BEVEZETÉS

A kompetencia alapú nevelés, a kompetencia alapú oktatás a közoktatással és annak szereplőivel szemben új - hazai és nemzetközi, mondhatjuk uniós - elvárásként fogalmazódik meg.

A kompetencia, a képesség, a készség fogalmakat a pedagógiai közbeszédben gyakran szinonimaként használják.

 

 

●elvárás, szükségszerűség

A kompetencia alapú nevelésnek, a kompetencia alapú oktatásnak a pedagógiai gyakorlatban történő megvalósításához mindenek előtt fogalmi tisztánlátásra, kimunkált, egységesen értelmezett fogalmi keretre van szükség.

●egységes fogalmi
keret

 

Milyen következménnyel járna, ha a pilóta és a navigációs tiszt más-más „nyelven" beszélne, vagyis ugyanazon szakmai fogalom más jelentéssel bírna egyikük illetve másikuk számára?

 

 

 

 

 

 

●pedagógiai Bábel-torony

Milyen következménnyel járna, ha az operáló orvos és az asszisztencia más-más „nyelven" beszélne a műtőben, vagyis ugyanazon szakmai fogalom más jelentéssel bírna egyikük illetve másikuk számára?

 

Milyen következménnyel jár, ha a tanár azt a megbízást kapja, hogy fejlessze a tanulók problémamegoldó képességét, ehelyett azonban a „mintafeladatok" megoldását gyakoroltatja be?

 

A közvetlen következmény bizonyára nem olyan súlyú itt, mint az előző két példában. Az érintett tanítványok hátránya - problémamegoldó képességük fejlesztésének elmaradása - később jelentkezik.

Tegyük hát fel a kérdést: Mi tehát a kompetencia? És válaszoljuk meg, hogy egy nyelvet beszéljünk.