AZ ÉRTÉKELÉS METODIKÁJA
MA modell a teljesítményt a befektetett/elvégzett munka és a produktum függvényeként definiálja. A pedagógus teljesítménye tehát jellemezhető az elvégzett / befektetett munkával és annak produktumával. A teljesítmény értékelése pedig a várt és a produkált teljesítmény összevetéséből származtatott értékítélet, értéklet. A pedagógus teljesítményének tekintendő a tevékenységével és annak produktumával való partneri elégedettség is. Következésképpen a pedagógus teljesítménye elhelyezhető és értékelhető egy három dimenziós, úgynevezett értékelési térben.
Mindhárom dimenzióban megadható ill. adott a várt, a kívánatos érték, azaz a referencia mutató, és a tényleges, a valóságot leíró érték, azaz a referáló mutató. |
●
3D |
A referencia- és a referáló mutató relációja alapján történhet meg az értékítélet alkotás. Abban az esetben, ha a valóságot leíró mutató kisebb (kevesebb) mint a várt mutató, az értékítélet alkotásnak azt kell kifejeznie, hogy a választott elveknek, értékeknek, céloknak nem felel meg a pedagógus. Az elmaradás okait fel kell tárni, a javítás módját meg kell határozni. Amennyiben a várt mutatóval megegyezik vagy nagyobb (jobb, több) a valóság mutatója, úgy kedvező, az értékeknek, céloknak való megfelelést tartalmazó értékítéletet kell megfogalmazni. |
|
Az értékítélet alkotás vonatkozik egyrészt külön-külön az egyes skálákra, másrészt az értékelési térre.
|
●skálák |