AZ ÉRTÉKELÉS SZEMPONTJAI

A modell a tanuló teljesítményét a

- a szocialitás,

- a képességek,

- tanulási eredmények

függvényeként definiálja.

● az
értékelés
szempontjai

 

 

 

 

Az értékelés egyrészt norma-, másrészt kritériumorientált metodikával történik. Mind a kritériumok, mind a normák tartalmazzák a várt (referencia) és az elért, teljesített (referencia) mutatókat.

A modell az értékelt területek referáló mutatóit

(A) a korábbi értékeléskor mért / elért mutatóval,

(B) az iskola (pedagógus / tanterv / házirend) által elvárt mutatóval,

(C) a saját (tanulói elvárás) mutatójával,

(D) a csoportnorma (osztály / évfolyam / iskola középérték) mutatójával veti össze.

● norma és
kritérium

 

 

 

 

 

Az egyes területekről ennek alapján fogalmazódnak meg az értékletek / értékítéletek:

Mind a területek, mind az értékletek (Pl.: MEGFELELŐ, NEM MEGFELELŐ, illetve JAVULT, VÁLTOZATLAN, ROMLOTT) súlyozott pontszámot kapnak.

Ennek alapján minden tanulónál kialakul az elérhető- és az elért pontszám, melyekből képződik teljesítményének, eredményességének százalékpontja. Ez utóbbihoz szintén kritérium rendelődik.

●értékletképzés

 

 

 

 

 

 

 

Példa  - Excel állományban - a súlyozásra.

Az értékelt területeken a tanuló önértékelése is megtörténik, amely összevetésre kerül az értékelők értékletével.

 

● súlyozás