolópapír, filctoll, gyurmaragasztó, feladatkártyák, stopperóra
Igényelt idő:
2x45 perces szeminárium
Felhasznált irodalom:
- Kagan, S.: Kooperatív tanulás. Önkonet, Budapest, 2004.
Tevékenységek:
Segédletek:
Alkalmazott kooperatív technikák:
Kerekasztal:
A csoport listát készít, körbeadva a csomagolópapírt, amire mindenki egymás után felír egy-egy csoportalakítási módszert mindaddig, amíg ki nem fogynak az ötletekből.
Képtárlátogatás:
A csoportok körbejárják a termet, és értékelik a többi csoport - falra kirakott - munkáját.
Csoportmegoldások:
Rövid gondolkodási időt követően először mindenki leírja az általa megfelelőnek tartott megoldás(oka)t. Majd forgószínpadszerűen ismerteti az(oka)t a többiekkel. Végül a csoport közös megoldás(oka)t ír fel a csomagolópapírra.
Többen a táblánál:
Minden csoportból egy-egy kiválasztott diák felírja az elkészült megoldást, miközben a csoportok tovább dolgozhatnak.
Közös megegyezés:
Legjobb megoldás keresése, amivel mindenki egyet tud érteni.
Feladatkártyák 1:
a) vegyes csoportok
b) szociometriai megközelítés
c) véletlenszerű csoportszervezés
d) érdeklődés szerinti csoportok
e) képesség szerinti csoportok
Feladatkártyák 2:
5 Bacskay Bea-Lénárd Sándor-Rapos Nóra-L.Ritók Nóra: Kooperatív tanulás. Oktatási programcsomag a pedagógusképzés számára. Készült a Nemzeti Fejlesztési Terv Humánerőforrás-fejlesztési operatív program 2.1 Intézkedés hátrányos helyzetű tanulók esélyegyenlőségének biztosítása az oktatási rendszerben központi program „A" komponense keretében. Kiadja az Educatio Társadalmi Szolgáltató Közhasznú Társaság. 166-167. p., 173-174. p.