Speciális eszközök

Az önálló életvitelt segítő eszközök

Akadálymentesített környezet, épület, berendezés. A közlekedést segítő eszközök, berendezések.

 

Tanulói segédletek

A „melyik a jó, megfelelő, használható tankönyv?" kérdésre nem olyan egyszerű a válasz. A választék, ha a sajátos nevelési igényt nézzük - számszerűsítve - gazdag. Akár interneten is rendelhető a sajátos nevelési igényű tanulók nevelése-oktatása számára készült tankönyv. Például a tanulásban akadályozott tanulóknak 96-féle, siketek számára 7-féle, beszédfogyatékosok számára 8-féle. Mozgáskorlátozott gyermekek számára mind ez idáig nem készült tankönyv, talán pontosan azért, mert sérüléseiknek és a sérülések okozta

problémáknak nagyon különböző variánsai lehetnek.

Általános tapasztalat, hogy a munkafüzetek, munkalapok, feladatlapok kitöltésre hagyott helyei nem elégségesek a mozgáskorlátozott gyermekek számára. Nagyobb betűkkel, számokkal írnak, ezért nem fér el a kijelölt, szűkre szabott helyeken. Jó, ha nagyítjuk számukra ezeket a segédleteket, vagy abból az éppen használandó oldalakat, feladatokat. Alsó tagozaton jól használhatók a gyengénlátók számára készült matematikafüzetek, amelyben a nagyobb méretű négyzetrács megkönnyíti a mozgáskorlátozott tanulók írásbeli munkavégzését.

Ha a gyermekek nem képesek a hagyományos taneszközök használatára, speciális eszközöket kell azok kiegészítésére vagy helyettesítésére alkalmazni. Mozgáskorlátozott gyermekek számára általában a kézi írás, rajzolás, festés okoz nehézséget a kezek érintettsége miatt. Használhatunk olyan eszközöket, amelyek segítik őket annak kivitelezésében, de súlyosabb esetekben a kézi írást helyettesítő kompenzáló technikákat kell alkalmazni. Ceruzafogók, csúszásgátlók, tapadóalátétek, támaszok, rögzítők, csipeszek.

Mozgást fejlesztő és gyógyászati segédeszközök

A gyógyászati segédeszközök testközeli eszközök, a mozgáskorlátozottak tartási és mozgási funkcióinak javítására, korrekciójára szolgálnak - járógépek, művégtagok (ortézisek), ortopéd cipők, a gerincet támasztó készülékek, fűzők, egyéb rögzítő-támasztó eszközök -, amelyeknek használata szakorvosi javaslatra történik. Gyakran csak ezek az eszközök teszik lehetővé a tanulók helyzet- és helyváltoztatását, mobilitását. A mozgásfejlesztő eszközök legtöbbje az egészséges gyermekek fejlesztésére, egészségnevelésére is kiválóan alkalmazható. Ilyenek például a különféle formájú, felületű és nagyméretű Bobath-labdák.

Önkiszolgálást, önálló életvitelt segítő eszközök az étkezést, toaletthigéniát segítő kiegészítők.

 

Az akadályozott kommunikációt segítő eszközök

Speciális billentyűzetek, fejpálcák, egeret kiváltó eszközök. Augmentatív kommunikáció lehetősége. A sérült ember nonverbális úton fejezi ki magát: hangjelzések, gesztusok, manuális rendszerek, jelnyelv és/vagy kommunikációs táblák vagy kommunikátorok segítségével. Minden alternatív, augmentatív kommunikációs rendszer több, egyénre szabott kommunikációs eszközből áll. Bliss jelképrendszer, PCS képkommunikációs rendszer, „beszélő gép"