BEVEZETÉS
A kompetencia alapú nevelés, a kompetencia alapú oktatás a közoktatással és annak szereplőivel szemben új - hazai és nemzetközi, mondhatjuk uniós - elvárásként fogalmazódik meg. A kompetencia, a képesség, a készség fogalmakat a pedagógiai közbeszédben gyakran szinonimaként használják. |
●elvárás, szükségszerűség |
A kompetencia alapú nevelésnek, a kompetencia alapú oktatásnak a pedagógiai gyakorlatban történő megvalósításához mindenek előtt fogalmi tisztánlátásra, kimunkált, egységesen értelmezett fogalmi keretre van szükség. |
●egységes
fogalmi
|
Milyen következménnyel járna, ha a pilóta és a navigációs tiszt más-más „nyelven" beszélne, vagyis ugyanazon szakmai fogalom más jelentéssel bírna egyikük illetve másikuk számára? |
●pedagógiai Bábel-torony |
Milyen következménnyel járna, ha az operáló orvos és az asszisztencia más-más „nyelven" beszélne a műtőben, vagyis ugyanazon szakmai fogalom más jelentéssel bírna egyikük illetve másikuk számára? |
|
Milyen következménnyel jár, ha a tanár azt a megbízást kapja, hogy fejlessze a tanulók problémamegoldó képességét, ehelyett azonban a „mintafeladatok" megoldását gyakoroltatja be? |
|
A közvetlen következmény bizonyára nem olyan súlyú itt, mint az előző két példában. Az érintett tanítványok hátránya - problémamegoldó képességük fejlesztésének elmaradása - később jelentkezik. Tegyük hát fel a kérdést: Mi tehát a kompetencia? És válaszoljuk meg, hogy egy nyelvet beszéljünk. |