Eszközök és eszközcsoportok
Tér-idő szervezés
Napirend
A napirend választ ad az autizmussal élő személynek arra a kérdésére, hogy milyen tevékenységek lesznek a nap során, és hol, mikor fogja azokat végrehajtani. A napirend ahhoz is segítséget nyújthat, hogy előre jelezzük a változásokat, amelyek nagy nehézséget jelenthetnek az autizmussal élő embereknek. A napirendnek mindig személyre szabottnak kell lennie. A gyermek képességeitől függően a napirend lehet tárgyas, fényképes, képes-szóképes, csak szóképes.
Folyamatábrák, folyamatleírások
Az autizmussal élő embereknél nem alakul ki az a belső forgatókönyv, amelynek segítségével megszerveznék tevékenységeiket. Így az önápolással, önkiszolgálással kapcsolatos készségeknek a tanítására különös gondot kell fordítani, mivel ezeket általában nem képesek spontán módon elsajátítani. Segítségként külső forgatókönyvet, vizuális támogatást kell ajánlani a cselekvés irányításához.
Saját szótár
A szövegértés fokozására jó módszer lehet a saját szótár készítése, amelybe a tanuló beírhatja az órákon elhangzó vagy a tankönyvekben található általa nem értett szavakat, pedagógusa pedig megfogalmazza a tanuló számára az ismeretlen szó könnyen érthető jelentését.
A szociális készségek fejlesztésére alkalmas eszközök
Szociális történetek
Ezek alkalmasak arra, hogy az autizmussal élő személyt váratlan helyzetekre, viselkedésproblémák megelőzésére és kezelésére, társas helyzetek megértésére, új rutinok bevezetésére készítsék fel.
Kalauz az elmeolvasás tanításához
Ennek segítségével értelmezzük, hogy mit mondanak és tesznek más emberek, illetve bejósoljuk, mit fognak tenni legközelebb. Az elmeolvasás segítségével értelmezzük a társas viselkedéseket és a kommunikációs helyzeteket.
Énkönyv
Mivel az autizmussal élő embereknek nehézséget jelent a hallott információk feldolgozása, az énkönyv azért nyújt számukra nagy segítséget, mert minden velük kapcsolatos dolog leírva megtalálható ebben a füzetben, így ha szükségük van rá, bármikor elolvashatják.
Napló
Az autizmussal élő emberek a velük történt eseményeket gyakran nehezen idézik fel, élményeiket nem tudják megosztani másokkal, esetleg nem motiváltak arra, hogy a nap eseményeiről beszámoljanak szüleiknek, tanáraiknak.
Rajzolt, írott viselkedési szabályok
A látható forma segíti a gyermeket, hogy ne terelődjön el a figyelme a helyes viselkedésről.
Kommunikációs készségeket fejlesztő eszközök és használatuk
PECS: A képkártyacsere módszere
Az autizmussal élő gyermekek jelentős hányadánál a nyelvi fejlődés későn indul meg, vagy egyáltalán nem alakul ki a nyelvhasználat. Ilyen esetekben, illetve a beszélő autizmussal élő gyermekek esetében a kommunikáció megsegítésére a beszélt nyelv helyett alternatív kommunikációs eszközrendszert kell alkalmazni: használhatunk tárgyakat, fényképeket, rajzokat, szóképeket is a kommunikációra.