Autizmussal élő gyermek

Az autizmussal élő gyermekek körébe soroljuk mindazokat, akik autizmus spektrum zavarok (autism spectrum disorder ASD) diagnózist kapnak. E szerint egyaránt ide sorolandó a gyermekkori autizmus, az atípusos autizmus és az Asperger-szindróma is. Újabb kutatások szerint az egész autizmus spektrumot figyelembe véve a fejlődési zavar gyakorisága 0,3-0,5%. Érintett gyermekeket a közoktatás valamennyi intézménytípusában - a többségi és a gyógypedagógiai intézményekben egyaránt - találunk.

Integrált körülmények között leggyakrabban a jó nyelvi és értelmi képességekkel rendelkező autizmussal élő gyermekek nevelkednek. Esetükben a sikeres integráció elsősorban azon múlik, hogy a befogadó intézmény közösségei megértik-e a viselkedéses tünetek hátterében álló okokat, és igénybe veszik-e az autizmus területén képzett szakemberek módszertani segítségét.

 

Az autizmus spektrum zavar fogalma
A diagnózis kritériumai

Az autizmus diagnózisának alapja a kommunikáció, a szociális interakciók, valamint a rugalmas viselkedésszervezés területein mutatkozó zavart fejlődési mintázat. A minőségében eltérő fejlődést rendkívül változatos formákban megjelenő tünetek tükrözik, amelyeknek a fenti területek legalább egyikén már hároméves kor előtt jelen kell lenniük.

 

A tünetek bizonyos viselkedéses jegyek teljes vagy részleges hiányát, valamint szokatlan megjelenési formáját egyaránt jelenthetik, emellett más-más jellegzetességek kerülhetnek előtérbe a gyermek életkorától, értelmi és egyéb képességeitől, autizmusának súlyosságától, személyiségétől és tapasztalataitól (családi háttér, fejlesztés, ellátás) függően. A diagnosztikus rendszerben az autizmus spektrumába tartozó állapotok a pervazív - az egész személyiség fejlődését befolyásoló, átható - fejlődési zavarok körébe tartoznak. Az autizmus spektrum zavar fogalmába több, eltérő diagnózis tartozik. Egyaránt ide sorolják:

- a gyermekkori autizmust,

- az Asperger-szindrómát,

- az atípusos autizmust,

- a nem meghatározott pervazív fejlődési zavart.