AZ ÉRTÉKELÉS METODIKÁJA

Az intézménynek törvényesen kell működnie, kitűzött céljait el kell érnie, alapelvei szerint működve kell a partnerek elégedettségét elérnie. Ennek megfelelően az intézmény értékelése a törvényességre, a dokumentumok és az iskolaműködés koherenciájára, valamint a partnerek elégedettségére irányul.

A törvényességnek mind a dokumentumok mind a működés szintjén érvényesülnie kell. Ezen értékelési dimenzióban a nulla tolerancia elvét kell alkalmazni.

A céloknak való megfelelés, vagyis a dokumentumok és az iskolaműködés koherenciája a dokumentumokban kijelölt célok elértségével, feladatok teljesítettségével fejezhető ki, értékelhető.

●metodika

A partneri elégedettség vizsgálata az egyes értékelt területeken elsődlegesen azon igényekre, elvárásokra kell, hogy irányuljon, amelyeket az intézmény az alapelveivel, céljaival összeegyeztethetőnek tart. Az elégedettséget jellemzi az intézményválasztók-, a fluktuáció-, a panaszok mutatója, az elégedett és az elégedetlen partnerek megoszlása.

Ezek alapján alkalmazható három fő értékelési skála az intézmény értékelésére, nevezetesen a törvényesség-, a céloknak való megfelelés- és az elégedettségi skála. A skálák három dimenziós, úgynevezett értékelési teret alkotnak.

Mindhárom skálán megadható, ill. adott a várt, kívánatos érték, azaz a referencia mutató és a tényleges, a valóságot leíró érték, azaz a referáló mutató.

A referencia- és a referáló mutató relációja alapján történhet meg az értékítélet alkotás. Abban az esetben, ha a valóságot leíró mutató kisebb (kevesebb) mint a várt mutató, az értékítélet alkotásnak azt kell kifejeznie, hogy a választott elveknek, értékeknek, céloknak nem felel meg a működés. Az elmaradás okait fel kell tárni, a javítás módját meg kell határozni.

● 3D
modell

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Amennyiben a várt mutatóval megegyezik vagy nagyobb (jobb, több) a valóság mutatója, úgy kedvező, az értékeknek, céloknak való megfelelést tartalmazó értékítéletet kell megfogalmazni.

● referens
és
referáló
mutatók

Az értékítélet alkotás vonatkozik egyrészt külön-külön az egyes skálákra, másrészt az értékelési térre.


 

● skálák